Marten van Dijk bijz. hoogleraar Secure & Intelligent Computing

1 december 2022
Door het College van Bestuur is Marten van Dijk benoemd tot bijzonder hoogleraar Secure and Intelligent Computing, met ingang van 8 november 2022. De leerstoel is ingebed in de afdeling Informatica van de Bètafaculteit van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Marten van Dijk is voortdurend geïnteresseerd in hoe veilige berekeningen te realiseren zijn die zowel geheimhouding als verifieerbaarheid bieden, en hoe veiligheidsgaranties te modelleren en te bewijzen zijn. Als bijzonder hoogleraar in Secure and Intelligent Computing begeeft hij zich op de intersectie van security en machine learning en gaat hij zich bezighouden met hoe machine learning betrouwbare en robuuste intelligentie kan geven. Van Dijk: Ik wil graag bijdragen om van onze samenleving een veilige plek te maken met digitale en fysieke infrastructuren waarop kan worden vertrouwd.”

Van Dijk is onderzoeksleider bij de afdeling Computer Security van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) en heeft meer dan twintig jaar onderzoekservaring in veilige berekeningen. Deze ervaring deed hij op in zowel de academische wereld (Massachusetts Institute of Technology en University of Connecticut in de VS) als in het bedrijfsleven (Philips Research en RSA Laboratories). Hij ontving de A. Richard Newton Technical Impact Award in Electronic Design Automation in 2015 en de Most Frequently Cited Paper Award (2000-2009), Symposium on VLSI Circuits, voor zijn medewerking aan Physical Unclonable Functions.

Aegis, de eerste single-chip secure processor die extern geheugen verifieert met memory encryptie en het concept van secure containers introduceerde, werd geselecteerd voor opname in ‘25 years of International Conference on Supercomputing’ in 2014 en kreeg een Test of Time Award van Intel in 2022. De praktische realisatie van deze concepten zijn wijdverbreid in Trusted Execution Environments (TEEs) die heden ten dagen in industrie te vinden zijn, zoals de Intel SGX processor. Het RAM protocol ‘Path ORAM’ ontving een best paper award op CCS 2013 en werd geselecteerd als een 2018 Top Pick in Hardware and Embedded Security. Marten van Dijk is IEEE Fellow voor bijdragen aan veilig processorontwerp en versleutelde berekeningen. Van Dijk is lid van de adviesraad van ACCSS, de vereniging van alle wetenschappers die actief zijn op het gebied van cybersecurity in Nederland, en is voorzitter van de Special Interest Group Cyber Security (SIG-CS) onder ICT Research Platform Nederland (IPN).

Foto: CWI