Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Laat kunstmatige en menselijke intelligentie samen selecteren

Delen
5 december 2022
Het gebruik van kunstmatige intelligentie bij het selectieproces van sollicitanten heeft grote gevolgen voor organisaties. Zowel de sollicitatie- als de werkprocessen in een organisatie kunnen er ingrijpend door veranderen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Elmira van den Broek, die onderzoek doet naar digitale technologieën.

Gebruik van kunstmatige intelligentie, of artificial intelligence (AI), kan de werving en selectie bij vooral grote organisaties ‘intelligenter’ maken zolang experts nauw betrokken zijn.

HR-professionals bij de wervende organisatie komen tot nieuwe en verrassende inzichten door het algoritme en vullen zelf het algoritme aan met waardes en een visie voor de toekomst. Zo kunnen mens en machine - het algoritme - samen tot een hoogwaardiger selectie komen. De ontwikkelaars van AI en de experts in werving en selectie kunnen zich voorbereiden op een hechte samenwerking.

Van den Broek onderzocht een grote internationale organisatie die voor het selectieproces van ruim 10.000 sollicitanten een leverancier van AI-technologie in de arm neemt. Dit AI-instrumentarium, dat onder andere uit automatische videoanalyse en het spelen van games bestond, ‘leert’ van grote hoeveelheden data om vervolgens beslissingen te ondersteunen of zelfs volautomatisch te laten verlopen. Van den Broek: “Bedrijven hebben hoge verwachtingen van deze tools, onder meer omdat men verwacht dat ze objectiever of ‘eerlijker’ zouden zijn dan de bevooroordeelde mens. Tijdens het veldonderzoek bleek dat niet zo absoluut uit te pakken: het AI-proces liet soms bekende kandidaten afvallen waar de professionals veel vertrouwen in hadden”.

Van den Broek ontdekte in haar promotieonderzoek dat AI-tools onverwachte gevolgen hebben voor de werkprocessen in organisaties. Ook blijkt de introductie van AI te zorgen voor nieuwe, ‘hybride’ vormen van kenniswerk waarin domeinexperts en AI-tools samenwerken om tot inzichten te komen. Het gebruik van AI-tools kan zelfs leiden tot reflectie en herzien van belangrijke waardes in de organisatie, concludeert de onderzoeker.

De promotieceremonie van Elmira van den Broek vindt plaats op 15 december om 9:45 in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam