Interview met Laura van der Lubbe

Laura van der Lubbe (27) is PhD in de groep van Koen Hindriks (Social AI group), ‘Empowering vulnerable people with serious games and gamification’.

Je bent bezig met een project over het zelfbeeld van jongvolwassenen en social media?

Social media, zoals TikTok, zijn steeds meer gericht op visuele beelden. Deze beelden zijn ook nog vaak gemanipuleerd. Daarnaast gebruiken we social media allang niet meer alleen om met vrienden en familie in contact te staan, maar ook om bijvoorbeeld influencers te volgen. Je kunt hierdoor problemen krijgen met je zelfbeeld: bijvoorbeeld omdat je allerlei (gemanipuleerde) foto’s van ‘perfecte lichamen’ ziet en hier zelf niet aan kan voldoen. Ik werk aan een online interventie, een training waarin je leert over zelfcompassie. Door daar meer over te weten, kun je leren om op een andere manier om te gaan met dit soort gedachten.

Hoe ziet die online interventie er concreet uit, en wat is de AI erachter?

Het is een website met verschillende opdrachten en dagboeken waarmee je meer leert over zelfcompassie. We gebruiken bijvoorbeeld sentiment analyse. Hiermee kijken we of zinnen een positief of negatief sentiment hebben. In de eerste pilot gaan we op basis van de interactie van gebruikers met het systeem kijken hoe we dit verder kunnen inzetten. Daarnaast gebruiken we gamification elementen.

AI op de VU is vanaf het begin interdisciplinair, maatschappij- en mensgericht. Wat heb je van die traditie als student en jonge onderzoeker gemerkt?

Tijdens mijn studie volgde ik bijvoorbeeld vakken bij andere faculteiten, en hadden projecten vaak een maatschappelijke insteek. Bij een vak over kennisrepresentatie heb ik bijvoorbeeld gekeken of en hoe we een keuzehulp konden maken voor kinderen met autisme die op zoek waren naar een reguliere middelbare school. Als onderzoeker werk ik ook altijd aan projecten die voor de maatschappij iets betekenen. Daarvoor moet je samenwerken met domeinexperts, dus interdisciplinair werken is een must.

Hoe ziet volgens jou de toekomst van AI eruit in relatie tot de gezondheid van gebruikers?

Ik denk dat er steeds meer draagvlak is voor gezonde toepassingen van AI. Jonge generaties groeien op met apps en AI-systemen, oudere generaties gebruiken ook steeds vaker technologie. Ik denk dat dit draagvlak een belangrijke rol gaat spelen. Ik verwacht dat men zich eerder open zal stellen naar technologie toe, en technologie een meer geïntegreerde rol gaat spelen in levens van mensen. Hierdoor kunnen de opbrengsten ook groter worden. Corona zou hier ook aan kunnen bijdragen: we leren nu hoe we een onlineleven kunnen hebben naast het fysieke leven. En er is ook meer aandacht voor mentale gezondheid. Wie weet leren we door deze periode dat we technologie en het fysieke leven nog beter leren integreren, en meer draagvlak creëren om dit ook in te zetten voor onze mentale gezondheid.

Laura van der Lubbe