Hoogleraar Nienke van Atteveldt begeleidt UNESCO onderwijsrapport

22 maart 2022
Meer nadruk op ieders unieke leerpotentieel.

UNESCO roept wereldwijd beleidsmakers op om onderwijssystemen opnieuw te evalueren. Regeringen, onderwijsbeleidsmakers en senior besluitvormers moeten erkennen dat gepersonaliseerd onderwijs een mensenrecht is voor elke leerling. Dit blijkt uit het nieuwe International Science and Evidence Based Education (ISEE) Assessment-rapport van UNESCO MGIEP dat aanbeveelt een cognitief-emotionele benadering van leren in onderwijs te gebruiken waarin de ontwikkeling van het gehele brein wordt gestimuleerd en niet vooral de cognitieve functies. Ook moet elk kind zijn eigen maatstaf zijn bij het evalueren van leren. Sinds 2019 begeleidt VU-hoogleraar Nienke van Atteveldt (Mind, brain & education) als co-chair het project met ruim 300 experts uit 45 landen, samen met co-chair Anantha Duraiappah, directeur van het UNESCO MGIEP en VU-docent en onderzoeker Marieke Buil (Ontwikkelingspsychologie).

Gepersonaliseerd onderwijs
Van Atteveldt benadrukt dat een verschuiving nodig is in de focus van onderwijs: "Het huidige onderwijsbeleid met focus op meritocratie heeft onbedoeld bijgedragen aan het vergroten van ongelijkheid, nieuwe vormen van ‘elitarisme’ en een focus op het individu, zowel internationaal als in Nederland. Om onderwijs opnieuw vorm te geven is o.a. een verschuiving nodig naar het benadrukken van leerpotentieel i.p.v. verdiensten, en dat onderwijs gelijktijdig zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling moet stimuleren."

Uit het rapport blijkt ook dat 80% van het onderwijs zelf, zoals leraren, leerlingen maar ook ouders precies willen wat gepersonaliseerd onderwijs kan bieden. Van Atteveldt: “Dat kan nu met ondersteuning van digitale pedagogiek, waarbij het belangrijk is dat het ethisch wordt geïmplementeerd. We kunnen ervoor zorgen dat elke leerling het kwaliteitsonderwijs krijgt waar hij recht op heeft, in zijn eigen tempo werkt en zijn eigen maatstaf is om zijn potentieel om te floreren te maximaliseren.”

Regeringen verantwoordelijk
Het rapport spreekt vooral regeringen aan op hun verantwoordelijk dat gepersonaliseerd onderwijs een mensenrecht is voor elke leerling en roept hen op tot meer investeringen; geld dat vooral moet worden besteed aan de door UNESCO voorgestelde cognitief-emotionele benadering in het onderwijs. Verder pleit het rapport ervoor dat het toekomstige onderwijsbeleid zich laat leiden door wetenschap en bewijs en een multidisciplinaire dialoog.

Het rapport moet echter constateren dat vooruitgang in het onderwijs voortdurend bedreigd door crises zoals de COVID-19 pandemie en conflicten, zoals de Russische invasie van Oekraïne. Meer dan een derde van de vluchtelingenkinderen in de basisschoolleeftijd gaat niet naar school en slechts 24% heeft toegang tot middelbaar onderwijs. De toegang tot hoger onderwijs is een sombere 3% onder de vluchtelingenpopulaties. “We moeten kwesties aanpakken zoals het feit dat 40% van de wereldbevolking geen toegang heeft tot onderwijs in een taal die ze begrijpen en een veerkrachtig onderwijssysteem voor de toekomst opbouwen", aldus van Atteveldt.

Over UNESCO (MGIEP)
Het Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development (MGIEP), in New Delhi, India, werd opgericht met de steun van de Indiase regering en is een integraal onderdeel van UNESCO. Het is het eerste en enige categorie 1 onderzoeksinstituut in Azië-Pacific en richt zich op het bereiken van de Sustainable Development Goal (SDG) 4.7 naar onderwijs om vreedzame en duurzame samenlevingen te bevorderen. Unesco MGIEP's Sociaal Emotioneel Leren (SEL) interventies zijn gebaseerd op de wetenschap van het leren en hebben tot doel intellectuele en emotionele intelligentie op te bouwen bij leerlingen door middel van innovatieve pedagogieën.

UNESCO onderwijsrapport
Het volledige rapport kunt u hier bekijken.