Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Fysiek en mentaal fit blijven

Laatst gewijzigd op 16 mei 2022

De corona-pandemie heeft waarschijnlijk veel verandering teweeggebracht in je leven. Veel wat we doen in ons leven volgt een bepaald ritme met een bepaalde voorspelbaarheid. Als dat overhoop gaat, vergt dat aanpassing. En aanpassing vergt tijd, flexibiliteit en weerbaarheid. 

Met de adviezen van de studentenpsychologen van de VU kun je zelf proberen overzicht en grip terug te krijgen op je leven. Je kunt je mentale weerstand wat versterken, of klachten als angst, onzekerheid, stress of somberheid wat verminderen. 

Wees hierbij aardig voor jezelf. Accepteer dat je dit niet zo één, twee, drie weer op de rit hebt. Geef jezelf tijd om uit te proberen wat helpt. Kom je er zelf niet uit? Dan lees je op deze pagina waar je terecht kunt voor ondersteuning.

Meer informatie over fysiek en mentaal fit blijven

  • Zorg voor jezelf

    Routine en ritme 

    Met het wegvallen van routine is het belangrijk om op zoek te gaan naar een nieuw ritme. 

    Do: ga na welke elementen je normaliter ritme en regelmaat geven. Wat kun je nog doen? Hoe kun je deze activiteiten vormgeven? Wat moet je aanpassen? Wees creatief. Als iets nu niet lukt, hoe kan het dan wel? Bijvoorbeeld: in plaats van naar de universiteit fietsen, kun je in plaats daarvan een wandeling maken. 

    Do: probeer zoveel mogelijk dezelfde tijden aan te houden. Pauzeren, eten, slapen, bewegen. Sta in de ochtend op dezelfde tijd op en volg een ochtendritueel. Kleed je aan alsof je naar de VU gaat. Maak met extra aandacht je lunch of kop koffie klaar. Eet gezond! 

    Don’t: alles laten vallen en inactief in pyjama op de bank hangen/onbegrensd Netflixen/series/film/tv kijken. Beperk het gebruik van verdovende middelen, zoals alcohol, sigaretten en drugs. 

    Balans ontspanning en inspanning 

    Werk aan een balans tussen ontspanning en inspanning. 

    Do: Maak een overzicht met activiteiten die je leuk vindt om te doen (of een lang vergeten hobby?). Muziek maken, een kaart naar iemand schrijven, het lezen van een boek, start met yoga/sport oefeningen, mindfulness, knuffelen met je huisdier. Je kunt bijvoorbeeld een app downloaden met fitnessoefeningen voor binnen en/of buiten. 

    Do: blijf jezelf uitdagen en wees mentaal actief. Schrijf van je af. Of maak een puzzel. 

    Do: ga naar buiten! Houd de richtlijnen van het RIVM aan.  

    Do: Houd je omgeving op orde. In een opgeruimd huis kun je ook zelf beter tot rust komen. En tegelijk geeft het je fysieke inspanning. Weleens ontdekt hoe inspannend het kan zijn om te dweilen? Of de ramen te zemen?  

    Don’t: doorslaan in het één of het ander. Blijf letten op de balans. 

    Sociaal contact 

    Maak gebruik van de mogelijkheden om bij elkaar te komen met vrienden, maar houd de richtlijnen van het RIVM aan. Sociaal contact is onderdeel van ons leven, ook al kom je elkaar nu minder tegen. Daarom:

    Do: houd contact met elkaar, vrienden, familie, studiegenoten. Stem af als je iets gaat doen. Roep op om allemaal tegelijk pauze te houden en stuur elkaar daarna een app met een foto. Of (video)bel tijdens het lopen of eten. 

    Don’t: hoe graag je ook wilt, ter bescherming van kwetsbare groepen zullen bepaalde activiteiten nu niet gaan. Neem je verantwoordelijkheid en zoek geen grote groepen op. Zoek op een andere manier contact.

    Belangrijk: vertel anderen hoe het met je gaat, ook als het net goed gaat. Zoek steun en deel jouw gevoelens en zorgen. Je zit misschien wel alleen thuis, maar je zit níet alleen in dit schuitje.

  • Wat doe je bij stress, ‘corona-angst’ of eenzaamheid

    Hoe omgaan met Corona-nieuws

    De hoeveelheid (negatief) nieuws kan overweldigend zijn. Constant rekening blijven houden met de nieuwe 1,5 meter samenleving maakt het moeilijk om er mentaal afstand van te nemen. Als je merkt dat je meegezogen wordt in de berichten (positief, negatief, paniekerig, nep..) kan dit gevoelens van angst, somberheid, een negatieve gedachtestroom of veel piekeren teweeg brengen. Dit is niet vreemd of ‘verkeerd’. Wel kan het voor jezelf vervelend zijn omdat het bijvoorbeeld onrust geeft, of veel energie kost. 

    Do: neem een pauze van het nieuws
    Beperk het aantal nieuwsmomenten en de hoeveelheid nieuws. Blijf niet te lang bezig met het volgen van alle liveblogs of news feeds. Sluit sociale media af, zet het nieuws uit en beperk je input tot bepaalde momenten op de dag. Het verwerken van alle nieuwe informatie kost namelijk veel energie en kan je onnodig angstig maken. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af op welk tijdstip je het nieuws checkt. 

    Do: blijf het perspectief zien
    Verplaats je focus ook naar andere dingen. Zoek iets op waar je om moet lachen. Stel voor jezelf realistische doelen zoals een bepaald recept maken of een tekst voor je studie lezen. Zo vergroot je ook het gevoel van controle. Herinner jezelf eraan waarom het belangrijk is dat je de maatregelen van het RIVM volgt. Geef jezelf regelmatig een compliment, bijvoorbeeld ‘ik draag mijn steentje bij door thuis te blijven’. 

    Don’t: verlies je niet in fake news
    Ga niet af op doorgestuurde appjes of veel gelikete Facebook-posts of tweets op Twitter, maar focus op de informatie van het RIVM en de WHO. Zij baseren hun mededelingen op de meest recente wetenschappelijke inzichten.

    Stress, angstgedachten en eenzaamheid

    Kun je je niet concentreren vanwege terugkerende of aanhoudende angstgedachten? Dat is vervelend, maar ook hier zijn er dingen die je kunt proberen. 

    Evalueer hoe het met je gaat
    Maak je je zorgen over je fysieke gezondheid? Evalueer rustig en objectief hoe het met je gaat. Hoe voel ik me vandaag? Hoe is dit ten opzichte van gisteren of vanmorgen? 

    Pak het piekeren aan
    Plan een moment om je angstige gedachten en gevoelens op papier te zetten in een zogenaamd ‘piekerkwartier’. Of gebruik de oefeningen van de online piekermodule Stop het getob.
    Onderzoek je angstgedachten door er kritische vragen over te stellen. Wat zijn de bewijzen voor en tegen de gedachte? Klopt het wel wat ik denk? Zijn er alternatieve manieren om naar de situatie te kijken? Helpt het mij om zo te denken, wat levert het mij op? Als mijn zus/vriendin/broer/vader/moeder dit tegen mij zou zeggen, hoe zou ik er dan op reageren? Waar heb ik op dit moment invloed op? En op wat niet? Helpt het mij om me zo druk te maken om iets waar ik geen invloed op heb? 

    Wat hielp je in het verleden
    Zijn er eerder momenten geweest in je leven dat je deze gevoelens ervoer? Hoe ben je er toen mee omgegaan? Wat hielp? En wat juist niet?

    Online module ‘Omgaan met coronastress’
    Wil je verschillende vaardigheden aanleren om minder last te hebben van vervelende gedachten en gevoelens rond het coronavirus? Volg de online module ‘Omgaan met coronastress

    Online module ‘Eenzaamheidsvirus – Corona’
    Voel jij je eenzaam door de maatregelen rond corona? Veel mensen ervaren gevoelens van eenzaamheid, somberheid, irritatie, machteloosheid en/of verveling. Als dit bij jou het geval is, volg dan de online module ‘Eenzaamheidsvirus – Corona’ voor verschillende tips en adviezen over hoe je in contact kunt blijven met je omgeving en hoe je een zinvolle dagindeling kunt creëren of behouden

    Doe een ademhalings- of ontspanningsoefening
    Deze oefeningen helpen je om je gedachten en gevoelens tot rust te brengen. Hierbij kan je gebruik maken van verschillende apps (zoals Headspace of de VGZ Mindfulness app) of Youtube.

    Belangrijk: vertel anderen hoe het met je gaat. Ook als het niet goed gaat: zoek steun en deel jouw gevoelens en zorgen. Probeer je emoties te accepteren en laat ze er zijn. Gun jezelf tijd om jouw gevoelens en behoeften te begrijpen.

  • Waar kun je terecht voor hulp

    Websites en apps kunnen je helpen als het niet goed met je gaat. Let erop dat je niet alles tegelijk hoeft te verbeteren: één verbeterdoel stellen en zo goed mogelijk uitvoeren (mogelijk met hulp van een app) is al een goede eerste stap.

    Contact met hulpverlening
    Verandert je stemming, ontwikkel je klachten, of maak je je zorgen om een ander? Probeer dan na te gaan of deze reactie passend kan zijn bij de verandering en huidige situatie. Een vervolgstap is je zorgen, stemming of gedachten te delen, bijvoorbeeld met je partner, een goede vriend(in) of je ouders. Merk je daarna geen verandering en word je (door je klachten) belemmerd bij het functioneren? Neem dan contact op met (online) hulpverlening. 

    Bij vragen over (studiegerelateerde) klachten: zoals stress, maar ook somberheid, concentratieproblemen of zorgen over anderen: stuur een e-mail naar de studentenpsychologen, dan nemen wij contact met je op wat we voor je kunnen betekenen.

    Praten / chatten / appen / mailen met een hulpverlener: Mind Korrelatie (www.mindkorrelatie.nl

    Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Daarvoor is de Rode Kruis hulplijn:  (070-4455 888), bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 9.00-21.00 uur, zaterdag 10.00-16.00 uur.  

    Bij psychische klachten of vragen
    Je kunt ook naar een online behandeling van je klachten zoeken. Er zijn online modules (e-health) en diverse psychologen bieden ook online behandeling aan. Let er op dat je een verwijsbrief nodig hebt van je huisarts om psychologische behandeling vergoed te krijgen van je verzekering. Ben je al bekend met psychische klachten? Of ben je hiervoor onder behandeling (geweest)? Neem dan contact op met je huidige behandelaar of huisarts. 

    113 Suïcidepreventie  
    Denk je aan zelfmoord, neem dan contact op met je studieadviseur of studentenpsycholoog. Zij kunnen je verder helpen met hoe je de juiste zorg krijgt. Ook als je je zorgen maakt over een naaste, kun je contact opnemen met je studieadviseur. Heb je een vraag buiten kantoortijd? Ga dan naar www.113.nl en vraag advies hoe om te gaan met de situatie. 

    Ik maak me zorgen om een ander. Wat kan ik doen?
    Kijk op Ik-maak-me-zorgen-om-iemand-anders. Deze gratis online training suïcidepreventie leert je wat je kunt doen als iemand in je omgeving kampt met suïcidale gedachten. 

    Problemen met concentratie bij thuis studeren
    Kun je je moeilijk concentreren? Bekijk de e-tool Beter concentreren

    Zelfverzorging en routine 

    • Gratis coachingsessies voor jongeren door het Rode Kruis tijdens coronacrisis
    • Frisse gedachten: een luisterend oor  
    • Caring Universities biedt gratis online services om het mentaal welzijn van studenten te verbeteren. Alle programma's zijn evidence based, gecreëerd door klinisch psychologen, en bieden online coaching.
    • Therapieland 
      Leren omgaan met lastige gedachten en gevoelens waar je door de aanwezigheid van het coronavirus mee kunt worstelen.
    • Structuur bevorderen: App Daybook  
    • Slapen: Slaapproblemen 

    Apps
    Monitoren van stemming: 

    • Zelfmonitoring 
    • Moodgym  
    • HSK app  

    Ontspanning:  

    • Mindfulness VGZ Coach  
    • Mindspace  
    • Ademhalingsoefeningen In-Balanz

    Mentale gezondheid:     

    Mentale gezondheid van jongeren: Grip op je dip 

    Sombere stemming: 

    • App: Mentaal Vitaal
    • App: Kleur je Leven  

    Verschillende soorten klachten (van piekeren tot sombere stemming):

  • Video: hoe om te gaan met angst en zorgen over corona

    De video  ACE COVID – How To Respond Effectively To The Corona Crisis illustreert hoe je “Acceptance and Commitment Therapy” kunt gebruiken om grip te krijgen op de angsten en zorgen die gepaard gaan met de coronacrisis.

  • Meldpunt sociale veiligheid

    Maak je je op dit moment ernstige zorgen over je eigen veiligheid of over iemand die je kent van de VU? Meld je dan bij het Meld- en adviespunt veiligheid VU.

    Sociale veiligheid
    De VU vindt het heel belangrijk dat jij je - ook in deze coronatijd - veilig voelt. Zodra er sprake is van ongewenst gedrag tussen één of meerdere personen wat leidt tot een incident spreken we van zorgwekkend gedrag.

    Je kunt elke situatie melden waarbij sprake is van pesten, ongewenst gedrag, racisme, radicalisering, (seksuele) intimidatie, bedreiging (via sociale media), stalking, of een algeheel (sociaal) onveilig gevoel bij het Meld- en adviespunt veiligheid VU of via onderstaande contactgegevens. 

    Opmerking TOLL: link naar Meld- en adviespunt volgt. 

    Contactgegevens Regiehouders Zorgwekkend gedrag
    Iedere vorm van gedrag en communicatie die jij als onprettig of onveilig ervaart, is het waard om te melden. Wil je iets melden of vragen? Een melding mag ook anoniem. Neem contact op met een van de regiehouders, via de mail, WhatsApp of telefoon. Kijk voor meer informatie en de contactgegevens op de pagina Sociale veiligheid.

    De regiehouders hebben regelmatig contact met het netwerk van het Expertteam zorgwekkend gedrag, studieadviseurs, studentenpsychologen en studentendecanen van de VU en met politie, Blijfgroep, 113 online suïcidepreventie en GGZ inGeest. 

    Hulp bij huiselijk geweld
    Ervaar je huiselijk geweld of eergerelateerd geweld, neem dan contact op met het Meld- en adviespunt veiligheid VU. Je kunt ook contact opnemen met je studieadviseur, die overlegt met de regiehouders Zorgwekkend gedrag en je adviseert wat te doen. De regiehouders Zorgwekkend gedrag onderhouden contact met de Blijfgroep, die helpt om huiselijk geweld te stoppen. Je kunt ook zelf contact opnemen met de Blijfgroep of Veilig Thuis

    Hulp bij gedachten aan suïcide
    Denk je aan zelfmoord, neem dan contact op met je studieadviseur of studentenpsycholoog. Zij kunnen je verder helpen met hoe je de juiste zorg kunt krijgen. Ook als je je zorgen maakt over een naaste, kun je contact opnemen met je studieadviseur.  Heb je een vraag buiten kantoortijd? Ga dan naar www.113.nl. Je kunt daar advies vragen hoe om te gaan met de situatie. 

Studeren & Corona

De studentbegeleiders zijn er voor jou

Contact

Heb je vragen? Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00)

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID)