LiS alumna Parwana Rezai wint ECHO Award

6 december 2022
Parwana Rezai, alumnus van de bachelor Law in Society van de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft de ECHO Award gewonnen, een prijs voor talentvolle studenten met een niet-westerse achtergrond. Dat werd bekend gemaakt tijdens de uitreiking op dinsdag 6 december bij advocatenkantoor Loyens & Loeff aan de Zuidas. Parwana Rezai is ambassadeur voor Vluchtelingen Werk Nederland en werkt nauw samen met VWN om op te komen voor de rechten voor vluchtelingen en Afghaanse vrouwen in Afghanistan.

Parwana Rezai was één van de drie finalisten in de categorie Law and Tax award. Ze mocht de ECHO Award ontvangen uit de handen van de Minister van Onderwijs, die haar toesprak met lovende woorden. 'Deze kandidaat wist zich te onderscheiden door anderen te activeren. Ze vertoond enorme gedrevenheid die voortkomt uit eigen ervaring.'

Parwana is geboren in Helmand, Afghanistan, in een tijd waar zelfmoordterrorisme een dagelijks fenomeen was en haar omgeving was gekenmerkt door geweld en armoede. Als Afghaanse vluchteling en asielzoeker heeft zij zelf onrechtvaardigheden ervaren. Mede op basis van haar eigen ervaringen heeft zij haar vaardigheden en capaciteiten ingezet om op te komen voor de meest kwetsbare vrouwen. Naast haar academische verdiensten, focust zij zich op activisme wat het dichts bij haar ligt, zij komt op voor de rechten van vluchtelingen en Afghaanse vrouwen in Afghanistan. Zij bezoekt vluchtelingenopvang en fungeert als boegbeeld waarin zij interviews geeft, petities verspreidt, deelneemt aan debatten en op basis van haar eigen verhaal bewustzijn probeert te vergroten.

Parwana is inmiddels een ambassadeur van VluchtelingenWerk Nederland en zet haar werkzaamheden, vaak op vrijwillige basis voort. “Mijn motivatie om bij te dragen komt voort uit mijn aangeboren drijfveer om te vechten. Vechten voor mijn rechten die ik niet had in mijn jeugd in Afghanistan en miljoenen meisjes nog steeds niet hebben. Het voelt als mijn verplichting en bestemming om hun bij te staan. Ik heb van jongs af aan gezien wat de effecten van ongelijkheid en uitsluiting zijn: het verval van landen en samenlevingen”.

ECHO is een non-profit organisatie, gericht op diversiteit en inclusie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. De uitreiking van de ECHO Award vond plaats op dinsdag 6 december. De uitreiking is hier terug te kijken.