Ervaringen van deelnemers en student-coaches

Wat vonden de deelnemers en hun student-coaches van de cursus?

Student Pedagogiek
‘Mijn ouders denken mee en zijn er voor me, maar kunnen me niet wegwijs maken op de universiteit. Van mijn student-coaches keeg ik heel veel praktische dingen mee en je hebt veel nuttige colleges. Ik zou niet weten hoe ik dat anders allemaal had moeten weten. Ik zat in een heel gedreven team. Toen ik het even niet zag zitten, stimuleerden ze me om door te gaan. Dan leer je meteen hoe je daar mee om moet gaan.’

Student Biomedische Wetenschappen
‘Ik weet nu dat als ik wat wil, er heel veel paden zijn om daar te komen. ‘Er zijn vele wegen die naar Rome leiden’, noemde een gastspreker dat. Misschien wil ik na deze studie nog wel geneeskunde doen en dan iets met genetica. Maar dat zie ik nog wel, eerst dit afmaken. Ik heb nu een beeld van hoe het is om te studeren op universitair niveau. Hoe je kunt plannen, dus niet een week van tevoren beginnen te leren, maar helemaal de tijd nemen. En hoe ik mijn tijd goed kan spreiden over mijn werk, mijn studie en mijn sociale leven.’

Foto student tekent

Student-coach
‘Ik wilde vooral student-coach worden omdat ik het heel leuk vond om met mijn eigen ervaringen andere studenten wegwijs te maken. Zelf heb ik indertijd die mogelijkheid niet gehad en ik vond het geweldig dat ik dat nu voor een ander kon doen. In de cursus doen we oefeningen, zoals je levensverhaal ontsluiten en een socratisch gesprek voeren. Ik vond het heel verrassend dat studenten echt serieus omkeken naar hun eigen levensverhaal. Het was mooi om daar onderdeel van te zijn.’

Student
‘De levensverhalen van de gastsprekers, zelf ook eerste generatiestudenten, hebben me het meest geïnspireerd. Je denkt dat die er vanzelf zijn gekomen, maar niets is wat het lijkt. Uit hun verhalen blijkt gewoon: als je iets echt heel graag wilt bereiken, dan kun je dat bereiken, als je je best maar doet.’

Student-coach
‘Als er al zo’n cursus was geweest toen ik ging studeren, had ik er graag aan meegedaan. Veel van de informatie die daarin aan de orde kwam, heb ik zelf gemist in mijn eerste jaar: hoe schrijf je een essay, hoe moet je wetenschappelijk schrijven en lezen. Ook de inspiratie van anderen om niet op te geven maar door te gaan had ik goed kunnen gebruiken. Ik ben ook zelf door de cursus gaan beseffen dat ik nog veel meer kan.’

Student Biomedische Wetenschappen
‘Ik was heel blij met mijn student-coaches. Je ziet dat ze buiten hun studie ook tijd hebben voor een sociaal leven. Zo wil ik het ook graag gaan doen: planningen maken voor het studeren, maar ook de tijd nemen voor leuke dingen. Na de cursus voelde ik echt: there is no limit! Iedereen kan studeren wat hij wil en worden wat hij wil, met hard werken en doorzettingsvermogen. De angst om aan mijn opleiding te beginnen is met 80% omlaag gegaan.’

Foto jongens overleggen
Student-coach
‘De eerste generatiestudentenstudenten die aan de cursus meedoen zijn echt vanuit hun eigen ambitie zo ver gekomen, terwijl ze veel obstakels zijn tegengekomen en vaak gedemotiveerd zijn geraakt. Ik bewonder die ambitie, ze hebben het toch opgepakt, al hebben ze geen rolmodellen in hun omgeving.’

Student Bedrijfseconomie
‘De cursus was veel leuker dan ik had gedacht! Je leert jezelf beter kennen en je wordt persoonlijk begeleid. Ik begon eerlijk gezegd met tegenzin aan de cursus, ik deed het omdat ik maar net ben geslaagd, terwijl ik niet dom ben. Nadat ik met een gastspreker had gepraat over waarom ik niet gemotiveerd was, heb ik daar ook het essay over geschreven.’

Student-coach
‘Mijn broers en zussen studeerden al, dus dan ga je daar heel gemakkelijk in mee. Het leek me bijzonder om met mijn ervaring studenten te kunnen helpen. Je wil toch dat mensen die een moeilijker begin hebben dan jij zelf hebt gehad ook een goede start krijgen.’

Student Bedrijfskunde
‘Mijn student-coach deed dezelfde studie en zit in het derde jaar. Zo weet ik nu al wat er in het eerste jaar gebeurt. Sowieso is het fijn om je weg te vinden op een plek waar je niemand kent. Ik ken nu al mensen van mijn eigen studie en van andere studies.’

Foto student tekent van bovenaf

Student-coach
‘In het onderdeel levensverhaal stel je jezelf de vraag: wat is jouw verhaal? Ik vond het bijzonder dat ik mijn studenten aan het denken kon zetten over zichzelf, over hun achtergrond, hun sterke of minder sterke kanten. Daardoor staan ze sterker en krijgen ze de kans om te groeien.’

Student Pedagogiek
‘Ik ben de eerste van het gezin die gaat studeren, ik vind het spannend. De universiteit is zo kolossaal. Na deze cursus voelt het al een stuk aangenamer. Iedereen was erg behulpzaam en had een antwoord op vragen over hoe het leven hier is. De VU wordt steeds vertrouwder en het reizen vanuit Alkmaar went ook al.’

Student Bedrijfseconomie
‘Ik ben een eerstegeneratiestudent. Met ambitie. Ik heb me gerealiseerd dat ik alle kansen die ik krijg moet grijpen voor mezelf. Meedoen aan deze cursus voelt alsof je al met een voorsprongetje begint. Je weet nu hoe dat werkt, wetenschappelijk onderzoek doen, wat zo’n beetje de regels zijn op een universiteit. Ik hoor van mensen die de cursus niet hebben gedaan dat ze de eerste paar maanden echt wel moeite hadden om te wennen en een beetje achter de feiten aanliepen. Ik denk dat het me nu wel lukt.’