Merel Talbi doet promotieonderzoek naar de politieke en sociale epistemologie van (politieke) deliberatie en dialoog. Hedendaagse politieke en sociale situaties zijn fundamenteel pluralistisch, zowel in politiek als moreel, sociaal, en epistemologisch-cognitief opzicht. Deze pluraliteit kan conflicten veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer zeer diverse waarden of opvattingen met elkaar botsen, en moeilijk te verenigen zijn. Desondanks is samenwerking en dialoog wenselijk én noodzakelijk voor politieke en sociale besluitvorming, om tot wederzijds begrip te komen, en om onze kennis te vergroten. Op het kruispunt van filosofie, politicologie en recht doet Talbi onderzoek naar manieren om die diversiteit aan opvattingen en waarden in discussie, debat en samenwerking hanteerbaar te maken. Zij richt zich hierbij op de rol van persoonlijke narratieven, het inzetten van de fysieke en geografische ruimte, de (sociologische) mogelijkheden van het recht en de invloed van (burgerschaps)onderwijs. Daarnaast heeft zij vanwege haar interdisciplinaire achtergrond in filosofie, politicologie, letterkunde en recht een bijzondere interesse in filosofische en interdisciplinaire methodologie en wetenschapsfilosofie.
Merel Talbi is working on a PhD in political and social epistemology of deliberation and dialogue. Contemporary political and social situations are fundamentally pluralist, in (intersecting) political, moral, social and epistemic-cognitive ways. This pluralism may lead to conflict, for example when very diverse beliefs and values clash, making it hard (and perhaps inappropriate) to strive towards a consensus. Despite this, cooperation and dialogue are necessary to come to social and political decisions, to develop mutual understanding, and to increase knowledge. On the intersection of philosphy, political science and law, Talbi works on and develops strategies to manage and foster diverse beliefs, values and experiences in discussion, debate and cooperative situations. She does this by focusing on the role of personal narrative, the use of physical, urban and geographical space, (sociological) implications of the law, and (civic) education. Due to her interdisciplinary background in philosophy, political science, comparative literature and law, she also has a particular interest in interdisciplinary and philosophical methodology.