Bestuursvoorzitter Mirjam van Praag stopt per september 2023

3 november 2022
Mirjam van Praag heeft besloten om per 1 september 2023 na 5,5 jaar te stoppen als voorzitter van het College van Bestuur van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij heeft de Raad van Toezicht, de medewerkers en studenten van de VU hierover vandaag geïnformeerd. Mirjam van Praag wil graag per die datum terugkeren naar de wetenschap, het ondernemerschap en meer tijd te hebben voor haar privéleven.

Mirjam van Praag: "Deze mooie functie aan onze prachtige universiteit vervul ik met veel ambitie, trots, enthousiasme en energie. Elke dag ben ik dankbaar voor de samenwerking en verbinding in onze VU-gemeenschap. Want ook elke dag spreek ik collega’s of studenten van wie ik leer en op wie ik trots ben. Dit alles vraagt een inzet van 200% en met die inzet en toewijding ga ik nog een klein jaar door. Daarna wil ik graag meer tijd aan mijn privéleven, wetenschap en ondernemerschap besteden. Vanaf september 2023 ga ik aan het werk als hoogleraar “Entrepreneurship & Society” aan de VU Amsterdam School of Business and Economics."

Ron Teerlink, voorzitter Raad van Toezicht: "Mirjam heeft op indrukwekkende wijze leiding gegeven aan voor de VU belangrijke ontwikkelingen in soms turbulente tijden. Ze zal dit het komende jaar blijven doen. Hoewel we graag langer van haar leiderschap hadden willen profiteren, respecteren we uiteraard haar keuze." De Raad van Toezicht beraadt zich de komende tijd over de invulling van de ontstane vacature.

Mirjam van Praag werd begin 2018 benoemd als voorzitter van het College van Bestuur. Ze is tevens parttime hoogleraar Entrepreneurship aan de Copenhagen Business School, waar ze tot 2018 fulltime de Maersk McKinney Moller leerstoelgroep heeft opgezet. Eerder was ze hoogleraar Entrepreneurship aan de Universiteit van Amsterdam (2005-2013) van waaruit ze het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) heeft gestart en geleid.