Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Studieadviseur Faculteit der Geneeskunde VU

Laatst gewijzigd op 22 september 2021

Faculteit der Geneeskunde VU heeft twee studieadviseurs. De studieadviseurs werken zowel op de faculteit als thuis. Je kan bij de studieadviseur terecht voor informatie, begeleiding en advies met betrekking tot je studie en persoonlijke omstandigheden.

De studieadviseurs zijn er uitsluitend voor geneeskundestudenten en studenten van de masteropleidingen Oncology, Cardiovasculair Research en Epidemiologie. Deze studenten kunnen contact opnemen via e-mail, de digitale agenda en het spreekuur.  

Ben je niet als student verbonden aan de Faculteit der Geneeskunde VU, maar heb je daar wel vragen over? Neem dan contact op met de voorlichting via geneeskundestuderen@vumc.nl.

Informatie, begeleiding en advies

Je kan bij de studieadviseur terecht met vragen over uiteenlopende onderwerpen die jou bezig houden en van invloed zijn op je studie, bijvoorbeeld:

Gesprekken zijn vertrouwelijk 

De gesprekken tussen de student en studieadviseur zijn vertrouwelijk. De studieadviseurs hebben een eigen archief dat voor niemand anders toegankelijk is. Vertrouwelijke gegevens worden alleen verstrekt aan derden als de betreffende student daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft.

Bereikbaarheid

Op alle werkdagen is er een studieadviseur beschikbaar. Op dinsdag en woensdag werken de studieadviseurs op locatie. Het is mogelijk om op die dagen een afspraak in te plannen op de faculteit. Op de overige dagen vinden alle afspraken uitsluitend online plaats. 

E-mail

Algemene vragen kun je richten aan studieadviseurs@vumc.nl. Vermeld in je e-mail altijd je studentnummer. 

Afspraak maken

Via de digitale agenda kun je een afspraak maken. Belangrijk: Alleen op dinsdag en woensdag is het mogelijk om een afspraak te maken voor op de faculteit. Op alle werkdagen is het mogelijk om een (video-)belafspraak in te plannen.

Voor masterstudenten Geneeskunde en voor studenten van de drie onderzoeksmasters van de Faculteit der Geneeskunde VU geldt dat ze ook maandag t/m donderdag 17.00 -18:00 uur afspraken kunnen inplannen via de digitale agenda.

Spreekuur

Elke week zijn er twee digitale spreekuren. Je kan daar zonder afspraak terecht. Ga uit van een gesprek van maximaal tien minuten. Mocht in het gesprek blijken dat er meer tijd nodig is dan kan een vervolgafspraak worden ingepland. 

Elke maandag en donderdag van 14:00 - 15:00 is er een online spreekuur via Teams. Installeer Teams en klik op een van de volgende links om in de wachtruimte van het spreekuur te komen. Je wordt dan vanzelf toegelaten in het gesprek met de studieadviseur.   

Let op, op maandag 20 september is er geen inloopspreekuur. 

Plan en DOE groep

Sluit je aan bij de Plan en DOE groep wanneer je beter wilt leren studeren en plannen. Je komt hiervoor wekelijks online samen met een groep Geneeskundestudenten. Elke bijeenkomst maak je een studieplanning voor de komende week. Je gaat hierbij uit van je persoonlijke doelen die je prioriteit wil geven. Je geeft je op door te mailen naar: studieadviseurs@vumc.nl.

Voorlichtingscollege

Loopbaancoach

Voor vragen over beroepskeuze en studieloopbaan kun je bij de loopbaancoach terecht.

Meer informatie over de studieadviseurs

  • Persoonlijke omstandigheden

    Het leven gaat door, ook als je studeert. Daar horen dus ook persoonlijke problemen bij. De meeste studenten krijgen hier mee van doen. De een meer dan de ander en de een wat meer intens dan de ander, maar ze zijn er. Voorbeelden hiervan zijn gebrek aan zelfvertrouwen, rouwverwerking, eenzaamheid, moeizame relaties met je omgeving, verslaving, somberheid of een algemeen gevoel van onvrede met jezelf of je leven. Deze problemen kunnen ervoor zorgen dat je niet meer optimaal functioneert. In een aantal gevallen lijdt de studie er ook onder, maar niet altijd.

    Daarnaast heb je de meer studiegerelateerde problemen zoals faalangst, stress, veel piekeren, perfectionisme, prestatiedruk, studiemotivatieproblemen, tentamenvrees, noem maar op. Ook voor deze categorie is het belangrijk om ondersteuning te zoeken.

    In een gesprek met een van de studieadviseurs kunnen zij je helpen om te duiden wat jij nodig hebt. Hoe kun je je het beste blijven concentreren? Hoe kom je er achter dat je zorg of vrees gegrond is? Hoe krijg je het gecombineerd, je thuissituatie en je studie? Met wie zou je verder nog kunnen praten? 

    Daarnaast kunnen ze vertellen met welke regels en procedures je mogelijk te maken hebt of krijgt, zoals overgangsregels van de examencommissie, verval geldigheid van cijfers etc.

    Als je overweegt om een tijdje te stoppen, kunnen de studieadviseurs met je meedenken of dat inderdaad een goede oplossing is, of dat er misschien nog opties zijn waar je zelf nog niet aan gedacht had.

    Als je rechtstreeks contact wilt opnemen met een van de studentenpsychologen, dan kan dat natuurlijk ook altijd. Je kunt via VUNet rechtstreeks een afspraak in hun digitale agenda inboeken.

    Interessante links 

    Hieronder vind je een aantal interessante links:

    • Op de website ik-student vind je een interessante informatie als het niet zo goed met je gaat.
    • Ga naar de website studentengezondheidstest om jouw gezondheid te vergelijken met medestudenten!
    • Heb je een functiebeperking? Dan tref je op de site van Handicap + Studie tips en informatie over wetgeving. Maak ook een afspraak met de studieadviseur, om tijdig samen te inventariseren wat jij nodig hebt en of dat geregeld kan worden. 
    • Leuke site over professioneel gedrag: waardenweb.   
    • De website Kopstoring is een interessante website voor jongeren tussen 18-25 met ouders met psychische problemen of verslavingsproblemen.
    • Heb jij last van slaapproblemen? Bekijk dan de website medische-psychologie.nl.
    • Wil jij lekker slapen dankzij de slaap-app? Met deze gratis app krijg je inzicht in je slaappatroon. 
    • Ben je weleens zo somber dat je het leven niet meer ziet zitten en denk je weleens aan zelfdoding? Bij Stichting 113 Zelfmoordpreventie kan je 24/7 anoniem terecht voor telefonische en online hulp. En kom langs bij de studieadviseur alsjeblieft?
    • Goeie site van de huisartsen Amsterdam: StudieStress.nl.

     Toe aan ontspanningsoefeningen? Klik dan op onderstaande links: 

  • Uitzonderingen via de examencommissie

    De studieadviseurs adviseren de examencommissie over individuele verzoeken van studenten. Als je een verzoek wilt indienen bij de examencommissie, is het daarom handig om contact te hebben met een van de studieadviseurs, om te horen of je met je verzoek bij de examencommissie aan het juiste adres bent en of de brief goed is opgesteld. Als je een verzoek indient bij de examencommissie, volg dan de aanwijzingen over vorm en procedure op hun website.


    Links:

  • Handige links

    1. Studiemethtoden

    • Op de website van De Geneeskundestudent vind je een van de beste sites over studievaardigheden. Word gratis lid! Veel voordelen, waaronder informatie, belangenbehartiging en goeie informatie.
    • Hier vind je de Bachelor Zelftest (bij ‘studentnummer’ zeven maal een nul invullen);
    • Opzoek naar gratis on-line cursussen? Klik dan hier
    • Geinteresseerd in snellezen, mindmappen en geheugentechnieken, informatie en leuke testen? Hier vind je o.a. gratis training in snellezen en links naar gratis online software voor speed reading en mind mapping.
    • RescueTime houd bij wat je doet, en geeft elk programma een ranking of ze afleiden of niet. En kan dit zelfs specificeren tot een bepaalde website.
    • Hier vind je de internationale Engels talige database voor geneeskunde-ezelsbruggetjes.

    Ben je zelf een interessante link tegen gekomen? En staat deze hier nog niet bij? Stuur de link dan naar de studieadviseurs!

    2. Specifiek voor geneeskundestudenten

    • Geneeskundestudent.nl is een must voor alle geneeskundestudenten, met allerhande informatie, oefentoetsen, ezelsbruggetjes, etc.  
    • Tijdschrift Arts in Spe; de website en het blad bieden alle info die voor jou als geneeskundestudent belangrijk, interessant en leuk is. 
    • Tijdschrift Medisch contact; op de website en in het blad medici vind je het laatste nieuws over recente vakinhoudelijke, beleidsmatige en wetenschappelijke ontwikkelingen. 
  • Voor welke zaken moet je naar het hoofdgebouw?

    Als je twijfelt waar je het beste naar toe kunt met je vraag, vraag dan aan de studieadviseurs waar je het beste terecht kunt. Kijk eerst eens onder regelingen of je vraag beantwoord wordt. In algemene zin kun je terecht op het hoofdgebouw voor de volgende kwesties:

  • Verzoeken individuele aanpassingen masterstages (WIAM)

    Wanneer je in omstandigheden verkeert waarin het niet mogelijk is om de masteropleiding Geneeskunde via het reguliere programma met goed gevolg af te leggen, dan kun je een verzoek om aanpassing van het programma indienen bij het werkoverleg individuele aanpassingen masterstages.

    Neem voordat je een verzoek indient altijd eerst contact op met de studieadviseurs om je casus toe te lichten. Vul het verzoekformulier in en neem dit mee naar je afspraak met de studieadviseur. De studieadviseur kan aangeven of er eventueel andere oplossingen zijn voor jouw probleem. Je verzoek wordt door het werkoverleg individuele aanpassingen masterstages pas in behandeling genomen als je contact hebt gehad met een studieadviseur.

    Deadlines voor het aanleveren van je volledig ingevulde verzoekformulier (plus verklaringen/onderbouwingen etc.) zijn in 2020/2021

    • 11 december 2020
    • 5 februari 2021
    • 2 april 2021
    • 14 mei 2021
    • 23 juli 2021
    • 17 september 2021
    • 12 november 2021

    Wanneer je je formulier na de betreffende datum inlevert, wordt deze pas bij het volgende overleg in behandeling genomen.

    Zie ook: Regeling verzoek tot aanpassingen masterstages

  • Leessuggesties

    Over studievaardigheden, met stip op 1 natuurlijk: 
    Mirjam Pol. Nog Slimmer!  Wegwijzer voor effectief en efficiënt studeren. VU Uitgeverij, 2009.

    Over studievaardigheden:                    
    Mark Tigchelaar. Haal meer uit je hersenen - 

    Over leer snellezen, geheugentechnieken en mindmapping. Bert Bakker Uitgeverij 2009.
    Dit boek gaat uitgebreider in op het sneller lezen van teksten, ze beter en sneller te begrijpen en meer te onthouden zonder dat dit meer inspanning kost. Verder komen mindmappen, geheugentechnieken en methodes om de informatie in je hersenen beter te kunnen verwerken en hanteren aan de orde. Een prettig en overzichtelijk boek.

    Over studievaardigheden:                    
    Jan-Willem van den Brandhof. Gebruik je hersens - Werk slimmer Win tijd.Academic Service, 2007.
    Voor wie er niet genoeg van kan krijgen: een nog dikker boek. Met veel praktische ‘breinvriendelijke technieken’ die kunnen helpen om je hersencapaciteit beter te benutten, sneller te lezen en te leren, effectiever informatie te verwerken, je geheugen te verbeteren en een breinvriendelijke omgeving te creëren. Met mooie voorbeelden en prachtige lay-out.

    Foer, Joshua. Het Geheugenpaleis. De Bezige Bij, Amsterdam, 2012. 
    Hoort op iedere academische kernboekenlijst te staan. Geschreven als een roman, leest als een trein. Waargebeurd verhaal. Een jonge journalist met een ‘beroerd geheugen’ komt per toeval in aanraking met geheugenatleten. Die willen hem hun geheimen wel vertellen, maar dan moet hij een jaar lang trainen om deel te gaan nemen aan de Amerikaanse geheugenkampioenschappen. In dit boek beschrijft hij die rit (hij haalt de kampioenschappen). En aan het einde weet je ongelooflijk veel over geheugentechnieken en dat het bij onthouden niet over intelligentie gaat maar om het creatief gebruiken van je hersenen.

    Over studeren met dyslexie:
    Hofmeester, N. Studeren met dyslexie. Informatie, praktische aanpak, noodzakelijke ontwikkelingen. Antwerpen – Apeldoorn, Garant, 2002.
    Studeren met dyslexie op de middelbare school is weer wat anders dan studeren met dyslexie in het hoger onderwijs. Dit boek is daarom een welkom product.

    Over mindmappen:
    Buzan, Tony &Barry. Mindmappen – Voor een beter geheugen en creatiever denken. Pearson Education Benelux, 2008.
    Tony Buzan is een Britse pedagoog die het mindmappen heeft uitgevonden. Soort van. Er zijn eindeloos veel boeken over mindmappen, maar dan liever een van de grootmeester zelf. Hij legt met veel enthousiasme en heerlijk veel zijpaden over de werking van het geheugen uit waarom mindmappen zo’n briljante techniek is.

    Over de invloed van je jeugd:              
    Alice Miller. Het drama van het begaafde kind -Op Zoek Naar Het Ware Zelf. Spectrum, 2009.
    De eerste publicatie was in 1981. Destijds een baanbrekende publicatie. Tot op de dag van vandaag is het een belangrijk pamflet. Miller vertelt over de invloed die je kinderjaren op je latere ontwikkeling kan hebben. Specifiek gaat ze in op de ‘gave’ van kinderen om aan te voelen wat hun ouders willen dat je doet, zegt of laat en hoe ze zich daar ook naar gaan gedragen. Het ‘drama’ dat dit kan opleveren is dat je in een later stadium jouw eigen behoeften en verlangens verdringt en dat een vrij contact met de 'ware ik' in de weg staat.

    Over (belangrijke) keuzes maken:          
    Het slimme onbewuste – Ap Dijksterhuis
    Ap Dijksterhuis is hoogleraar beslispsychologie. Hij heeft een schat aan ervaringen en experimenten geanalyseerd en is tot de conclusie gekomen dat als het gaat om tevredenstellende besluiten, het onderbewuste een belangrijke rol speelt. Hij laat zien dat de kracht van rationaliteit (bv. ‘rijtjes’ maken) zwaar wordt overschat, in die zin, dat die manier weinig tot tevreden stellende resultaten leidt. Het is geen betoog van ‘volg je hart en alles komt goed’ helemaal niet. Het is wel een boek dat uitnodigt om het hoofd zijn functie wel te laten doen (verzamelen, categoriseren), maar dat als alle informatie binnen is, het de functie van het hart is om deze informatie te laten uitrollen, rijpen en te wegen. Met veel inspirerende voorbeelden en vooral veel wetenschappelijke experimenten bouwt hij zijn betoog op.

    Over zelfvertrouwen:                            
    Vergroot je zelfvertrouwen – Voel je goed en presteer beter, Robert Haringsma. Lannoo Uitgeverij 2012.
    Een toegankelijk praktijkboek voor iedereen die onzeker is, op welk vlak dan ook. Psycholoog Robert Haringsma combineert de theorie met veel oefeningen. Hij heeft het in zijn boek over waardigheid en vaardigheid. Het blijkt dat als alleen waardigheid wordt gestimuleerd bij kinderen (“Je bent een kanjer, een prins, een geweldenaar!”), deze later veel problemen krijgen: ze worden ontslagen of buitengesloten omdat ze een inflated ego hebben gekregen, wat irritatie bij medemensen en overschatting van hun eigen capaciteiten oplevert. Aan de andere kant levert een te grote nadruk op vaardigheden de situatie op dat als deze ontoereikend zijn voor een bepaalde situatie (wat altijd een keer het geval zal zijn), de negatieve impact op het zelfbeeld meteen wel onevenredig groot is.

    Hij stelt een combinatie van beide voor: een evenwicht tussen vaardigheid en waardigheid zorgt voor een stabiel zelfvertrouwen. Hij behandelt die combinatie verder vanuit het perspectief van de gedachten die je er over hebt, het gevoel dat je kunt hebben en gaat in op de situatie zelf waarbinnen het plaatsvindt. Voor al deze perspectieven geeft hij uitleg over achterliggende fenomenen en biedt meteen oefeningen aan (ze zijn namelijk alle drie te veranderen!).

    Over hoe je krijgt wat je hebben wilt:     
    Adviseren als tweede beroep, Hannah Nathans. Kluwer Uitgeverij, 2005.
    Ook al heb je hartstikke gelijk, je krijgt het niet altijd. Dat kan in de nodige gevallen frustrerend zijn. Het blijkt een vak apart om jouw ideeën en adviezen geaccepteerd te krijgen. Echter, maar weinig mensen erkennen dat het een vak apart is. Dat het ook iets kan zeggen over jouw gebrek aan inzicht of strategieën. Het is een prachtig boek die vanuit veel verschillende vakgebieden inzoomt op jou als paradigma’s, het overwinnen van weerstand, rollen en rolconflicten, het opbouwen van formele en informele netwerken en het onderkennen van en omgaan met de organisatiecultuur. Lezen dus!

    Over succes in je leven:                        
    Stephen Covey, De zeven eigenschappen voor succes in je leven, Business Contact, 2010.
    In dit boek worden zeven eigenschappen aangereikt, gebaseerd op universele principes, die je zullen helpen om je succesvol te voelen en te zijn. Het gaat hierbij niet om een hol economisch begrip van ‘succes’, maar een veeleer ingetogen en bescheiden, prettige gemoedstoestand, die uiteindelijk helpt om effectiever functioneren in werk en privéleven. De zeven eigenschappen die hij uitgebreid uitwerkt zijn:

    1. Wees proactief. Besef dat je altijd iets kunt doen aan je omstandigheden en zie hoe je je leven kunt gaan sturen.
    2. Begin met het einde voor ogen. Begin met een goede omschrijving van je doel, voor je ernaar kunt streven.
    3. Belangrijke zaken eerst. Maak onderscheid tussen wat belangrijk is voor het behalen van je doel en wat niet.
    4. Denk win-win. Als je je doel hebt gesteld, probeer dan met een ander samen te werken om jullie beider doelen te bereiken.
    5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden. Met anderen communiceren begint met luisteren en begrijpen - dat opent de dialoog.
    6. Synergie. Samenwerken levert altijd meer op dan wanneer je de afzonderlijke bijdragen zou optellen; dit is het principe van 'creatieve samenwerking'.
    7. Houd de zaag scherp. Voortdurende vernieuwing, bijsturing en herijking van de doelen.
  • Online video's

    Hieronder tref je een aantal video’s, aanbevolen door het team van de studieadviseurs. Heb jij suggesties voor inspirerende video's? Laat het ons dan weten via studieadviseurs@vumc.nl. Alle input is welkom!

    Dit is een opname van een lezing die Mirjam Pol voor de studenten Biologie/Biomedische wetenschappen van de VU heeft gegeven (okt. 2012). Op deze faculteit wordt veel aandacht besteed aan studievaardigheden/academische vorming. De lezing duurt zo’n 50 minuten. De titel van de lezing luidt: 'Academisch succes door zelfsturing.'

    ShawnAchor heeft al vele onderwijsprijzen gewonnen. Op zeer inspirerende wijze legt hij uit waarom het ‘gelukkiger maken van het brein’ zoveel meer oplevert dan ‘het brein inzetten om geluk na te streven’: "The Happiness Advantage: Linking Positive Brains to Performance" - byShawnAchor.

    Er wordt veel gesproken en geschreven over ‘succesvol’ zijn. In het kader van ‘leren leren’ is het echter heel goed om af en toe op je neus te gaan. In deze volgende video wordt dat prachtig geduid en uitgelegd: Why you need to fail – by Derek Sivers.

    Een drietal technieken om uitstelgedrag te lijf te gaan: 3 Powerful Techniques To Beat Procrastination.

    Over kwetsbaarheid: The power of vulnerability - by Brené Brown.

    ‘Multiple Intelligences’. Ieder beroep stelt zo zijn eisen aan kennis, vaardigheden en attitudes. Voor een chirurg is het bijvoorbeeld belangrijk dat hij goed met zijn handen kan werken (lichaams-kinestethische intelligentie). Voor een therapeut dat hij goed kan luisteren (interpersoonlijke intelligentie). Onderwijs stimuleert je in een bepaalde richting. Ieder curriculum (onderwijsprogramma) kiest voor een bepaald type onderwijs en voor bepaalde toetsvormen. Iedere onderwijs- en toetsvorm doet dus een beroep op bepaalde vormen van intelligentie. Per faculteit ligt de nadruk op één of meerdere vormen van intelligentie. Het kan zijn dat de vormen van intelligentie waar de faculteit in onderwijs en toetsing belang aan hecht, niet overeenkomen met de vormen van intelligentie waar jij goed in bent. Dat kan mogelijk de oorzaak zijn van tegenvallende resultaten. In deze video komt Howard Gardner uitgebreid aan het woord over ‘Multiple Intelligences’.

    Als je inspiratie zoekt om weer in de creativiteits-modus tekomen: Be creative: transform A Tiny Apartment into 24 Rooms.

    Judy Willis is neurologe die later is overgestapt naar het middelbaar onderwijs. Ze legt in deze uitgebreide webinar uit hoe informatie het brein binnen komt en wanneer deze o.a. wel of niet de prefrontale cortex bereikt wordt om informatie te kunnen verwerken. Het gaat over ‘kids’, maar de basis die ze legt, geldt ook in bredere zin. Je kunt naar aanleiding van deze webinar nagaan wat jij nodig hebt om informatie meer en beter te onthouden: EdutopiaWebinar - How the Brain Learns Best: Strategiesto Make Learning Stick.

    Voor de echte liefhebber: een neurowetenschapper (Richard Davidson), legt de hart-brein relatie uit. Een belangrijke uitkomst van deze relatie, is de mogelijkheid om emoties te reguleren vanuit gedachtenkracht: The Heart-Brain Connection: The Neuroscience of Social, Emotional, andAcademic Learning.

    Als je de laatste video beviel en je wilt nog meer, bekijk dan deze lezing over ‘neuro-mechanisms of emotion’: TransformYour Mind, Change Your Brain – Richard Davidson