Keuzegids Masters 2022

2 februari 2022
Studenten beoordelen diverse masteropleidingen van de Vrije Universiteit Amsterdam bovengemiddeld goed. Dat blijkt uit de Keuzegids 2022, die donderdag 3 februari is verschenen. In de Keuzegids beoordelen masterstudenten jaarlijks hun opleidingen op inhoud, docenten, toetsing, voorbereiding, loopbaan en sfeer.

De Vrije Universiteit Amsterdam is blij dat zoveel masterstudenten de beoordelingen ingevuld hebben. Hieronder volgt een kort overzicht van de masteropleidingen die als ver bovengemiddeld zijn beoordeeld.

De Faculteit der Geneeskunde scoort ver bovengemiddeld op ‘voorbereiding loopbaan’ met de master Geneeskunde. Dat geldt ook voor de research master Cardiovascular research die naast de voorbereiding op de loopbaan ook hoge scores haalt in de categorie toetsing en inhoud. De master Oncology wordt ver bovengemiddeld door studenten gewaardeerd op inhoud. De post-initiële* master Epidemiologie haalt dezelfde score op alle onderdelen.

Bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid scoort de master Ondernemingsrecht net als vorig jaar ver bovengemiddeld goed op de onderdelen inhoud, docenten, toetsing, voorbereiding loopbaan en sfeer. Ook de post-initiële* executive master Finance and Control van de School of Business and Economics valt die eer te beurt.

De Faculteit der Geesteswetenschappen valt op met de master Kunst- & Cultuurwetenschappen. De master haalt hoge scores op inhoud, begeleiding en toetsing. De master Taalwetenschappen wordt door studenten goed gewaardeerd op het onderdeel ‘voorbereiding loopbaan’.

Binnen de Faculteit der Sociale Wetenschappen steekt de onderzoeksmaster Societal Resillience er bovenuit op inhoud, begeleiding en sfeer. De Master Sociologie scoort hoog op toetsing.

De Keuzegids Masters wordt jaarlijks samengesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie en vergelijkt alle geaccrediteerde masteropleidingen aan de Nederlandse universiteiten. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen en accreditatiegegevens waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie uit de Nationale Studentenenquête. Deze beoordelingen stellen toekomstige studenten mede in staat een weloverwogen keuze voor hun masteropleiding maken.

* Post-initiële masters zijn bedoeld voor academici met werkervaring die vaak al een initiële master hebben behaald en worden niet door de overheid bekostigd.