Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

International Office

Het International Office van de Vrije Universiteit Amsterdam is een onderdeel van Student- & Onderwijszaken en houdt zich bezig met de internationale mobiliteit van studenten en medewerkers.

Het International Office verzorgt, ondersteunt en organiseert meerdere internationale en culturele activiteiten en programma’s op de campus om het zo toegankelijk mogelijk te maken voor studenten en medewerkers.

Daarnaast biedt het International Office alle benodigde informatie aan internationale studenten m.b.t. aanmeldingsprocedures, huisvesting, visa, werkvergunningen en andere soorten diensten voorafgaand, tijdens en na hun verblijf in Amsterdam.

Organisatie

  • Degree mobility

    Het Degree mobility team bestaat uit een groep van International Student Advisors (ISA's). Dit team behandelt alle aanvragen van internationale studenten die een bachelor- of masteropleiding willen volgen aan de VU. 

    International Student Advisors
    We begrijpen dat het aanmeldproces bij een internationale student tot veel vragen kan leiden. Is mijn diploma geldig in Nederland? Kan ik worden toegelaten tot de opleiding van mijn keuze? En hoe bewijs ik mijn Engelse taalvaardigheid? Om te helpen bij dit soort vraagstukken krijgen internationale studenten vanaf het begin een International Student Advisor (ISA) toegewezen. Elke faculteit heeft eigen ISA's die alles weten over de opleidingen, vereisten en deadlines. Hij of zij begeleidt de student tijdens het aanmeldproces en beantwoordt eventuele vragen. Het is de prioriteit van de ISA's om studenten bij elke stap te helpen en ervoor te zorgen dat ze helemaal klaar zijn om VU-student te worden.

    De werkzaamheden van de International Student Advisors bestaan onder andere uit:

    • Werving van internationale studenten, voornamelijk via e-mail, telefoon, WhatsApp, Zoom en beurzen voor hoger onderwijs
    • Het verstrekken van informatie en advies over studeren aan de universiteit en het begeleiden van studenten door het aanmeldingsproces
    • Verwerken en beoordelen van studentaanvragen en internationale diplomawaardering
    • Het bieden van ondersteuning aan studenten op locatie tijdens de introductieperiode
    • Bijdragen aan de ontwikkeling en verbetering van de opleidingen en processen 
  • Credit mobility

    De kerntaak van het Credit Mobility Team is het faciliteren en verbeteren van studentenmobiliteit van en naar de VU Amsterdam. Studentenuitwisselingen kunnen variëren van een semester tot het hele academische jaar, en het doel is om studiepunten te behalen in een andere sociale, culturele en academische omgeving.
    Ons Credit mobility team bestaat uit de volgende subteams:

    • Incoming exchange ondersteunt inkomende uitwisselingsstudenten met betrekking tot aanmelding, vakkenregistratie en andere aanverwante zaken. Studenten van partneruniversiteiten die zijn genomineerd voor uitwisseling, kunnen kiezen uit een grote selectie Engelstalige bachelor- en mastervakken of de minorprogramma's die bij VU Amsterdam worden aangeboden. 
    • Outgoing exchange is het belangrijkste aanspreekpunt voor VU-studenten die interesse hebben om op uitwisseling te gaan bij een van de partneruniversiteiten van de VU. Het team organiseert voorlichtingsbijeenkomsten, is verantwoordelijk voor de selectie van uitgaande uitwisselingsstudenten en ondersteunt studenten voor, tijdens en na hun uitwisseling. 
    • Semester in Amsterdam dient als het betaalde alternatief voor het uitwisselingsprogramma aan de VU en is toegankelijk voor zowel studenten van niet-partneruniversiteiten als studenten die momenteel niet aan een universiteit zijn ingeschreven. Studenten kunnen ervoor kiezen om een ​​samenhangend minorprogramma te volgen of hun eigen cursusrooster samen te stellen. Hiernaast bieden wij een volledig programma met sociale activiteiten, en daarnaast advies en ondersteuning ter plaatse. 
    • VU Amsterdam Summer School en VU Graduate Winter School bieden interactieve cursussen aan in juli en januari. De korte cursussen (1-2 weken) behandelen meerdere thema's en worden aangeboden door alle negen faculteiten van de universiteit. Naast de cursussen worden extra diensten aangeboden, zoals sociale activiteiten en huisvesting. Zowel bachelor-, master- en PhD-studenten als professionals zijn welkom om zich aan te melden. 
    • De regionale adviseurs beheren partnerschappen met instellingen voor hoger onderwijs in het buitenland, met als doel studentenmobiliteit op bilaterale basis mogelijk te maken. De regionale adviseurs coördineren ook Erasmus+ subsidies voor de mobiliteit van studenten/personeel en internationale samenwerking. 
  • Services

    Het Services team van VU Amsterdam International Office ondersteunt bij alle praktische zaken rondom het visum en/of de verblijfsvergunning en huisvesting. We zorgen ervoor dat zowel studenten als nieuwe internationale medewerkers gemakkelijk in Nederland kunnen landen. Het serviceteam is ook verantwoordelijk voor inkomende en uitgaande beurzen en financiële hulp.

    • Het huisvestingsteam ondersteunt internationale studenten en internationale medewerkers bij het vinden van woonruimte. Het aantal beschikbare kamers is beperkt, dus we kunnen geen accommodatie garanderen, maar we zullen ons best doen om studenten en personeel te helpen bij het vinden van een geschikte accommodatie. Meer informatie over huisvesting vind je op onze website
    • De immigratieteams ondersteunen studenten en medewerkers van buiten de EU bij het aanvragen van visa, verblijfsvergunningen en werkvergunningen. Je moet de immigratieprocedure doorlopen voordat je aan je studie, onderzoek of werk bij VU Amsterdam begint. Ons serviceteam kan hierbij helpen en zal namens jou de immigratieprocedure aanvragen. 
    • Het beursteam (scholarships) is verantwoordelijk voor de verwerking en selectie van beurs- en leningaanvragen voor inkomende en uitgaande studenten en personeel.
      - Alle informatie over beurzen en financiële hulp voor nieuwe masterstudenten vind je op onze website.
      - Voor inkomende bachelorstudenten bieden we informatie over financiële hulp.
      - Voor uitgaande studenten die op uitwisseling of stage in het buitenland gaan, zijn er verschillende beurzen beschikbaar.
      - Voor VU-medewerkers die naar het buitenland gaan (EU-land) voor onderwijs, training etc., zijn er ook meerdere beschikbare opties
  • Centrum voor Internationale Samenwerking (CIS)

    Het Centrum voor Internationale Samenwerking (CIS) van de Vrije Universiteit Amsterdam initieert, faciliteert en co-implementeert projecten in capacity building, onderzoekssamenwerking en onderwijs met een sterke toewijding aan de Sustainable Development Goals (SDG's).

    CIS heeft een uitgebreid netwerk voor internationale samenwerking, waaronder academische instellingen, overheidsinstellingen, NGO's en het midden- en kleinbedrijf in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Hun programma's focussen op voedsel, voeding en duurzaam landbeheer; ICT voor ontwikkeling; Conflictoplossing en bemiddeling; goed bestuur en democratisering en veiligheid en rechtsstaat. CIS hanteert een interdisciplinaire en transdisciplinaire aanpak in het vervullen van zijn rol als een centrale hub, waar onderzoek en praktijk elkaar ontmoeten. 

  • Policies and Business Development

    Policies and Business Development ondersteunt en ontwikkelt de internationaliseringsstrategie en het internationaliseringsbeleid van VU Amsterdam.

  • Internationale Communicatie en Marketing

    Internationale marketing en communicatie is verantwoordelijk voor de wereldwijde promotie van VU Amsterdam bij verschillende doelgroepen. Voorbeelden zijn (digitale) materialen en brochures, vertegenwoordiging op onderwijsbeurzen en (online) campagnes. Online marketing en de bijbehorende data die dit oplevert, spelen een grote rol bij het bepalen van onze strategische communicatieplannen. Ook werkt het team samen met de Engelstalige opleidingen om de instroom van internationale studenten te bevorderen.

    Daarnaast worden internationale communicatietrajecten opgezet en uitgevoerd en wordt de introductie van nieuwe Engelstalige opleidingen en afstudeerrichtingen begeleid, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een marktonderzoek. Tot de kerntaken behoren verder het aangaan en onderhouden van relaties met buitenlandse instellingen en organisaties, zoals wervingsagenten, ambassades en Netherlands Education Support Offices (NESO’s) die bijdragen aan de kwalitatieve en kwantitatieve groei van internationale mobiliteit.

  • Financiën en administratie

    Financiën en administratie ondersteunt en verzorgt diverse financiële en administratieve taken en activiteiten voor de afdeling.

  • Secretariaat

    Het secretariaat ondersteunt het International Office en haar medewerkers met tal van praktische taken.