Waar gaat uw project over?
Met mijn project wil ik innovatieve ideeën bedenken om de toekomst van het onderwijs aan de School of Business and Economics vorm te geven. Het Impact Lab is een co-creatieplatform waar studenten, docenten en medewerkers ideeën kunnen ontwikkelen, die meestal in het teken staan van Active Blended Learning, om te implementeren in onze faculteit. Leden kunnen hun ideeën delen, zoals nieuwe ondersteunende tools die we nodig zouden kunnen hebben of hoe we ABL kunnen gebruiken om sociale connecties tussen studenten te creëren; iets wat we tijdens de pandemie misten. Het Impact Lab is het platform, maar ook de mensen erachter: het is mijn doel om in onze faculteit een co-creatiegemeenschap voor onderwijs op te bouwen.
In welke fase bevindt het project zich momenteel?
Omdat onze financiering in september is begonnen, bevinden we ons momenteel in de opbouw- en startfase. We leggen de basis van het platform en proberen tegelijkertijd inzicht te krijgen in de verschillende betrokkenen op onze faculteit. Dit houdt in dat we moeten bepalen welke onderwijskwesties we willen aanpakken. Waar we de komende maanden de inspanningen van het platform op willen richten, daar moet veel over nagedacht worden. We vragen mensen eerst waarin ze geïnteresseerd zijn en wat ze vinden dat er op onze faculteit moet worden verbeterd. Het project is immers opgezet om ideeën van onderaf te genereren in plaats van van bovenaf. We spreken ook verschillende studentenorganisaties en een aantal programmadirecteuren en medewerkers. Wij vragen hen welke problemen en uitdagingen zij hebben gehad of momenteel ondervinden die onze gemeenschap zou kunnen helpen oplossen.
Hoe kunnen studenten meedoen?
We hebben enkele betaalde functies waarvoor studenten kunnen solliciteren, maar die zijn beperkt. Een afstudeerstage is ook mogelijk, waarin studenten onderzoek kunnen doen op het platform. Voor studenten die vooral actief willen zijn op het platform hebben we twee rollen. De 'champion' is eigenaar van een uitdaging op het platform en faciliteert de uitvoering. De 'influencer' blijft op de hoogte en geeft veel feedback terwijl hij/zij de community inspireert tot ideeën.
Maar studenten kunnen ook ideeën aandragen, zelfs als ze niets van onderwijs afweten. Zodra je je op het platform registreert kun je je idee gemakkelijk plaatsen. Je post is dan zichtbaar voor iedereen op het platform. Mensen kunnen de bijdragen liken of van commentaar voorzien, vergelijkbaar met de opmerkingen en reacties op een socialemediaplatform. Na ongeveer acht weken van bijdragen delen op het platform zal een groep studenten, docenten en medewerkers samenkomen om de ideeën te evalueren en de beste te implementeren. Studenten wiens ideeën gekozen worden, krijgen ook een beloning. Natuurlijk mag de student met het beste idee het ook implementeren.
Wat voor soort bijdragen zoekt u?
Uit eerder onderzoek is gebleken dat een goede onderwijsoptie niet per se werkt in jóuw onderwijssetting. Bij SBE hebben we veel grote cursussen. In klassen van 600 studenten werkt niet hetzelfde als in klassen van 70 studenten. Daarom zoeken we naar contextgevoelige oplossingen. Door de ervaring met afstands- en hybride onderwijs hebben we sinds de pandemie zoveel nieuwe mogelijkheden leren kennen. De timing van dit project is cruciaal omdat het de terugkeer naar persoonlijk onderwijs wil vergemakkelijken, ondersteund door active blended learning.
Wij proberen dit te doen via alle inzichten of ervaringen die studenten, docenten of medewerkers hebben gehad. Als studenten dingen delen die hen helpen op verschillende gebieden van hun leerervaring, helpt dat ons projecten te starten terwijl we het studentenperspectief in het oog houden. Het Impact Lab gaat niet over het toepassen van de perfecte onderwijstheorie of pedagogische aanpak - het gaat over het vinden van wat het beste werkt voor de VU SBE-gemeenschap door haar leden te raadplegen.
Wat was uw inspiratie voor het Impact Lab?
Mijn belangrijkste inspiratiebron was het onderwijs en de uitdagingen tijdens de pandemie. Ook mijn onderzoek was voor mij een bron van inspiratie: Ik doe onderzoek naar hoe digitale technologieën nieuwe vormen van collaboratieve innovatie ondersteunen. Tien jaar lang bestudeerde ik hoe organisaties die de duurzaamheid van de industrie willen verbeteren, co-creatieplatforms gebruiken om samen te werken over de grenzen van non-profit- en zakelijke organisaties heen. Ik heb eerder een van de bachelorprogramma's van de SBE gecoördineerd, dus de School was een perfecte omgeving om het uit te voeren.
Hoe voelde u zich toen u de beurs won?
Ik was zo opgewonden. Mijn collega belde me meteen op, iedereen feliciteerde me. Een beurs krijgen voelt altijd goed als academicus, omdat het ons helpt de dingen te blijven doen waar we om geven. De kans krijgen om een project te ontwikkelen waar ik om geef, is dus heel fijn. Het is ook leuk om dat hier te kunnen doen, met mijn collega's. Het bouwt voort op tien jaar ervaring. We hebben het al getest, dus ik had veel vertrouwen in de oplossing die ik voorstelde.
Wat staat het project te wachten voor de toekomst?
Het plan is om een blauwdruk te ontwikkelen voor andere universiteiten in Nederland om challenge driven co-creatieplatforms aan te bieden voor verschillende initiatieven waarbij ze studenten, docenten en medewerkers breed willen betrekken. Er zijn veel verschillende gebieden waar dit interessant kan zijn, zoals een visie voor de hele universiteit over het verduurzamen van de campus. We kunnen verbanden leggen tussen studenten, docenten en belanghebbenden die in onze dagelijkse wereld nog niet bestaan. Nog groter denkend: we willen dit aanbieden aan maatschappelijke organisaties die met universiteiten en burgers willen samenwerken aan verschillende lokale manieren voor verbetering, zoals duurzaamheid of gezondheidszorg in de regio.
Hoe hebben studenten gereageerd?
We hebben de pilot geëvalueerd en meer reacties ontvangen van medewerkers en docenten; we verzamelen nu aanvullende input van studenten. De studenten wiens ideeën werden uitgevoerd waren echter blij om met docenten verder te werken aan hun ideeën. In het algemeen denken we dat studenten gemotiveerder zijn om bij te dragen aan bredere onderwerpen, zoals het socialer maken van de VU-campus, dan aan puur onderwijsgerelateerde onderwerpen.
Waar bent u trots op?
Ik ben trots op het Impact-Lab-team. We hebben hard gewerkt om voort te bouwen op de pilot en onze aanpak te verbeteren. Met deze subsidie kunnen we ons beter verbinden met de SBE-gemeenschap, waarvan de leden geweldige ideeën kunnen delen. We zijn trots om een rol te kunnen spelen in de ondersteuning van die ideeën: om ze uit te voeren en een positieve impact te hebben.
Dit interview is geschreven voor de nieuwsbrief ‘Onderwijs op Koers’. Wilt u de nieuwsbrief ook ontvangen? Klik dan hier.