RIALTO@VUcampus

Rialto komt naar de VU Campus! Je kunt twee keer per maand genieten van de allernieuwste films in collegezaal KC-07 (Hoofdgebouw VU). Rialto draait, in samenwerking met de Griffioen, (voor)premières van de belangrijkste internationaal bekroonde films. Dit initiatief geeft invulling aan de VU Campus als bruisend hart waar studenten en medewerkers elkaar ontmoeten in een levendige, gastvrije en multifunctionele omgeving; een plaats waar wetenschap, maatschappij, kunst, cultuur en bedrijfsleven samenkomen.

Agenda

Datum & TijdstipFilmZaalverkoop (Let op: er kan alleen gepind worden!)Online verkoop
7 November, 17:45 Jupiter's Moon

Kaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15
let op: met Nederlandse ondertitels!

Kaarten Bestellen
7 November, 20:30The SquareKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00Kaarten Bestellen
21 November, 17:45The SquareKaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15Kaarten Bestellen
21 November, 20:30Jupiter's MoonKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00Kaarten Bestellen
19 December, 17:45Visages VillagesKaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15Kaarten Bestellen
19 December, 20:30Wonder WheelKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00Kaarten Bestellen

Prijzen: Student WO/HBO € 6,-, VU Medewerker/Stadspas/CJP/VU HOVO € 7,50, Regulier € 9,- , Cinevillepashouders gratis.

Jupiter's Moon

Genre-overschrijdend in extremis, zo kan de nieuwe film van de Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó het best worden omschreven. Mundruczó, die in 2014 opzien baarde met het bijzonder originele White God, mixt in zijn nieuwe film het sociaalrealisme van een vluchtelingendrama met elementen van fantasy, film noir, actiefilms en zwarte komedie. Het meer dan verrassende resultaat was bij het afgelopen filmfestival Cannes een van de genomineerde films voor de Gouden Palm.

Exchange your views the 7th of November with guest lecturer Tamara Last

tamaralastRight after the screening of Jupiter’s Moon at November 7 we get in conversation Tamara Last. She specialized in migration, human rights and international law during her studies at University of Oxford and University of Warwick. Tamara has previously worked with the UN Research Institute for Social Development on regional governance of migrants’ rights. At the Vrije Universiteit Amsterdam she is doing her PhD study on migrant mortality and border policies in the Mediterranean. Is there any correlation between migrant mortality rates and shifts in European border control policies? How does she look at the story of the Syrian refugee trying to make his way into Hungary in Jupiter’s Moon? Does she agree with the claim of the film - “there no safe place for injuries of history”?


Regie    
Kornél Mundruczó    
Speelduur
100 min.
Land
Hongarije, Duitsland
Jaar
2017
Genre
Actie, Thriller

The Square

Vlijmscherpe satire die een even komisch als onthutsend inkijkje biedt in de wereld van de hedendaagse kunst en de musea waar deze te zien en beleven is. De Zweedse regisseur Ruben Östlund, die in 2014 het geluk van een gezinnetje fileerde in Turist, werd voor zijn nieuweling bekroond met de Gouden Palm bij het afgelopen filmfestival van Cannes. 

Regie    
Ruben Östlund   
Speelduur
143 min.
Land
Zweden
Jaar
2017
Genre

Satirisch Drama, Komedie

The Square is zeer goed ontvangen door de Nederlandse pers. 21 November is de laatste kans om deze film te komen kijken in KC-07 bij Rialto@VUcampus.

★★★★ De Volkskrant
“The Square is een geestige en vaak hoogst ongemakkelijke satire, maar ook een lust voor het oog, met fraai camerawerk en uitstekende acteurs”
“een fenomenaal, bloedspannend kunststukje van Östlund en de Amerikaanse acteur Terry Notary”

★★★★ NRC Handelsblad
"een brede, onevenwichtige maar fascinerende satire die om zich heen schiet en soms mist... grappig, spannend en stimulerend."
 
★★★★★ De Telegraaf
“In de eerste plaats is The square te bekijken als een heerlijke filering van het elitaire, artistieke milieu”.

★★★★ het Parool
"Östlund fileert vakkundig wat er mis is - in de kunstwereld, in de westerse maatschappij - en legt dat koelbloedig bloot."

★★★★ Trouw
“En zo richt Östlund in bijna tweeënhalf uur een duizelingwekkend bouwwerk op, een spiksplinternieuwe satire met oeroude inhoud: wederzijds begrip en vertrouwen vormen de bouwstenen van onze samenleving. Pijnlijk hoogtepunt is de performance van de Amerikaanse acteur Terry Notary”

★★★★ Algemeen Dagblad
“In de film zitten wel enkele onvergetelijke scènes, zoals een diner dat helemaal ontspoort”.

Visages Villages

In een als fotocamera beschilderd busje reist de nu 89-jarige Agnès Varda, ooit een van de boegbeelden van de nouvelle vague, door het Franse platteland samen met de eigenaar van het busje: de 34-jarige fotograaf en kunstenaar JR, die vooral bekend is van zijn 'monumentale graffiti'. Er is geen vast reisplan, ze laten zich leiden door toeval, passie en intuïtie. Onderweg fotograferen ze de mensen die ze tegenkomen, wat uiteindelijk resulteert in enorme, zwart-wit portretten die overal worden opgehangen: op muren, vrachtcontainers, oude huizen, treinen, enz. De twee, die elkaar in 2015 voor het eerst ontmoetten, herscheppen zo het landschap tot museum, één vol met prachtige kunst. Deze hartverwarmende en ontroerende roadmovie over vriendschap, wederzijds begrip en kunst werd bij het afgelopen filmfestival van Cannes bekroond met deL'Oeil d'or, de prijs voor Beste Documentaire. Ook het optreden van de kat Mimi bleef in Cannes niet onopgemerkt: het beestje won de prestigieuze Palme de Whiskers.

Exchange your views with this month's guest lecturer, film scholar Ivo Blom

Ivoblom

On the 19th of december we get right after the screening of Visages, Villages in conversation with Ivo Blom. He is an Assistant professor in the Department of Arts & Culture of the VU-Faculty of Humanities and teaches among others the courses Film & Media History and Film Analysis & Theory. His current research focuses on the intervisual relationships between cinema and other arts. What does he think of this particular collaboration in Visages, Villages between filmmaker Agnès Varda, once one of the Nouvelle Vague's figureheads, and photographer JR, who is widely known for his 'monumental graffiti'? What can we learn from the perspectives of these artists? How do we picturize the people we meet?

Regie    
Agnès Varda & JR    
Speelduur
100 min.
Land
Frankrijk
Taal
Frans gesproken, Engelse Ondertiteling
Ondertitels
Engels
Jaar
2017
Genre
Documentaire

Terug naar boven

Wonder Wheel

Gefnuikte ambities en onvervulde dromen staan centraal in deze nieuwe Woody Allen-film, die even goed een drama als komedie genoemd kan worden. Het verhaal, gesitueerd in de late jaren 50, wordt weelderig en schilderachtig in beeld gebracht door de beroemde Italiaanse cameraman Vittorio Storaro. Mickey (Justin Timberlake), een student met dichtersaspiraties, heeft een vakantiebaantje als strandwacht op Coney Island en is daar een verhouding begonnen met serveerster Ginny (Kate Winslet). Ginny had eigenlijk actrice willen worden, maar is uiteindelijk beland in een liefdeloos huwelijk met kermisman Humpty (Jim Belushi). De affaire tussen haar en Mickey zet niet alleen de verhoudingen met Humpty op scherp, maar ook met diens dochter Carolina (Juno Temple), die net weer thuis is komen wonen omdat ze zich schuil moet houden voor haar criminele ex-man. Het is een kwestie van tijd voordat het kookpunt is bereikt.


Regie    
Woody Allen   
Speelduur
101min
Land
V.S.
Taal
Engels gesproken, geen ondertiteling
Jaar
2017
Genre
Drama

Terug naar boven