Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Pre-university college van de VU

Wil jij alles weten over bewegingen en zou je die weleens willen meten in een echt laboratorium? Of zou je eens als een echte advocaat willen pleiten in een rechtszaal? Misschien vraag je je af hoe Starbucks zo groot is geworden, hoe succesvolle leiders anderen weten te motiveren of wat de diepere betekenis is van het maken van grappen. Hier kun je allemaal achter komen bij het Pre-University College. Twee keer per jaar organiseren wij de meest uiteenlopende masterclasses waar je je voor kan opgeven via jouw school.

Maar behalve deze masterclasses organiseren wij nog tal van andere programma's voor leerlingen uit de hoogste klassen van het VWO. Kijk hier of  jouw school lid is van het Pre-University College en lees dan snel verder wat je allemaal bij ons kan doen!

  • INFORMATIE VOOR LEERLINGEN
    Voor jou als vwo-leerling heeft het Pre-University College diverse programma’s ontwikkeld waarvoor je je via de de coördinator van jouw school kunt inschrijven, als jouw school bij ons is aangesloten.
  • INFORMATIE VOOR DOCENTEN
    Om de aansluiting tussen voortgezet en wetenschappelijk onderwijs te verbeteren, heeft het Pre-University College voor de docenten van het scholennetwerk de programma's Nascholing profielwerkstukstarter en Professionaliseringsteams voor docenten.

Informatie voor scholen

  • Wat is het Pre-University College?

    In het Pre-University College werken 52 vo-scholen uit de regio Groot-Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam samen om scholieren hun talenten te laten ontdekken en om hen voor te bereiden op hun studie. Daarnaast is het een platform om kennis te delen tussen docenten uit het voortgezet onderwijs en de professionals van de universiteit. Doel is de kwaliteit van de instroom op de universiteit te verbeteren en het studiesucces te verhogen.

    Voor wie?
    Het Pre-University College is er voor:

    • de excellente leerling
    • de eerste generatie leerlingen (waarvan de ouders niet hebben gestudeerd aan een universiteit)
  • Waarom een Pre-University College?

    Omdat de Vrije Universiteit Amsterdam het belangrijk vindt dat de scholen in het voortgezet onderwijs actief betrokken zijn bij de programma's van het Pre-University College, is er met de aangesloten scholen een scholennetwerk opgezet. Op deze manier krijgen de leerlingen intellectuele uitdagingen aangereikt, terwijl de docenten zich kunnen richten op bijscholing en vakvernieuwing. Zo wordt er bijgedragen aan een betere aansluiting tussen het voortgezet- en het wetenschappelijk onderwijs.

    Het Pre-University College is een onderdeel van Onderwijs Partners Regio Amsterdam (OPeRA), een overkoepelend netwerk voor alle activiteiten rondom aansluiting voortgezet onderwijs en hoger onderwijs. Het Pre-University College werkt samen met de Bètapartners. 

  • Lidmaatschap

    Scholen die lid zijn van het Pre-University College kunnen hun leerlingen (en hun docenten) gebruik laten maken van het programma-aanbod. Omdat niet elke school dezelfde wensen heeft, hanteert het Pre-University College een flexibel aanbod en kunnen scholen kiezen uit drie soorten lidmaatschappen. Voor elk lidmaatschap geldt dat leerlingen toegang hebben tot alle programma’s. Het verschil zit hem in de inhoudelijke en actieve betrokkenheid van de scholen en de docenten.

    Partner Plus 

    • Het volledige programma-aanbod voor leerlingen 
    • Nascholing voor docenten 
    • Deelname aan professionaliseringsteam voor docenten 
    • Inhoudelijke deelname aan het scholennetwerk 
    • Inhoudelijke deelname aan de Ontwikkelteams 


    Partner 

    • Het volledige programma-aanbod voor leerlingen 
    • Nascholing voor docenten 
    • Deelname aan de Professionaliseringsteam voor docenten
    • Actieve deelname aan de ontwikkelteams voor docenten


    Lid 

    • Het volledige programma-aanbod voor leerlingen
  • Coördinatoren op scholen

    Om de communicatie tussen leerlingen en het Pre-University College te vergemakkelijken wordt er binnen de school altijd een coördinator aangesteld. Deze fungeert als aanspreekpunt voor het Pre-University College binnen de school. Hij of zij draagt zorg voor bekendheid van het Pre-University College binnen de school, werft leerlingen en (afhankelijk van het lidmaatschap) docenten voor de programma’s en is aanwezig tijdens de jaarlijkse bijeenkomsten voor coördinatoren. Voor het Partner Plus lidmaatschap geldt daarnaast dat de coördinator van deze scholen actief deelnemen binnen het scholennetwerk.

  • Informatie

    Voor meer informatie kunt u mailen naar puc@vu.nl

Vacatures voor studenten

  • Begeleiding van activiteiten voor vwo'ers

    Het Pre-University College organiseert twee keer per jaar masterclasses op de Vrije Universiteit Amsterdam voor leerlingen uit de hoogste klassen van het voortgezet onderwijs. Naast deze masterclasses is er nog een aantal programma’s. Sommige worden georganiseerd op de Vrije Universiteit Amsterdam, andere op de scholen zelf. Om deze programma’s goed te laten verlopen, is het Pre-University College altijd op zoek naar studenten die zich als student-assistent willen inzetten om deze activiteiten tot een succes te maken. Dus, heb je een passie voor het onderwijs en wil je jouw talenten inzetten dan kan je je aanmelden bij het Pre-University College.

  • Welke vacatures zijn er?

    Het Pre-University College heeft regelmatig studenten nodig voor haar activiteiten. Het gaat daarbij om vacatures als:

    • Student-assistent voor een van de masterclasses
    • Student-assistent voor het derde klas profielkeuzetraject
    • Student-coach voor het programma Be Prepared
    • Student-assistent voor de Profielwerkstukstarter
    • Persoonlijk Assistent van de Leraar 

    De werkzaamheden en het aantal te werken uren verschillen per student-assistentschap.

  • Wat vragen wij van jou?
    • Je bent punctueel en accuraat
    • Je hebt een open houding
    • Je hebt een passie voor onderwijs
    • Je kunt goed omgaan met middelbare scholieren
    • Je bent behulpzaam
    • je bent communicatief vaardig
  • Wat biedt het Pre-University College jou?
    • Een unieke mogelijkheid om ervaring op te doen binnen het onderwijs 
    • Een didactische training  
    • Een certificaat 
    • Mogelijkheid om stage te lopen op een vo-school 
    • Een vergoeding van € 10,00 per uur
  • Informatie

    Mail voor meer informatie of de functie-omschrijving naar puc@vu.nl.

Extra informatie

  • Het team van pre-university college

    De programma's van het Pre-University College worden verzorgd door het projectteam van het Pre-University College in samenwerking met de vo-scholen.

    Het projectteam bestaat uit 

    • Lidewij van Gils - Faculteit Geesteswetenschappen clustercoördinator Alfa 
    • Marleen van der Meer - clustercoördinator Bètapartners 
    • Martien Schaub - Faculteit Rechtsgeleerdheid clustercoördinator Gamma 
    • Meindert Flikkema - School of Business and Economics clustercoördinator Gamma 
    • Sabrina Chettouf - Faculteit Gedrag- en Bewegingswetenschappen clustercoördinator Life Science
    • Loes Mulders - projectleider
  • Deelnemende scholen

    In onderstaand overzicht kun je zien of jouw school is aangesloten bij het Pre-University Coillege van de Vrije Universiteit Amsterdam. Staat jouw school hierbij, dan kun je bij jouw coordinator op school informatie krijgen over al onze programma's.


    Alkwin Kollege - Uithoorn
    Amstelveen College - Amstelveen
    Anna van Rijn College - Nieuwegein
    Ashram College - Alphen aan de Rijn
    Atlas College Copernicus, Hoorn
    Barlaeus Gymnasium - Amsterdam
    Berger Scholengemeenschap - Bergen 
    Berlage Lyceum - Amsterdam
    Bertrand Russell College - Krommenie
    Calandlyceum, Amsterdam - Amsterdam
    Comenius College - Hilversum
    Comenius Lyceum - Amsterdam
    CSB Amsterdam - Amsterdam
    CSG Jan Arentsz - Alkmaar
    Cygnus Gymnasium - Amsterdam
    Damstede Lyceum - Amsterdam
    Don Bosco College - Volendam
    Erfgooiers College - Huizen
    Gemeentelijk Gymnasium Hilversum - Hilversum
    Gerrit van der Veen College - Amsterdam
    Gymnasium Felisenum - Velsen-Zuid
    Haarlemmermeer Lyceum - Hoofddorp
    Hermann Wesselink College - Amstelveen
    Hervormd Lyceum West - Amsterdam
    Hervormd Lyceum Zuid - Amsterdam
    Het Baken Park Lyceum - Almere
    Het Schoter - Haarlem
    Ichtus Lyceum - Driehuis
    Ir. Lely Lyceum - Amsterdam
    Jac. P. Thijsse College - Castricum
    Jan van Egmond Lyceum - Purmerend
    Kaj Munk College - Hoofddorp
    Keizer Karel College - Amstelveen
    Kennemer College - Heemskerk
    Lumion - Amsterdam
    Lyceum aan Zee – Den Helder
    Martinus College - Grootebroek
    Metis Montessori Lyceum - Amsterdam
    Montessori Lyceum - Amsterdam
    Oostvaarders College - Almere
    Open School Gemeenschap Bijlmer - Amsterdam
    OSG Westfriesland / Atlas College - Amsterdam
    Pieter Nieuwland College - Amsterdam
    Purmerendse Scholengroep, Da Vinci College - Purmerend
    ROC Nova College – Amsterdam Amstelveen Haarlem
    RSG Broklede - Breukelen
    SG Huizermaat - Huizen
    St. Ignatius Gymnasium - Amsterdam
    St. Michael College - Zaandam
    St. Nicolaas Lyceum - Amsterdam
    Tabor College, Oscar Romero - Hoorn
    Tabor College, Werenfridus - Hoorn
    Trinitas College - Heerhugowaard
    Vitus College - Bussum
    Vossius Gymnasium – Amsterdam
    Zaanlands Lyceum - Zaandam

  • Agenda
    AGENDA VOOR DOCENTENAGENDA VOOR LEERLINGEN
     Be Prepared (14, 15, 16 oktober).
  • Nieuws

     

    Vwo-leerlingen krijgen les over literatuurzoeken in de TenT
    De TenT was maandag 30 september j.l. druk bezet. Aanwezig waren 5 & 6 vwo-leerlingen van de Pre-University College (PUC) scholen. Zij zijn allen druk bezig met hun profielwerkstuk. Maar hoe kom je aan informatie die past bij je onderzoeksvraag? Het PUC heeft hier een oplossing voor bedacht. Leerlingen kunnen gebruik maken van de wetenschappelijke literatuur door een middag een college te krijgen over hoe je literatuur opzoekt, gebruikt en beoordeelt op relevantie. Daarna hebben zij toegang tot de bronnen van de wetenschappelijke literatuur. Van te voren kunnen ze de libguide bestuderen die samen met de UBVU is ontwikkeld en zo met hun Literatuuronderzoek beginnen.

    320 leerlingen zijn dan ook na het college door een aantal van hun docenten en studenten geholpen met de passende zoektermen om hun wetenschappelijke literatuur te zoeken. Ze beoordelen en zetten het op hun meegenomen USB stick.

    De reacties na afloop van de leerlingen zijn dan ook ‘dat bronnen belangrijker zijn dan ik had gedacht’, ‘Ik heb geleerd hoe je een goed onderzoek opbouwt (stappenplan). Daarnaast heb ik veel handige sites  gekregen die mij kunnen helpen bij het profielwerkstuk’, ‘hoe je het beste trefwoorden kan gebruiken in de zoektocht naar bronnen.’ Ook zeiden leerlingen: 'Leerzaam en leuk! Heel fijn dat we op de VU echte, onafhankelijke wetenschappelijke artikelen konden zoeken. Via Google krijg je voor ons onderwerp alleen sites van bedrijven. Nu hebben we wel zestien artikelen voor ons onderzoek.'

    De docenten hoorden van de leerlingen dat zij heel veel materiaal verzameld hadden. Dat doel is dus bereikt. En de docent zelf vond dat er een goede werksfeer heerste en haar leerlingen allemaal heel goed bezig waren. Al met al een prima vorm van aansluitingsonderwijs. Zo zei docent Redmar Riemersma van het Atlas College: 'Als leerlingen geen toegang hebben tot wetenschappelijke literatuur, kun je eigenlijk niet van ze verwachten dat ze een goed profielwerkstuk schrijven. Dus het is heel waardevol dat de VU deze mogelijkheid biedt, het voorziet echt in een behoefte.'
    Be Prepared
    Maandag 15 oktober was het dan zover. De tweede editie van het programma Be Prepared, dat onderdeel uitmaakt van het Pre-University College,  ging  van start met ruim 80 leerlingen uit 5 VWO.  Deze drie daagse training is speciaal ontwikkeld voor aankomend studenten waarvan de ouders niet hebben gestudeerd aan een (Nederlandse) universiteit. Het doel ervan is om leerlingen te ondersteunen in het maken van een goed gemotiveerde studiekeuze. Vijftien student-coaches hielpen de leerlingen bij hun opdrachten en maakten hen wegwijs binnen de VU. Via workshops en diverse colleges kregen de leerlingen inzicht in hun eigen keuzeproces en hun motivaties. Storytelling moedigde ze aan om actief te reflecteren op die eigen keuzes door het onderzoeken van hun studieloopbaan tot nu toe. Wat maakt dat je nu in 5vwo zit, en wat heb jij nodig om succesvol te zijn in je studieloopbaan. Gastspreker Vinod Subramaniam, Rector Magnificus van de Vrije Universiteit, vertelde de leerlingen bijvoorbeeld over belangrijke keuzes tijdens zijn academische loopbaan en de motivaties die daarbij een rol speelden. Hij raadde de leerlingen aan: blijf kritisch, maar nieuwsgierig! Maak jouw studietijd een tijd van mogelijkheden door soms een grote, onbekende stap te nemen. Het programma ging over het ontdekken van je eigen competenties en op welk vlak je nog kon groeien. Tijdens de slotavond, die werd bijgewoond door enthousiaste ouders, leerlingen, student-coaches en docenten, presenteerden de leerlingen hun eindopdracht. Iedereen was er getuige van dat deze leerlingen in korte tijd alle tools in handen hadden voor een goed gemotiveerde studiekeuze.
    Jaarlijkse bijeenkomst schoolleiders
    Donderdag 27 september jl. organiseerde het Pre-University College voor de vierde keer de jaarlijkse bijeenkomst voor de schoolleiders en bestuurders van het scholennetwerk.  De opkomst was hoog;  bijna alle 45 scholen waren vertegenwoordigd. De middag werd geopend door Marjolein Jansen. Zij  heette iedereen welkom en benadrukte dat uitwisseling van kennis  en het netwerken belangrijk is in deze bijeenkomst. Ze bood daar de ruimte voor aan. Erna Klein Ikkink, directeur van Student & Onderwijs Zaken,  nam het over en  vertelde over het belang van het Pre-University College dat tot doel heeft het vo-onderwijs te kunnen ondersteunen in de voorbereiding van de leerlingen voor het vervolgonderwijs. Het aangepast convenant, noodzakelijk vanwege de 22 nieuwe scholen die er dit jaar zijn bijgekomen  en de diverse soorten  lidmaatschappen,  kwam ter sprak. Met het ondertekenen van het nieuwe convenant committeerden de scholen zich dan ook aan het scholennetwerk. Meindert Flikkema, coördinator van het Pre-University College domein Gamma, besprak aan de hand  van kengetallen over de periode 2016-2018 de huidige en toekomstige stand van zaken van het Pre-University College. Hieruit kon een aantal belangrijke conclusies worden getrokken. Zo is de afnemende  keuze van leerlingen voor het alfa-profiel duidelijk terug  te zien. De animo voor deze masterclasses loopt terug.  De Bèta en Gamma masterclasses zijn onder leerlingen heel populair. De conclusie was dan ook dat er onder leerlingen een bewustwording op gang moet komen dat het volgen van een masterclass een verbreding oplevert van kennis, en niet zozeer is bedoeld als cv-building.
    Duidelijk was ook dat het slagingspercentage was teruggelopen door de strengere eisen, maar met 80% toch nog steeds aan de hoge kant is. Een derde van de leerlingen vond de masterclasses zelfs makkelijker dan verwacht. Het aandeel eerstegeneratie leerlingen staat  40% dus ook qua doelstelling bereikt het Pre-University College de juiste leerlingen. De middag werd succesvol afgesloten met een aantal korte workshops over de diverse programma’s van het Pre-University College. Zoals: Professionaliseringsteams, nascholing profielwerkstukstarter, een gesprek over Loopbaan ontwikkeling (LOB) op school en wat is er nodig voor scholen en vu?, een voorbeeld van de masterclass De Oefenrechtbank en een gesprek over de waarde van evalueren en kengetallen.
    College Wetenschappelijke literatuur zoeken voor VO-leerlingen
    Op dinsdag 25 september jl organiseerde het Pre-University College samen met de Bètapartners een middag Wetenschappelijke Literatuur Zoeken voor ruim 400 vo-leerlingen. In het college leerden de leerlingen de basisvaardigheden die zij nodig hebben om wetenschappelijke artikelen te zoeken, te beoordelen en te gebruiken. Bijvoorbeeld voor hun profielwerkstuk. De middag begon met een interactief college over het zoeken van wetenschappelijke literatuur. Daarna konden de leerlingen, met hulp van studenten van de VU, op zoek gaan naar bronnen in de Databank van de VU; iets waar ze normaal natuurlijk nooit toegang tot hebben. De ingang naar de artikelen helpt leerlingen om het niveau van hun profielwerkstuk te verhogen en om alvast te wennen aan wetenschappelijke literatuur voordat ze als eerstejaars de deuren van een universiteit binnenstappen. Veel leerlingen waren dan ook zichtbaar blij met de schatkist aan wetenschappelijke informatie waarin ze de parels voor hun profielwerkstuk hebben gevonden.
  • Contact

    Pre-University College
    De Boelelaan 1091
    1081 HV Amsterdam

    Loes Mulders
    e-mail: l.a.j.mulders@vu.nl