Bij welke vakken kunnen aankomende studenten jou tegenkomen?
“De eerste keer dat studenten mij tegenkomen is bij het vak bio-analytische chemie. Daar leren zij algemene labvaardigheden en omgaan met analytische technieken. Ook treffen ze mij bij het vak bioanalyse en farmaceutische toxicologie. Daar leren ze omgaan met nieuwe complexe analytische technieken en hoe je daarmee ziektebeelden beter kunt begrijpen. Als we kijken naar het ontdekken van nieuwe geneesmiddelen, dan onderzoeken we bijvoorbeeld ook plantenextracten met een medicinale werking. Andere biologisch actieve mengsels waar studenten mee in aanraking komen bij vakken die ik geef zijn dierlijke giffen zoals slangengif, spinnengif en schorpioenengif, maar ook bijvoorbeeld giffen van zogenoemde ‘cone snails’. Dit zijn giftige slakken die op koraalriffen jagen op kleine diertjes en ze met gif verlammen om ze zo op te kunnen eten. Hele gevaarlijke dieren allemaal, maar omdat vele toxines in giffen aangrijpen op onderdelen in het lichaam die ook betrokken zijn bij ziektes, worden ze ook gezien als mogelijke nieuwe medicijnen tegen vele ziektes.”
Wat is het leukste dat je tijdens een les hebt meegemaakt?
“Ik heb niet één leukste moment wat ik kan noemen. Ik vind het leuk om te zien hoe studenten leren wat je allemaal met de bio-analytische chemie kan doen. Met analytische technieken kan je ziektebeelden bestuderen, samen met academische ziekenhuizen en de artsen aldaar die ieder in een eigen ziektebeeld gespecialiseerd zijn. Vervolgens gebruik je die informatie om nieuwe medicijnen te kunnen ontwikkelen. Ik vind het fantastisch om studenten dit te leren en ze hiervoor enthousiast te maken.”
Kun je meer vertellen over jouw onderzoek naar slangengif?
“In mijn onderzoek dat ik doe naar slangengiffen en andere dierlijke giffen, wat ik trouwens samen met mijn collega Freek Vonk doe, kijk ik naar twee aparte onderzoeksgebieden. Enerzijds identificeren we de toxines in giffen en analyseren we welke toxines dan misschien verder ontwikkeld kunnen worden tot nieuwe medicijnen voor ziektes. Anderzijds werken we ook aan een medicijn tegen de dodelijke effecten van slangengif. Hier zijn dringend nieuwe en betaalbare medicijnen voor nodig. Vaak zijn het de meest afgelegen en arme ‘rural communities’ in landen in Afrika, Zuid-Oost Azie, Zuid-Amerika en in India waar mensen het vaakst gebeten worden. De enige huidige behandeling van slangenbeten is gebaseerd op antigif. Deze antigiffen werken helaas zeer specifiek op de slang die de beet gaf (en welke slang dit dan was is vaak niet bekend) en veroorzaken vele en soms ernstige (zelfs geregeld dodelijke) bijwerkingen. Ook kost antigif duizenden euro’s per behandeling en duurt het vaak uren voordat slachtoffers bij het eerste ziekenhuis aankomen, wat dan meestal geen voorraad antigif meer heeft.”
Waar is je interesse voor onderzoek op het gebied van geneesmiddelenontwikkeling ontstaan?
“Tsja… Wat is er nu niet razend boeiend en fascinerend aan geneesmiddelen ontwikkeling uit plantaardige, microbiële en dierlijke natuurproducten? Mij heeft dit mijn hele leven al geboeid. Het brengt onze prachtige natuur, hoogwaardig onderzoek en hopelijk uiteindelijk nieuwe medicijnen die de mensheid kunnen helpen samen.”
Wat moeten aankomende studenten absoluut weten over de opleiding Farmaceutische Wetenschappen?
“De opleiding Farmaceutische Wetenschapen is niet alleen een zeer leuke, belangrijke en waardevolle studie als het om de farmaceutische chemie zelf gaat, maar het is goed om te weten dat de studie studenten eigenlijk veel breder opleidt. Na de studie kun je niet alleen in de farmaceutische industrie terecht, maar eigenlijk overal wel in life sciences. Vanuit de farmaceutische industrie is er altijd grote interesse in onze afgestudeerden.”