Nieuw onderzoek om menselijke hersenen in kaart te brengen

28 september 2022
Het Amerikaanse National Institute of Health gaat via het zogeheten Brain Initiative-programma nieuw hersenonderzoek aan de VU financieren. Hersenonderzoek is hard nodig om hersenziekten beter te kunnen begrijpen, én behandelen.

Het VU-onderzoek is onderdeel van een nieuwe, wereldwijde samenwerking om het menselijke brein beter in kaart te brengen. De betrokken VU-neurowetenschappers zijn Christiaan de Kock, Natalia Goriounova en Huib Mansvelder (alle drie van het Center for Neurogenomics and Cognitive Research, CNCR). Zij krijgen bijna 1 miljoen dollar financiering.

Brain Initiative is in 2013 door de toenmalige Amerikaanse president Obama gelanceerd. Inmiddels is het een programma waar meer dan 5 miljard dollar onderzoeksgeld in omgaat. Het nieuwe BICAN (Brain Initiative Cell Atlas Network) is onderdeel van dit programma. De Kock, Goriounova en Mansvelder doen via het Allen Institute in Seattle mee aan het BICAN.

Moleculaire vingerafdruk
Het BICAN gaat proberen de moleculaire ‘vingerafdruk’ van iedere cel in het menselijke brein en het primatenbrein op te helderen. De afgelopen vijf jaar hebben wetenschappers, onder wie onderzoekers van de VU, dit voor het muizenbrein gedaan. Nu komt er dus vervolgonderzoek naar het primaten- en mensenbrein.

De dierproeven met muizen op de VU zijn op een verantwoorde manier uitgevoerd, met toepassing van de zogenaamde 3V’s (vermindering, verfijning, vervanging) die bij het universitair proefdiercentrum (AARC) van de VU worden gehanteerd.

Lees meer in het nieuwsbericht op de website van het Allen Institute (Engels).