Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.
Laatst gewijzigd op 29 maart 2022

Met je collegekaart kun je aantonen dat je VU-student bent en je identificeren bij tentamens, lenen bij de Universiteitsbibliotheek (UB) of printen op de campus.

Meer informatie

  • Voor wie?

    Als nieuwe student bij de VU ontvang je een collegekaart zodra je een pasfoto hebt geüpload en volledig ingeschreven bent. Je bent volledig ingeschreven als je hiervan een bevestiging per e-mail ontvangt. Collegekaarten worden verstrekt aan de volgende studenten:

    • Regulier (bachelor/premaster/master)
    • Postgraduate 
    • Uitwisselingsstudent
  • Wat kun je ermee?

    Met je collegekaart (in combinatie met je Bewijs van Inschrijving) kun je:

    • aantonen dat je student bent aan de VU;
    • boeken lenen bij de Universiteitsbibliotheek;
    • je identificeren bij tentamens;
    • printen, scannen en kopiëren bij een mulitfunctional. Om te printen, scannen of kopiëren moet je eerst de kaart activeren en saldo op je collegekaart zetten.
  • Wanneer ontvang je de collegekaart? 

    De collegekaart wordt uiterlijk in september na een volledige inschrijving verstuurd naar het correspondentieadres dat bij de VU bekend is. De kaart wordt alleen verzonden naar een Nederlands adres, dit proces kan 4-6 weken duren. Je ontvangt de kaart alleen wanneer je een juiste pasfoto hebt geüpload. Zorg ervoor dat je correspondentieadres zoals ingevoerd in Studielink of VU.nl correct is!

    Als je een buitenlands correspondentieadres hebt, ontvang je een e-mail wanneer de kaart klaarligt bij de Studentenbalie. Je kunt hem dan ophalen.

    Je collegekaart ontvang je maar één keer en behoud je voor de rest van je studie aan de VU. 

  • Wat te doen bij verlies of diefstal?

    Bij verlies of diefstal kun je tegen een kleine vergoeding (€5,-) een nieuwe kaart aanvragen bij de Studentenbalie in het Hoofdgebouw. Dit bedrag dien je met een Nederlandse bankpas te pinnen. In de maanden juni, juli en augustus worden geen studentenkaarten aangemaakt voor het nog lopende studiejaar. Zodra je een herinschrijving hebt, kun je een nieuwe kaart aanvragen voor het nieuwe studiejaar.

  • Bijvakstudenten

    Als bijvakstudent krijg je geen collegekaart van de VU. Je kunt boeken lenen en tentamens maken met de collegekaart van je eigen instelling in combinatie met je Bewijs van Inschrijving van de VU. Ook zonder collegekaart kun je gebruik maken van de koffie & snack-automaten en printen en kopiëren.

  • Contractstudenten

    Als je contractstudent bent, krijg je geen collegekaart en ook geen Bewijs van Inschrijving. Indien gewenst kun je bij de Universiteitsbibliotheek een kaart kopen. Contractstudenten Geneeskunde en parttimestudenten van de masters Marketing en Business Administration krijgen wel een collegekaart en een Bewijs van Inschrijving.

Contact

Heb je vragen? Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00)

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID)