Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Kennismaken met Camille Welie

23 september 2021
Camille Welie is docentenopleider, docent, onderzoeker en coördinator van NT2 Professional en docentenopleidingen NT2. Het laatste heeft hij overgenomen van Bart Bossers die met vervroegd pensioen is gegaan.

Daarnaast is hij coördinator van en onderzoeker bij de onlangs opgerichte afdeling NT2 Research. Tot slot is hij ook docent bij het VU Academic Language Programme (voor VU-medewerkers en -studenten) en verantwoordelijk voor onderwijs en onderzoek op het gebied van academische taalvaardigheid Nederlands voor NT1- en NT2-studenten.

Wat heb je hiervoor gedaan en hoe ben je bij de VU terecht gekomen?
Ik ben afgestudeerd sociaal psycholoog en Neerlandicus (specialisatie NT2) en in 2017 ben ik gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam. Voor mijn promotie heb ik onderzocht hoe individuele verschillen in het tekstbegrip van middelbare scholieren verklaard kunnen worden aan de hand van hun kennis en vaardigheden. Ik ben onder andere werkzaam geweest als docent NT2, projectleider e-learning van leermiddelen NT2 en universitair docent op het gebied van taalkunde, (tweede) taalverwerving en (tweede) taaldidactiek. Mijn laatste functie was hoofddocent Talendidactiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Dat was een uitdagende en veelzijdige functie, maar ik miste de NT2-wereld en vond het aandeel NT2 in deze functie te klein. Ik besloot dan ook te solliciteren toen VU-NT2 een functie adverteerde waarin al mijn passies op NT2-gebied samenkwamen.

Waar bestaat je dagelijks werk uit?
Geen dag is hetzelfde en ook op één dag voer ik verschillende werkzaamheden uit. Dat kan bijvoorbeeld het voorbereiden of geven van colleges op de VU zijn, een incompany-training geven ergens in het land, het bepalen van de strategie of het regelen van praktische zaken voor onze opleidingen, het doen van onderzoek of het schrijven van een onderzoeksvoorstel.

Wat drijft jou, wanneer ben je tevreden?
Wat mij motiveert is een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Zo vind ik het heel leuk, heel nuttig én zeer dankbaar werk om mijn ervaring en kennis op NT2-gebied door te geven aan (toekomstige) docenten NT2. Ik ben tevreden als deelnemers aan de docentenopleidingen en -cursussen geïnspireerd raken, als ik ze kan aansteken met mijn liefde voor het vak, als ze veel leren en als ik zie, hoor of voel dat ze groeien als docenten. Soms merk ik dat een ervaren docent met vaste overtuigingen die al jaren op een bepaalde manier lesgeeft, door een opleiding of cursus op een andere manier naar het onderwijs gaat kijken. Zo’n verandering teweegbrengen vind ik prachtig en het sterkt me in het idee dat leren nooit ophoudt.

In mijn ogen is de ideale docent iemand die altijd kritisch en nieuwsgierig blijft, niet alles voor zoete koek slikt en continu nadenkt over hoe je het maximale uit jezelf en cursisten of leerlingen kunt halen. Ik ben tevreden als ik docenten (opnieuw) in zo’n kritische en nieuwsgierige denkmodus kan krijgen, als ze blijven nadenken over hun eigen onderwijs. Kan het beter, efficiënter en hoe dan? Hier zie ik ook een belangrijke rol weggelegd voor een onderzoekende houding van docenten en voor praktijkgericht onderzoek. Wanneer we door onderzoek beter begrijpen hoe mensen het beste leren, dragen we niet alleen bij aan theorievorming maar ook aan de praktijk. Ik vind het prachtig als we met vernieuwende inzichten het onderwijs een kwaliteitsimpuls kunnen geven.

Wat doe je het liefste naast je werk?
In mijn eigen tijd lees ik graag over mijn vak: onderwijs, taalverwerving en taaldidactiek. Maar ook romans, tijdschriften en kranten. Mijn grootste hobby is toneelspelen en ik houd ervan om naar de film of het theater te gaan. Mijn conditie probeer ik op peil te houden door een paar keer per week te hardlopen. Voor een goed feest ben ik altijd te porren en ik hou van lekker eten en drinken. In de weekenden breng ik veel tijd door met mijn gezin. We zijn graag buiten en gek op het strand.

Wat zou je tot slot tegen NT2-professionals willen zeggen, of welk advies wil je ze meegeven?
Iets nieuws leren is het mooiste wat er is. Blijf daarom nieuwsgierig en kritisch. Blijf openstaan voor nieuwe inzichten en ideeën en je zult zien dat dat je veel brengt. Gun het jezelf om te blijven groeien en je leven lang te leren.

Terug naar homepage VU-NT2