RIALTO@VUcampus

Rialto komt naar de VU Campus! Je kunt twee keer per maand genieten van de allernieuwste films in collegezaal KC-07 (Hoofdgebouw VU). Rialto draait, in samenwerking met de Griffioen, (voor)premières van de belangrijkste internationaal bekroonde films. Dit initiatief geeft invulling aan de VU Campus als bruisend hart waar studenten en medewerkers elkaar ontmoeten in een levendige, gastvrije en multifunctionele omgeving; een plaats waar wetenschap, maatschappij, kunst, cultuur en bedrijfsleven samenkomen.

Agenda


Datum & TijdstipFilmZaalverkoop (Let op: er kan alleen gepind worden!)Online verkoop
19 December, 17:45Visages Villages met nagesprek o.l.v. Ivo Blom
Kaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15Kaarten Bestellen
19 December, 20:30Wonder WheelKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00Kaarten Bestellen
9 Januari, 17:45You Were Never Really HereKaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15Kaarten Bestellen
9 Januari, 20:30Bar BaharKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00Kaarten Bestellen
23 Januari, 17:45Bar Bahar met nagesprek o.l.v. Annemie HalsemaKaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15Kaarten Bestellen
23 Januari, 20:30
You Were Never Really HereKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00
Kaarten Bestellen
6 Februari, 17:45 
The Florida ProjectKaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15 
Online Ticket Sale
6 Februari, 20:30
The Last FightKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00 
Online Ticket Sale
20 Februari, 17:45
The Last FightKaartverkoop aan de zaal vanaf 17:15
Online Ticket Sale
20 Februari, 20:30
The Florida ProjectKaartverkoop aan de zaal vanaf 20:00 
Online Ticket Sale

Prijzen: Student WO/HBO € 6,-, VU Medewerker/Stadspas/CJP/VU HOVO € 7,50, Regulier € 9,- , Cinevillepashouders gratis.

Voor sommigen zal deze eerste lange film van de Palestijns-Israëlische regisseur Maysaloun Hamoud een ware eyeopener zijn, zij zullen het beeld dat ze hebben van Palestijnse vrouwen in Israël drastisch moeten bijstellen. Hamoud, die zelf het wervelende scenario schreef, portretteert vrouwen niet als dociele en aan de man onderworpen wezens, maar juist als sterke, seksueel actieve en vooral onafhankelijke personen. Deze Palestijnse variant van Sex and the City is internationaal heel goed ontvangen, getuige het grote aantal prijzen dat de film tot nu toe heeft gewonnen.

De kettingrokende en bijzonder aantrekkelijke Laila, overdag advocate en 's nachts een feestbeest, deelt in Tel Aviv een appartement met haar gay vriendin Salma, die de kost verdient als barkeeper en dj. Er is nog een kamer over en die wordt vergeven aan Nour, een hoofddoekdragend moslimmeisje dat IT-wetenschappen studeert. Al snel ontpopt zij zich als een even vrijgevochten geest. Hun leefstijl ontmoet de nodige weerstand, vooral van potentiële liefdespartners.

Exchange your views with this month's guest lecturer, assistent professor Annemie Halsema.

Annemie Halsema Goed

Exchange your views with this month's guest lecturer, Annemie Halsema, right after the screening of Bar Bahar on 23 January. Annemie Halsema is assistant professor in the Department of Philosophy. She is specialized in Feminist Philosophy, Phenomenology and Hermeneutics. In this film talk she will explore gender and identity in the intimate portrait of three Palestinian women. How do you find a balance between traditional and modern culture?


Regie    
Maysaloun Hamoud
Speelduur
102min
Land
Israël, Frankrijk
Taal
Arabisch, Hebreeuws gesproken, Engels Ondertiteld
Jaar
2017
Genre
Drama
Kaarten
9 Januari
Kaarten
23 Januari met nagesprek met Annemie Halsema

Sommigen menen dat het grafisch en expliciet weergeven van geweld voorbehouden is aan mannelijke regisseurs. De Schotse regisseur Lynne Ramsay (We Need to Talk About Kevin) bewijst met deze thriller dat ook vrouwen niet terugdeinzen voor een flinke portie geweld, bloed en 'gore'. Ze doet dat met een uiterst origineel verteld verhaal – ze schreef zelf het scenario – dat ze baseerde op de gelijknamige roman van Jonathan Ames. De film, vaak vergeleken met Scorsese's Taxi Driver, wint nog aan kracht door het sublieme acteerwerk van hoofdrolspeler Joaquin Phoenix. Zowel het scenario als Phoenix werden bij het afgelopen filmfestival van Cannes bekroond.

De getroebleerde ex-militair en ex-FBI-man Joe (Phoenix) woont bij zijn bejaarde moeder, voor wie hij liefdevol zorgt. Hij leeft van het opknappen van lastige en onaangename 'klusjes', waarbij hij zich meestal buiten de grenzen van de wet begeeft. Op een dag wordt hij benaderd door senator Votto: of hij diens vermiste minderjarige dochter Nina wil opsporen. En Joe vindt haar en wel in een bordeel in Manhattan, waaruit hij haar met brute kracht bevrijdt. Maar daarmee is de kous niet af, Joe blijkt zich in een wespennest te hebben gestoken, en zelfs zijn moeder loopt gevaar.

Regie    
Lynne Ramsay  
Speelduur
90min
Land
Groot-Brittannië
Taal
Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
Jaar
2017
Genre
Drama, Thriller
Kaarten
9 Januari
Kaarten
23 Januari

De 6-jarige Moonee woont met haar moeder Halley in een motel in de schaduw van Disney World Florida. De zomervakantie is net begonnen en Moonee vult haar dagen door samen met haar vriendjes het terrein te verkennen en kattenkwaad uit te halen. Haar 22-jarige moeder doet ondertussen haar best om zo goed ze kan voor haar te zorgen, maar wil ondertussen als twintiger ook gewoon wat lol kunnen beleven. Daarbij redt Moonee zich verder prima. Motelmanager Bobby lijkt de enige volwassene in de omgeving te zijn die de kinderen in het gareel probeert te houden, totdat het echte leven Halley inhaalt en ze de harde realiteit onder ogen moet komen.

Regie    
Sean Baker
Speelduur
115
Land
V.S.
Taal
Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
Jaar
2017
Genre
Drama
Kaarten
6 Februari
Kaarten
20 Februari

Marloes is in de herfst van haar carrière beland, maar dwingt zichzelf om nog voor een laatste keer voor een titelgevecht te gaan en wereldkampioen te worden bij het Amerikaanse Bellator MMA. Aan de hand van het verhaal van Marloes zal een psychogram worden geschetst van een professionele vechtster. Wat drijft een mens om een ander mens in een kooi zo doelgericht tegen de grond te willen slaan? Wat geeft zij op voor ónze bloeddorst? Wat gebeurt er met je als je aan de top van de vrouwelijke vechterswereld staat? Tot wie word je? En hoe keer je terug als de lichten doven? The Last Fight is een unieke inkijk in de wereld van de in Nederland redelijk onbekende vechtsport MMA (Mixed Martial Arts, meer bekend als ‘kooivechten’, waarbij een mix van diverse vechtsporten door elkaar heen gehanteerd wordt). Een topsport bovendien waarin de hoofdpersonen vaak een ‘schild’ om zich heen hebben en in zekere zin ondoorgrondelijk en onbenaderbaar zijn. Victor Vroegindeweij is het gelukt om een andere kant van MMA te laten zien. Enerzijds wordt de MMA meer toegankelijk gepresenteerd – het is niet simpelweg kooivechten, maar echt topsport waarbij heel hard wordt getraind om tot ultieme prestaties te komen – en anderzijds zien we een kwetsbare voormalig wereldkampioene die jarenlang haar leven heeft opgeofferd met alle gevolgen van dien, waaronder fysieke en geestelijke beschadigingen.

Regie    
Victor Vroegindeweij
Speelduur
75
Land
Nederland
Taal
Nederlands gesproken, Engels ondertiteld
Jaar
2017
Genre
Documentaire, Sport 
Kaarten
6 Februari
Kaarten
20 Februari