Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Caspar Bouman, Manager Onsite Support bij DICTU Servicedesk

Alumnus ADRIBA Certified Organizational Behavior Management (OBM) Practitioner

Ik raad het zeer aan binnen organisaties OBM te implementeren, het is een effectieve wetenschap die heel toegankelijk is. De methodiek houdt globaal in het opstellen van meetbare doelen middels een prestatieverbeterplan waarbij je je richt op het versterken van gewenst gedrag bij medewerkers. Eigenlijk heel logisch als je erover nadenkt: het is veel effectiever en motiverender als je iemand positieve aandacht geeft, complimenteert en beloont dan degene ergens toe te dringen of bijvoorbeeld te straffen.

Mijn broer is gediplomeerd OBM coach/trainer. Via hem kwam ik in aanraking met deze methodiek. Bij zijn bedrijf, Paselir, heb ik de practitioner opleiding gevolgd. Hij is als partner verbonden aan de VU Amsterdam. Door zijn enthousiasme raakte ik geïnteresseerd in OBM en ontdekte ik dat deze gedragswetenschap heel goed bij mijn manier van leidinggeven past. Momenteel stuur ik een 30-tal medewerkers aan. Ik geef hen graag positieve aandacht en probeer me te focussen op het bekrachtigen van positief gedrag om op die manier afdelings- en bedrijfsdoelen te behalen. En juist dat doet OBM ook. De methode is op mijn lijf geschreven! Een mooi voorbeeld hiervan is een kritische medewerker die in een werkoverleg aan het team teruggeeft wat de afgelopen week beter kan. Na de vergadering deze medewerker opgezocht en degene gecomplimenteerd met zijn positieve inbreng, met zijn actieve rol in het overleg. De week erna komt dezelfde medewerker weer met goede en terechte verbeterpunten!  

De enige universitaire opleiding op het gebied van OBM

Ik heb voor deze opleiding op de VU gekozen omdat het de enige universiteit is die OBM aanbiedt en het leek me welkome aanvulling op mijn cv. Deze opleiding sprak me aan omdat het in tijd behapbaar is, de opleiding duurde een half jaar. Dat is fijn want je combineert het toch met je werk. Een ander positief punt aan de opleiding is dat je daadwerkelijk het geleerde in de praktijk brengt, niet alleen jijzelf hebt er baat bij maar ook de organisatie waar je werkzaam voor bent.  

Organizational Behavior Management toepassen in de praktijk

Iets wat ik altijd al deed, is mensen op een positieve manier stimuleren, complimenteren en positieve feedback geven, maar nu doe ik dat structureel, wekelijks. OBM draait vooral om het direct belonen, versterken van gewenst gedrag. Bij voorkeur sociaal, dus bijvoorbeeld aan de medewerker vertellen dat degene het goed heeft gedaan. Af en toe horen daar ook tastbare beloningen bij, zoals het uitreiken van een tegoedbon of een gratificatie. 

Een voorbeeld hiervan is dat als ik constateer dat iemand een goede bijdrage levert tijdens een werkoverleg ik dan in positieve zin in principe daar meteen wat van zeg. Hierbij is het erg belangrijk dat je je medewerkers kent. Sommigen vinden het krijgen van een publiekelijk compliment niet prettig. In dat geval geef ik diegene direct na het overleg een persoonlijk compliment over de wijze waarop hij /zij die bijdrage gedaan heeft.
De volgende keer zie ik vaak diegene wederom een goede inbreng geven omdat hij /zij ervaren heeft dat het gewaardeerd wordt en degene erkenning krijgt voor zijn /haar inbreng. Daarbij is het erg belangrijk dat wat je teruggeeft authentiek, gemeend is. Het mag geen ‘trucje’ zijn, worden. Dan werkt het averechts.   

In april jl. heb ik de opleiding afgesloten en het is een groot succes. Dit betekent dat we op meer ‘dossiers’ OBM in gaan voeren binnen mijn team.

Caspar Bouman

"Ik raad het zeer aan binnen organisaties OBM te implementeren, het is een effectieve wetenschap die heel toegankelijk is."