Het midden- en kleinbedrijf (MKB) is van groot belang voor de Nederlandse economie, met bijna 1,6 miljoen ondernemingen en een aandeel van zo’n 60% in de toegevoegde waarde van het bedrijfsleven (cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek). Nagenoeg alle ondernemingen in Nederland behoren tot het MKB.
Dit boek richt zich volledig op het MKB. Allereerst wordt gekeken naar de kwantitatieve en kwalitatieve kenmerken van de MKB-ondernemingen en de kerncijfers van het MKB. Vervolgens wordt een beeld geschetst van wie de MKB-ondernemers zijn, aan de hand van hun demografisch profiel, hun motivatie om te ondernemen, hun ondernemend gedrag en hun ondernemende competenties. Daarna komt de levenscyclus van de MKB-onderneming aan de orde, met name de kenmerken van de MKB-ondernemingen in de verschillende fases van de levenscyclus (start, opschaling, volwassenheid en neergang). Ook wordt aandacht besteed aan duurzaam ondernemen door het MKB, met de zeer praktische Scorekaart voor Duurzaam Ondernemen. Tenslotte komen in dit boek vijf praktijkcases aan de orde, waarbij voornoemde onderwerpen kunnen worden toegepast om dilemma’s van MKB-ondernemers op te lossen.
Dit boek is allereerst bedoeld voor studenten die een Nederlandstalige Bachelor Bedrijfskunde volgen in het HBO (hoger beroepsonderwijs) of het WO (wetenschappelijk onderwijs) en geïnteresseerd zijn in het MKB. Daarnaast is dit boek bedoeld voor alle studenten in het HBO en het WO die een andere Nederlandstalige Bachelor volgen en geïnteresseerd zijn in het MKB. En dit boek is ook nuttig voor ondernemers en managers in het MKB en voor mensen en organisaties die werken met het MKB, zoals brancheorganisaties en overheidsinstellingen.
Onderzoek van het VU Center for Entrepreneurship heeft uitgewezen dat in het Nederlandse HBO en WO veel aandacht wordt besteed aan het MKB. Toch wordt er op geen enkele HBO- of WO-instelling een vak gedoceerd dat volledig gericht is op het MKB en die naam draagt. Dat is vreemd, gegeven het grote belang van het MKB voor de Nederlandse economie. Dit boek kan de basis vormen van nieuwe vakken op het HBO en het WO die volledig gericht zijn op het MKB en die naam ook dragen.
Op 8 september j.l. nam Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland, het eerste exemplaar van het boek in ontvangst. Hij gaf aan blij te zijn met het nieuwe boek, dat volgens hem een helder en eigentijds beeld schetst van het MKB. Hij sprak de hoop uit dat er veel nieuwe MKB-vakken gedoceerd gaan worden op het HBO en WO, die de naam MKB ook dragen. De auteur van het boek heeft toegezegd bij te dragen aan de ontwikkeling van deze vakken, als hij daarvoor wordt gevraagd.
Enno Masurel is hoogleraar Ondernemerschap aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en directeur-oprichter van het VU Center for Entrepreneurship. In zijn onderzoekswerk richt hij zich met name op het MKB, met duurzaam ondernemen door het MKB, innovatie door het MKB en de levenscyclus van de MKB-onderneming, zowel nationaal als internationaal. Zijn ondernemerschapsonderwijs speelt zich af in de master Entrepreneurship en in veel andere domeinen, zoals rechten, science & technology, bewegingswetenschappen en geneeskunde. Zijn favoriete professionele hobby is het maken van cases over MKB-ondernemers.
Masurel, E. (2025). Het MKB: de ondernemingen en de ondernemers. Uitgeverij Noordboek. ISBN 978 94 6471 362 6 NUR 800