De Vrije Universiteit biedt als een van de weinige universiteiten een leergang aan op het grensvlak van actieonderzoek en ontwerponderzoek, Action Research meets Design Research. Deze leergang sluit naadloos aan op mijn eigen onderzoeken en promotieonderzoek. Ik had snel vertrouwen in deze leergang mede omdat het ontwikkeld is door een aantal hogescholen en universiteiten samen. Ook de structuur van het programma sprak mij aan. De leergang is verdeeld over 6 thema's waarmee je in elk actieonderzoek te maken krijgt. Dat maakt het een zeer toepasbaar, relevant en compleet programma.
Veel onderzoek kan je van tevoren uitdenken, je zet een plan op en voert dat uit, bij actieonderzoek is dat anders. In actieonderzoek heb je te maken met vraagarticulatie, wie bepaalt wat de onderzoeksvraag is? De beperkte planmatigheid van actieonderzoek komt ook in de leergang sterk naar voren. Zo worden bijvoorbeeld de kwaliteitscriteria van actieonderzoek besproken: hoe kun je de kwaliteit van je actieonderzoek waarborgen? Dat is erg interessant en bruikbaar, omdat actieonderzoek en ontwerponderzoek gedeeltelijk andere kwaliteitscriteria behoeven dan bijvoorbeeld positivistisch onderzoek.
Het leuke aan actieonderzoek vind ik dat je als actieonderzoeker niet per se de grote baas bent die overal boven staat, bij actieonderzoek sta je middenin een heel netwerk van mensen. Het is democratisch; een machtsdynamiek waar je continu in verkeert. Het is zó waardevol om tijdens deze leergang daarover te kunnen praten, lezen en ervaringen te delen.
Structuur & Toepasbaarheid
De leergang Action Research meet Design Research is uitgesmeerd over een periode van een half jaar. Dat geeft je de tijd om de dingen die je leert uit te proberen in de praktijk. Ik neem de kennis sterk mee in mijn onderzoeken en onderwijs gerelateerd aan onderzoek. Daarom denk ik dat de perfecte timing om aan deze leergang te beginnen, is als je zelf in de beginfase van een actieonderzoek of ontwerponderzoek zit. Dan kan je de lesstof beter plaatsen en meteen toepassen.
Ik vind het leuk om de kennis te delen met andere onderzoekers binnen ons lectoraat, dus ik ben nu ook begonnen met het geven van workshop over actieonderzoek. Ik geef in zowel binnen- als buitenland op hogescholen en universiteiten les over actieonderzoek en de kwaliteitscriteria van actieonderzoek.
Medestudenten & docenten
Voor de rest ben ik erg te spreken over de groep mensen waarmee ik werkte. De docenten gaven les in tweetallen. Dat vind ik sterk, vooral omdat ze elkaar zo nu en dan tegenspraken, kritiek gaven, nuanceerden en met elkaar in discussie gingen.
Niet alleen van de docenten maar ook van elkaar leer je veel. Het programma biedt je de ruimte om je eigen ervaringen en obstakels te bespreken met andere onderzoekers. Er is veel ruimte voor eigen ervaringen, kritische vragen en ervaringen van anderen. Het gaat verder dan kennis overdragen, het gaat echt om het delen van kennis met elkaar.