Gebruik van kunstmatige intelligentie, of artificial intelligence (AI), kan de werving en selectie bij vooral grote organisaties ‘intelligenter’ maken zolang experts nauw betrokken zijn.
HR-professionals bij de wervende organisatie komen tot nieuwe en verrassende inzichten door het algoritme en vullen zelf het algoritme aan met waardes en een visie voor de toekomst. Zo kunnen mens en machine - het algoritme - samen tot een hoogwaardiger selectie komen. De ontwikkelaars van AI en de experts in werving en selectie kunnen zich voorbereiden op een hechte samenwerking.
Van den Broek onderzocht een grote internationale organisatie die voor het selectieproces van ruim 10.000 sollicitanten een leverancier van AI-technologie in de arm neemt. Dit AI-instrumentarium, dat onder andere uit automatische videoanalyse en het spelen van games bestond, ‘leert’ van grote hoeveelheden data om vervolgens beslissingen te ondersteunen of zelfs volautomatisch te laten verlopen. Van den Broek: “Bedrijven hebben hoge verwachtingen van deze tools, onder meer omdat men verwacht dat ze objectiever of ‘eerlijker’ zouden zijn dan de bevooroordeelde mens. Tijdens het veldonderzoek bleek dat niet zo absoluut uit te pakken: het AI-proces liet soms bekende kandidaten afvallen waar de professionals veel vertrouwen in hadden”.
Van den Broek ontdekte in haar promotieonderzoek dat AI-tools onverwachte gevolgen hebben voor de werkprocessen in organisaties. Ook blijkt de introductie van AI te zorgen voor nieuwe, ‘hybride’ vormen van kenniswerk waarin domeinexperts en AI-tools samenwerken om tot inzichten te komen. Het gebruik van AI-tools kan zelfs leiden tot reflectie en herzien van belangrijke waardes in de organisatie, concludeert de onderzoeker.
De promotieceremonie van Elmira van den Broek vindt plaats op 15 december om 9:45 in de Aula van de Vrije Universiteit Amsterdam.