Bereikbaarheid per openbaar vervoer

De VU gebouwen liggen rondom een centraal campusplein en zijn goed bereikbaar met openbaar vervoer. Voor een routebeschrijving naar de campus, kunt u terecht op de pagina's contact/routebeschrijving
De bouwontwikkelingen en de aanpassingen aan de infrastructuur in het Zuidas gebied hebben op zijn tijd gevolgen voor het openbaar vervoer. Hieronder treft u de belangrijkste aan.  

STREMMINGEN OP ROUTE TREIN/BUS/TRAM/METRO

 

AMSTELVEENLIJN 

Door werkzaamheden aan de nieuwe Amstelveenlijn tussen Station Zuid en Amstelveen is sneltram 51 tot 2020 buiten bedrijf en rijdt lijn 5 in 2019 en 2020 gedurende bepaalde periodes niet. Er wordt vervangend vervoer ingezet maar ook haltes opgeheven.

Sneltram 51 rijdt vanaf 3 maart 2019 niet meer tussen Station Zuid en Amstelveen Westwijk omdat de betonnen tunnel bij station Zuid dan buiten gebruik gaat. De sneltram wordt tot eind 2020 vervangen door 
de spits-tram 6, bus 55 en pendelbus 551. Deze nieuwe buslijn 55 stopt echter niet bij de haltes die liggen tussen Oranjebaan en De Boelelaan/VU. Tram 5 rijdt gedurende de gehele bouwperiode zijn gebruikelijke route, met uitzondering van een aantal weekenden en de zomervakantie in 2019. Ter ondersteuning van tram 5 rijdt er een nieuwe tramlijn 6 op het traject tussen Amstelveen Stadshart en station Zuid, op werkdagen in de ochtend- en middagspits. In de zomerperiodes 2019 en 2020 worden tram 5 en 6 vervangen door bus 45.  Lees er hier meer over. 

In 2020 moet de nieuwe sneltramverbinding gereed zijn. Deze zal gaan rijden tussen de Zuidas en Amstelveen en zal deels onder de grond gaan rijden. Een impressie van deze nieuwe tramlijn kunt u hier zien.

 

BOUW ZUIDASDOK KOMT NU ECHT DICHTBIJ!

Verbetering bereikbaarheid 
Het project Zuidasdok zorgt voor een verbeterde bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en het noordelijke deel van de Randstad door het deels ondergronds brengen van de Rijksweg A10 Zuid en het uitbreiden en vernieuwen van station Amsterdam Zuid.. Dit is nodig omdat de weg en het station steeds meer moeite krijgen om het reizigersverkeer te verwerken. Er komt meer ruimte op de weg door de A10 zuid over een lengte van ongeveer 6 kilometer in beide richtingen te verbreden van 4 naar 6 rijstroken. Tegelijkertijd worden de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer opnieuw ingericht. Ook gaat een stuk snelweg ondergronds. Daardoor verbetert niet alleen de leefbaarheid in het centrumgebied van Zuidas, maar ontstaat ook ruimte voor uitbreiding van het station en voor bus en tram. 

Zuidasdok is een enorm bouwproject dat in een klein en druk gebied moet worden gerealiseerd. Ondanks dat er in het plan allerlei maatregelen zitten om de overlast zoveel mogelijk te beperken, zullen bewoners en gebruikers van het gebied overlast gaan vinden van de werkzaamheden. Het komende jaar gaat ZuidPlus hun aanbieding verder uitwerken. Buiten zullen er dan nog geen grote werkzaamheden plaatsvinden. Wel begint al de voorbereiding zoals het inrichten van bouwterreinen, grondonderzoek en de kap van bomen. In 2019 is het voorwerk klaar en gaan de bouwwerkzaamheden beginnen. In 2028 moet het project af zijn.

Informatiecentrum 

Voor specifieke vragen over het project kunt u terecht bij het loket ‘Amsterdam Zuidas, Informatiecentrum’ in de centrale hal van het World Trade Center of bellen (0800-5065) of mailen (info@zuidas.nl).