Masterstudent Antropologie Mohammed Badran wint ECHO Award

3 februari 2022
Mohammed Badran heeft de ECHO Award WO gewonnen, een prijs voor succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond. Dat werd bekend tijdens de uitreiking op donderdag 3 februari in het congrescentrum van de Nederlandse Spoorwegen. De masterstudent Social and Cultural Anthropology houdt zich op tal van manieren bezig met het verbeteren van vluchtelingenbeleid in Nederland en op internationaal niveau.

Mohammed was een van de zes finalisten in de categorie Wetenschappelijk Onderwijs. Hij kreeg de prijs, een zesweekse summercourse aan Universiteit van Californië - Los Angeles, uitgereikt door Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf.

Minister Dijkgraaf roemde tijdens de prijsuitreiking het werk van Badran op het gebied van vluchtelingenbeleid: "Deze kandidaat onderscheidt zich door een overtuigende visie op het verbeteren van de participatie van vluchtelingen. De jury was onder de indruk van het vermogen om vluchtelingen en beleidsmakers bij elkaar te brengen, tot concrete oplossingen te komen voor problemen waar vluchtelingengemeenschappen mee te maken hebben."

Maak ruimte voor het perspectief van vluchtelingen in beleid: dat is de rode draad in het werk en onderzoek van de 27-jarige Mohammed Badran. In 2016 begon Mohammed aan de VU aan de bachelor Cultural Anthropology and Development Sociology en afgelopen jaar heeft hij zijn master Social and Cultural Anthropology afgerond. Mohammed heeft een Palestijnse achtergrond en is geboren in de vluchtelingenkamp Yarmouk in Damascus, Syrië. In 2013 kwam hij naar Nederland.

Door zijn ervaring als Syrische nieuwkomer in Nederland besloot Mohammed samen met andere Syrische nieuwkomers om een stichting op te richten, Syrische Vrijwilligers Nederland. Daarmee helpt hij vluchtelingen een leven op te bouwen. Onder andere door ze te helpen bij het vinden van vrijwilligerswerk, waardoor ze ook hun professionele netwerk uitbreiden.

Vluchtelingenbeleid
Mohammed zag al snel dat het Nederlandse vluchtelingenbeleid anders moet worden vormgegeven. “Er wordt beleid gemaakt voor vluchtelingen, zonder daarbij het perspectief van vluchtelingen mee te nemen.”

Luister naar vluchtelingen, is dan ook Mohammeds advies. “Het is belangrijk dat vluchtelingen zelf een stem hebben in het beleid, dat er geleerd wordt van hun ervaringen en dat het bestaande beleid hen niet hindert bij het bouwen aan een toekomst”, legt Mohammed uit. Hij noemt hoogopgeleide vluchtelingen wiens diploma’s niet worden erkend als voorbeeld. “Beleidsmakers verkeren in andere kringen dan de vluchtelingen zelf. De realiteit is vaak anders dan het beeld dat beleidsmakers van vluchtelingen hebben.”

Mohammed houdt zich in de praktijk op verschillende manieren met deze vraagstukken bezig. Als consultant geeft hij advies aan organisaties en ministeries. Daarnaast werkt hij als social designer bij de OpenEmbassy, een organisatie die zich op landelijk niveau bezighoudt met beleid rond nieuwkomers. Ook heeft hij aan de VU meegewerkt aan onderzoeken en publicaties over deze onderwerpen.

Zijn visie geldt ook voor onderwijsinstellingen, legt Mohammed uit. “Ook universiteiten moeten actief op zoek gaan naar andere perspectieven en daar ruimte voor maken in het gevoerde beleid en het curriculum. Elk instituut moet kritisch kijken of ze voldoende ruimte maken voor verschillende mensen en perspectieven.” Deze aanpak is niet alleen van waarde als het gaat om vluchtelingen, vindt Mohammed, maar bij elk vraagstuk rond inclusiviteit en diversiteit.

ECHO ambassadeur
Met zijn nominatie is Mohammed al toegetreden tot de ECHO Ambassadors community, een netwerk van maatschappelijk betrokken studenten en (young) professionals die door de jaren heen zijn voorgedragen. “Het worden van een ECHO ambassadeur is een eer die me de ruimte geeft om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen om diversiteit en inclusie te versterken”, aldus Mohammed. “Ik wil me blijven inzetten voor positieve en systematische verandering voor vluchtelingen op lokaal en internationaal niveau. Ik kijk ernaar uit connecties op te bouwen met andere ECHO ambassadeurs, nieuwe samenwerkingen aan te gaan en samen nieuwe oplossingen ontwikkelen voor het bereiken van echte diversiteit en inclusie".

ECHO is een non-profit organisatie, gericht op diversiteit en inclusie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. De uitreiking van de ECHO Award vond plaats op donderdag 3 februari. De uitreiking is hier terug te kijken