Jing, geboren en getogen in China, begon op haar 21e met het leren van Nederlands aan de Communicatie Universiteit van China. Na haar bachelor Nederlandse Taal en Cultuur in Beijing koos ze al snel voor een master in Nederlandse Taal en Cultuur en een onderzoeksmaster Linguistics aan de UvA. In 2011 startte ze haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze met experimentele en corpora-methoden de verwerving van semantiek bij eerste taalverwerving onderzocht. Omdat ze zelf meertalig is, nam ze een cross-linguïstische benadering, waarbij ze het taalverwervingsproces van drie verschillende talen vergeleek. Deze aanpak zette ze voort in haar postdoconderzoek aan de Universiteit Leiden (2016-2019), waar semantiek en eerste taalverwerving centraal bleven staan. In 2021 werd ze ook gecertificeerd NT2-docent. Sinds 2023 is ze werkzaam aan de VU.
Als theoretisch taalkundige geeft Jing lezingen over eerste- en tweedetaalverwerving, met een focus op ontwikkelingsmijlpalen, leermechanismen en de interactie tussen ons brein, ons cognitieve vermogen en taal(verwerving). Ze bespreekt ook methodologie, vooral wanneer de doelgroep uit jonge kinderen bestaat, en geeft lezingen over meertalige opvoeding en tweetaligheid in het onderwijs, met een speciale focus op nieuwkomers in Nederland.
Op dit moment werkt Jing ook aan haar door NWO gesubsidieerde onderzoek (Open Competitie, XS). In dit project onderzoekt zij in hoeverre het trainen van het fonologische werkgeheugen het leren van het Nederlands kan bevorderen bij jonge nieuwkomers (tussen de 4 en 7 jaar).
Bent u werkzaam op een (NT2-)school of NT2-leerkracht, of bent u ouder of verzorger van een nieuwkomer in deze leeftijdsgroep? Neem dan gerust contact met Jing (j.lin4@vu.nl) op als u meer wilt weten over het onderzoek en/of wilt deelnemen.