Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Collegekaart

Laatst gewijzigd op 8 februari 2024
Met je collegekaart kun je aantonen dat je VU-student bent en je identificeren bij tentamens, lenen bij de UB of printen op de campus.

Als je voor het eerst volledig ingeschreven staat als student bij de VU, ontvang je automatisch een collegekaart, onder een paar voorwaarden. 

Let op; op dit moment is het niet mogelijk om nieuwe kaarten aan te vragen vanwege een technische storing. Hierdoor kan het langer duren voordat je de kaart ontvangt.

Meer informatie

  • Voor wie?

    Als nieuwe student bij de VU ontvang je een collegekaart zodra je een pasfoto hebt geüpload en volledig ingeschreven bent. De kaart wordt alleen verzonden naar een Nederlands adres, dit proces kan 4-6 weken duren. Je bent volledig ingeschreven als je hiervan een bevestiging per e-mail ontvangt. Collegekaarten worden verstrekt aan de volgende studenten:

    • Regulier (bachelor/pre-master/master)
    • Postgraduate 
    • Uitwisselingsstudent
  • Wat kun je ermee?

    Met je collegekaart (in combinatie met je Bewijs van Inschrijving) kun je:

    • aantonen dat je student bent aan de VU;
    • boeken lenen bij de Universiteitsbibliotheek;
    • je identificeren bij tentamens;
    • printen, scannen en kopiëren bij een mulitfunctional. Om te printen, scannen of kopiëren moet je eerst de kaart activeren en saldo op je collegekaart zetten.

    Let op: de collegekaart is niet noodzakelijk om onderwijs te kunnen volgen.

  • Wanneer ontvang je de collegekaart? 

    Eerstejaars VU-studenten krijgen na volledige inschrijving en het uploaden van een pasfoto in september een collegekaart. Deze wordt verzonden naar het correspondentieadres dat bij de VU bekend is. Als je een niet-Nederlands adres geregistreerd hebt staan, krijg je een e-mail wanneer je de kaart kunt ophalen bij de VU Studentenbalie. Zorg ervoor dat je correspondentieadres zoals ingevoerd in Studielink of VU.nl correct is. Voor eventuele vragen over de collegekaart kun je contact opnemen met de Studentenbalie

    Je collegekaart ontvang je maar één keer en behoud je voor de rest van je studie aan de VU.

  • Wat te doen bij verlies of diefstal?

    Bij verlies of diefstal kun je tegen een kleine vergoeding (€7,50) een nieuwe kaart aanvragen bij de Studentenbalie in het Hoofdgebouw. Dit bedrag dien je met een Nederlandse bankpas te pinnen. In de maanden juni, juli en augustus worden geen studentenkaarten aangemaakt voor het nog lopende studiejaar. Zodra je een herinschrijving hebt, kun je een nieuwe kaart aanvragen voor het nieuwe studiejaar.

  • Bijvakstudenten

    Als bijvakstudent krijg je geen collegekaart van de VU. Je kunt boeken lenen en tentamens maken met de collegekaart van je eigen instelling in combinatie met je Bewijs van Inschrijving van de VU. Ook zonder collegekaart kun je gebruik maken van de koffie & snack-automaten en printen en kopiëren.

  • Contractstudenten

    Als je contractstudent bent, krijg je geen collegekaart en ook geen Bewijs van Inschrijving. Indien gewenst kun je bij de Universiteitsbibliotheek een kaart kopen. Contractstudenten Geneeskunde en parttimestudenten van de masters Marketing en Business Administration krijgen wel een collegekaart en een Bewijs van Inschrijving.

Heb je vragen of advies nodig?

Neem gerust contact op met de Studentenbalie.

Stuur een e-mail naar studentenbalie@vu.nl o.v.v. je studentnummer

Stuur ons een bericht via de online chat (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00).

Bel +31 (0)20 59 85020 (ma t/m vr: 10.30 - 12.30 en 14.00 - 16.00). 

Ben je al VU-student? Stel je vraag via het vragenformulier (log in met je VUnetID)