Christelijke getuigenis Vancouver door focus zending en consensus

1 december 2022
Christenen in Vancouver bevinden zich op een unieke plek voor zending. Dit is de conclusie van het promotieonderzoek van theoloog Ross Lockhart.

Hij laat zien hoe een snel veranderend christendom in Vancouver zijn identiteit vormt en verantwoordelijkheid neemt voor een stad die zich kenmerkt door bittere herinneringen aan de onderdrukking van inheemse volken, een sterk ecologisch bewustzijn, en hoge huizenprijzen. Hij bestudeert hoe christelijke gemeenschappen hun seculiere buren betrekken en gedeelde consensus vinden over verschillende belangrijke sociale kwesties.

Heden en toekomst
Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven in de huidige en toekomstige trends van christelijk getuigenis in Vancouver. Hoewel de meerderheid van de Vancouverites aan Statistics Canada meldt dat ze "geen religie" hebben, is er weinig onderzoek beschikbaar met betrekking tot christelijke activiteit en reactie op deze groter wordende seculiere context.  Lockhart: "Mijn proefschrift gaat in op de vraag wat een beschrijving van missionaire interactie met de stad Vancouver ons zou kunnen leren over de motiverende overtuigingen en spiritualiteiten van christelijke gemeenschappen met als doel bij te dragen aan het grotere Noord-Amerikaanse discours over missionaire theologie."

Spiritueel, niet religieus
Christenen in Vancouver richten zich op het bevriend raken met een "spiritueel, niet religieuze" cultuur, betaalbare huisvesting als een missionaire verbinding, specifieke modellen van christelijk getuigenis, de uitdaging om het evangelie te delen in het licht van kolonialisme en residentiële scholen, de impact van immigratie op de kerk, schaarse heilige ruimte voor kerken om te aanbidden. Lockhart: "En dienen in het licht van de dure huizenmarkt van Vancouver en mogelijke missionaire connecties gezien de hoge waarde die Vancouverites hechten aan het milieu en de inheemse cultuur."

Verdediging onderzoek
Lockhart verdedigt zijn onderzoek op donderdag 1 december 2022 tussen 11:45 en 13:15 uur in de aula van de Vrije Universiteit Amsterdam. Of bekijk de livestream.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie