Convenant geeft ongedocumenteerde jongeren toegang tot onderwijs

11 maart 2022
De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) heeft donderdag 10 maart een convenant gesloten om een pilot te starten om Nederlandse ongedocumenteerden de mogelijkheid te bieden hoger onderwijs te volgen. “Als universiteit voelen wij het als onze plicht om zoveel mogelijk mensen de kans op onderwijs te bieden en te bouwen aan een maatschappij waar iedereen gelijke kansen heeft, ongeacht waar je vandaan komt of welke stempel er in je paspoort staat”, aldus Jeroen Geurts, rector magnificus VU Amsterdam.

De VU sloot het convenant samen met de gemeente Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Met deze partners is de VU van mening, dat alle kinderen recht hebben op onderwijs, dus ook kinderen zonder verblijfstatus. In Nederland stopt dit recht voor jongeren zonder verblijfsstatus op hun achttiende verjaardag, ook wanneer zij hier de basis- en middelbare school hebben doorlopen. Met de pilot ‘Toegang hoger onderwijs voor Nederlandse ongedocumenteerde jongeren’ wil de VU samen met gemeente Amsterdam en de Amsterdamse onderwijsinstellingen in het hoger onderwijs hierin verandering brengen. De pilot gaat in maart van start voor de duur van twee schooljaren, tot maart 2024. Wethouder Groot Wassink: “In mijn eerste jaar als wethouder kwamen vier jongeren bij mij op bezoek die bijna achttien werden. Zij wonen (bijna) hun hele leven in Amsterdam, gaan hier naar school en leven een ‘Amsterdams leven’. Maar vanaf het moment, dat zij achttien worden stoppen de mogelijkheden voor onderwijs en opleiding. En daarmee hun kansen op een mooie toekomst. Deze maatschappelijke uitsluiting heeft grote impact op hun leven. Met dit convenant gaan we maatwerk leveren en zeggen de hoger onderwijsinstellingen in Amsterdam toe zich in te zetten voor  toegang van ongedocumenteerde Nederlandse studenten tot het hoger onderwijs. Dit is belangrijk voor deze jongeren, maar ook voor de stad.”

Wat gaan de onderwijsinstellingen en de gemeente doen?
De onderwijsinstellingen bieden ondersteuning bij het volgen van onderwijs, bijvoorbeeld bij het aanvragen en verkrijgen van een studieverblijfsvergunning. Maar ze kijken ook of jongeren zonder verblijfstatus in aanmerking komen voor andere vormen van onderwijs, zoals contractonderwijs. De onderwijsinstellingen zetten daarnaast in op een lager tarief dan het voor de opleiding vastgestelde tarief.

De gemeente brengt de mogelijkheden in kaart om te komen tot een alternatieve vorm van (studie)financiering voor ongedocumenteerde Amsterdamse jongeren. Hiermee kunnen ze voldoen aan de noodzakelijke vereisten voor een studieverblijfsvergunning.

De onderwijsinstellingen en de gemeente dragen samen zorg voor informatie aan het voorgezet onderwijs. Het is belangrijk dat middelbare scholen en de jongeren zelf de mogelijkheden kennen voor toegang tot het hoger onderwijs. Ook wordt samen met betrokken instanties, zoals de gemeentelijke ombudsman en de IND, overleg gevoerd om de aanvraagprocedure voor een studentenverblijfsvergunning voor ongedocumenteerde (Amsterdamse) jongeren te vereenvoudigen. Dit kan bijvoorbeeld de toegang versnellen van jongeren die een opleiding willen volgen voor beroepen, waar veel vraag naar is.