Uitwisseling stap 6: regelen na terugkomst

Vraag over studeren in het buitenland
Laatst gewijzigd op 22 november 2023
Welkom terug! We hopen dat je een leuke uitwisseling achter de rug hebt. Je dient nog een paar dingen te regelen om je uitwisseling af te ronden.

Te doen na uitwisseling

• Verslag van je uitwisseling

• Studenten die op uitwisseling zijn geweest moeten een verslag schrijven voor de VU (NB: dit is niet hetzelfde als het Erasmus+verslag). De verslagen worden op de Study Abroad Map geplaatst zodat andere studenten ervaringen kunnen lezen en een goed beeld krijgen van alle bestemmingen.
    • Vul het verslag in via je Mobility Online workflow.
    • Het VU International Office controleert alle verslagen voordat ze op de Study Abroad Map verschijnen.
  • Cijferlijst

• Na je studie in het buitenland stuurt je gastuniversiteit een transcript of records: een cijferlijst met je resultaten. Deze resultaten moeten door de VU verwerkt worden. In de meeste gevallen wordt dit transcript of records naar het VU International Office gestuurd. Wij zullen de cijferlijst dan naar jou doorsturen, zodat je dit document zelf kunt uploaden.
    • Je bent zelf verantwoordelijk om jouw cijferlijst online bij het Onderwijsbureau van jouw faculteit aan te leveren.
      VUmc studenten: stuur je cijferlijst naar International.vu@amsterdamumc.nl in plaats van het document te uploaden.
      AUC studenten: stuur je cijferlijst naar international@auc.nl in plaats van het document te uploaden.
    • Het Onderwijsbureau verwerkt jouw cijferlijst. De studiepunten van behaalde vakken worden omgezet naar de ECTS studiepunten waarmee de VU werkt. Het cijfer wordt geregistreerd als voldaan (VD). De behaalde vakken tellen niet mee voor je cijfergemiddelde.

Voor vragen over het verwerken van je cijfers kun je contact opnemen met het Onderwijsbureau van je faculteit.

• Nabetaling Erasmus+beurs

• Studenten met een Erasmus+beurs moeten naast bovenstaande punten nogmaals hun volledig ingevulde learning agreement uploaden. Indien je learning agreement gewijzigd is, moet je de goedkeuring van de examencommissie ook toevoegen. Dit is voor de nabetaling van de beurs (30%).
    • Ook moet je het Erasmus+ participant report online invullen. Dit moet je doen naast het verslag dat je voor de VU schrijft. Je krijgt het verslagformulier automatisch toegestuurd per e-mail.
  • Unpack your Study Abroad Programma

Denk je dat je veel hebt geleerd en betere inzichten over jezelf hebt gekregen tijdens je semester in het buitenland? Of denk je dat alles hetzelfde is gebleven? Wat je gevoel ook is, kom meer te weten over de impact van jouw exchange door alle opdrachten in de Canvasgroep Unpack your Study Abroad af te ronden. Wie weet, misschien ga je jezelf verbazen. En vergeet niet deze kennis over jezelf te gebruiken tijdens het solliciteren naar een baan of een masteropleiding.

• Word Student Ambassadeur voor Exchange

Heb je een geweldige ervaring gehad met studeren in het buitenland en wil je andere VU-studenten helpen dezelfde stap te maken? Word dan lid van ons student ambassadeursteam en maak deel uit van een groep studenten van verschillende faculteiten en achtergronden, die gepassioneerd zijn over studeren in het buitenland. Adviseer andere VU-studenten, vertel ze over je best practices tijdens VU-evenementen en deel je ervaringen 1 op 1. Klinkt dit interessant? Stuur dan een mail naar outgoing@vu.nl voor meer informatie over de mogelijkheden!

• Deel je ervaring tijdens de volgende Study Abroad Weeks

Wil je je ervaring delen met andere VU-studenten maar wil je (nog) geen ambassadeur worden? Laat het dan zeker aan ons weten als je tijdens de volgende Study Abroad Weeks een korte presentatie wilt geven over je ervaring. Studenten met allerlei verschillende achtergronden kunnen met ons panel meedoen en we moedigen vooral studenten met een minderheidsachtergrond aan om hun ervaringen te delen. Wil je andere VU-studenten tijdens de Study Abroad Weeks motiveren om in het buitenland te gaan studeren? Stuur dan een e-mail naar outgoing@vu.nl en we nemen contact met je op.

Outgoing Student Exchange Team

+31 (0)20 59 85745 (tussen 10:00 - 12:00 op maandag, woensdag en vrijdag)

Heb je een vraag? Mail ons!

Spreekuur (inloop, geen afspraak nodig):
Elke dinsdag tussen 12:30 - 13:30 in de Global Room (HG-1A36). Er is geen spreekuur op dinsdag, 5 maart vanwege een pre-departure meeting.

Zoom spreekuur

gebruik deze link om een afspraak te maken

Crisisnummer voor VU-studenten op uitwisseling die in nood verkeren: +31 (0) 20 6444117. Dit is het VU-brede noodnummer. Voorbeelden van noodgevallen zijn natuurrampen, geweldsincidenten en (mentale) gezondheidsproblemen.