In aanvang lijkt elke innovatie inherent goed. Bij de implementatie valt het effect tegen of zijn er onverwachte neveneffecten. Innovatie blijkt dan mensenwerk. Daarbij speelt een aantal van de eerdergenoemde dilemma’s een rol. Welke sociale processen doen zich voor bij de invoering en uitvoering van innovaties in de zorg? Welke innovaties zijn beter voor de patiënt? Welke zijn kosten reducerend (afgezet tegen de bestaande kosten)? Hoe is aan deze informatie te komen? Als die informatie er wel is: hoe is dan het opvuleffect te vermijden? Hoeveel ruimte krijgt de professional om af te wijken van het protocol, zolang de richtlijnen nog niet zijn aangepast? Hoe is daarin versnelling aan te brengen? Welke rol krijgt de specifieke situatie van een patiënt en zijn voorkeur?
Faciliteren van innovatie
Het is noodzakelijk om goede innovaties een kans te geven en het lijkt eenvoudig, maar de implementatie blijkt steeds bijzonder lastig.
Voorbeelden van (lopende) onderzoeken binnen dit thema zijn:
- Gedeelde besluitvorming: Veldwerkonderzoek naar gedeelde besluitvorming in twee ziekenhuizen in opdracht van ZINL
Onderzoekers: Yvonne La Grouw, Karin Kee, Sierk Ybema en Eric van der Hijden - De sociale dynamiek van innovatie: Veldwerkonderzoek naar innovatieprocessen in het ziekenhuis
Onderzoekers: Mariël Jurriëns en Sierk Ybema - Professionalisering van zorginkoop: imago en identiteit onder druk: Processtudie van de professionalisering van zorginkopers
Onderzoekers: Marlieke van Grinsven, Stefan Heusinkveld, Eric van der Hijden en Sierk Ybema - Innovatie in verpleeghuiszorg: cliëntbetrokkenheid: Onderzoek naar pogingen om burgers te betrekken
Onderzoekers: Sierk Ybema, Ernst van den Akker, Marieke van Wieringen
Klik hier voor de startnotitie van dit onderzoeksthema.