Dit zijn de winnaars van de FSW Onderzoeksprijzen 2021

27 januari 2022
De Faculteit der Sociale Wetenschappen kent jaarlijks drie onderzoeksprijzen toe: een masterthesisprijs, een dissertatieprijs en een onderzoeksprijs. Vrijdag 21 januari werden tijdens een feestelijke online uitreiking de winnaars bekend gemaakt.

FSW Onderzoeksprijs (senior) 2021

De FSW Onderzoeksprijs is een erkenning voor de meest aansprekende, veelbelovende en originele onderzoeksprestaties. Dit jaar werd de FSW Onderzoeksprijs toegekend aan een senior onderzoekstalent, volgend jaar is een junior talent aan de beurt.

De winnaar van de FSW Onderzoeksprijs 2021 is socioloog Theo van Tilburg. De jury looft Van Tilburgs onderzoek op het gebied van eenzaamheid, met name zijn productiviteit tijdens de coronapandemie: “Theo is een erkend vooraanstaand wetenschapper op het gebied van sociale binding en eenzaamheid. Dit onderwerp is de laatste decennia steeds meer in de belangstelling komen te staan, en zeker nu de samenleving te maken heeft met voortdurende maatregelen rond afstand houden, thuiswerken, en diverse lockdowns. Theo heeft op dit gebied niet alleen uitstekend wetenschappelijk werk verricht, maar ook maatschappelijke impact gerealiseerd via diverse kanalen, beleidsinstanties en internationale samenwerkingsverbanden. In het begin van de coronapandemie is hij bijzonder productief geweest en heeft hij tijdens de eerste lockdown financiering aangevraagd en gekregen, gegevens over eenzaamheid verzameld, geanalyseerd en gepubliceerd.”

Winnaar FSW Dissertatieprijs 2021

De FSW Dissertatieprijs heeft tot doel de hoge kwaliteit van empirisch onderzoek op het brede terrein van de sociale wetenschappen te verhogen. De toekenning van de FSW Dissertatieprijs staat open voor alle oud-promovendi van FSW die hun proefschrift in de afgelopen twee jaar aan de faculteit hebben verdedigd.

De winnaar van de FSW Dissertatieprijs 2021 is antropoloog Jesse Jonkman. De jury is zeer te spreken over zijn dissertatie over socio-territoriale betrekkingen, burgerschap en staatsvorming in goudmijngebieden in Chocó, Colombia: “Jesse Jonkman heeft iets uitzonderlijks gedaan waardoor hij de prijs heeft gewonnen. Niet alleen diende hij een empirisch rijk en uitdagend proefschrift in, dat cum laude werd bekroond, maar hij overtrof ook de verwachtingen van een proefschrift, door een allesomvattende theoretische bijdrage te leveren aan de studie van staat, burgerschap en natuurlijke hulpbronnen. De bijdrage van zijn werk zal blijvend zijn voor zijn discipline en de regionale studies van zijn gebied.”

Winnaar Johannes van der Zouwen Masterthesisprijs 2021

De Johannes van der Zouwen Masterthesisprijs is de prijs voor de beste masterthesis op het gebied van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. De masterthesis moet beoordeeld zijn met minimaal een 8 en zijn afgerond en beoordeeld maximaal 1 jaar voor de indieningsdatum.

De winnaar van de Johannes van der Zouwen Masterthesisprijs 2021 is Marie de Vries voor haar thesis voor de master Bestuurskunde, over morele dilemma’s die handhavers van dierenwelzijn ervaren en de (eventuele) invloed van het antropocentrisme op deze dilemma's.

Voorafgaand aan de uitreiking gaf Kees Boersma de Talmalezing. Boersma besprak nieuwe organisatorische benaderingen en innovatief gebruik van data in crisismanagement en humanitaire respons. Bekijk via deze link de Talmalezing en de uitreiking van de prijzen.

Talmalezing

In de Talmalezing die op vrijdag 21 januari werd gehouden, besprak Kees Boersma nieuwe organisatorische benaderingen en innovatief gebruik van data in crisismanagement en humanitaire respons.