Programma en planning van de leergang
Bekijk een uitgebreid overzicht van alle bijeenkomsten en onderwerpen bij programma-omschrijving onderaan deze pagina. Bekijk de planning najaar 2021 met de onderwerpen, docenten en data.
Cursusleiding en docenten
Deze leergang staat onder leiding van prof. dr. Renée van Schoonhoven. Hier vindt u een overzicht met informatie over de cursusleiders en alle vaste docenten die betrokken zijn bij deze leergang.
Diploma
De deelnemer ontvangt het diploma als de poster met een voldoende is beoordeeld, deze is gepresenteerd bij de slotbijeenkomst en tenminste 6 van de 8 colleges zijn gevolgd.
Hoeveel tijd kost het?
Voor elke bijeenkomst van twee colleges (tezamen 6 uur) geldt een voorbereidingstijd van 4 tot 6 uur.
Meer informatie over deze leergang
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en contact
Zet bewust een juridische en maatschappelijke koers uit
Prof. dr. Renée van Schoonhoven
Hoogleraar Onderwijsrecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de VU. Sinds 2015 bekleedt prof. dr. Renée van Schoonhoven de bijzondere leerstoel 'onderwijsrecht met betrekking tot het beroepsonderwijs' aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
.jpg)
College 1
Titel: Introductie op de leergang
Leerdoelen:
- kennismaking
- inzicht in overall leerdoelen en opzet van de leergang
Literatuur: overzicht in de cursusmap
Titel: Het mbo in beweging: het toenemend belang van zelf handelen
Leerdoelen:
- begrip van sociologische theorievorming rond institutionalisering en de-institutionalisering
- begrip van recente maatschappelijke veranderingen en de laatmoderniteit
- eerste inzicht in de implicaties daarvan voor persoonlijk leiderschap en positionering
College 2
Titel: Het mbo juridisch ingekaderd
Leerdoelen:
- inzicht in (historie van) artikel 23 Grondwet en de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB)
- landkaart van de juridische infrastructuur van het mbo
- handvatten om de handelingsruimte binnen de juridische kaders te bepalen
Titel: Toelichting op de leeropdracht
Leerdoelen:
- Begrip van de opdracht: het schrijven en presenteren van een paper
College 3
Titel: De organisatie als rationele besluitvormingsorde
Leerdoelen:
- conceptualiseren van organisaties als besluitvormingsorde (lidmaatschap, hiërarchie, regels, toezicht, sancties, identiteit, doel-middelen rationaliteit)
- inzicht in de wisselwerking tussen organisaties en alternatieve ordeningsprincipes zoals netwerken en instituties
- besef dat organisaties onderhevig zijn aan ‘schaalvergroting’, ‘management-denken’ en ‘innovatie’ als gevolg van technologische en institutionele ontwikkelingen
- duiden dat bij organisaties sprake is van ‘verantwoording’, ‘transparantie’ en ‘risico-management’
- actief reflecteren op en toepassen van deze concepten op de organisatie en ontwikkeling van het mbo
De rode draad van dit college: de tendens om in de huidige samenleving steeds meer domeinen onder rationele controle te willen brengen, en het onderkennen van enkele paradoxale en onbedoelde gevolgen hiervan voor mbo-instellingen.
College 4
Titel: Governance en de WEB
Leerdoelen:
- duiden van de beleidstheorie ‘governance’ in het onderwijs; oorsprong en stand van zaken
- inzicht in juridische basis van de organisatiestructuur van mbo-instellingen en van de code goed bestuur (civiel- en onderwijsrechtelijk)
- inzicht in juridische basis van het extern toezicht op mbo-instellingen
- kunnen reflecteren op de rechtsverhouding tussen mbo-instellingen en overheid
College 5
Titel: Samenwerken volgens de regels
Leerdoelen:
- duiden van en reflecteren op landelijk beleid dat mbo-instellingen stimuleert tot uiteenlopende vormen van samenwerking: van krimp en ‘passend onderwijs’ tot vsv-beleid, kwaliteitsafspraken en regionale participaties
- inzicht in de juridische mogelijkheden tot samenwerking (civiel- en onderwijsrechtelijk), w.o. vmbo-mbo, samenwerkingscolleges, publiek-private samenwerking (RIF, subsidieregeling praktijkleren) en dergelijke
College 6
Titel: Het mbo in netwerken
Leerdoelen:
- begrip van concepten over netwerken en netwerkorganisaties
- inzicht in de wisselwerking van het individu en de organisatie vanuit het netwerkperspectief
- inzicht in verschillende vormen van aansturing (top down versus bottom up) en samenwerking in complexe netwerken
- begrip van de implicaties van het netwerk perspectief voor verschillende maatschappelijke sectoren en beroepen
College 7
Titel: De mbo-student centraal
Leerdoelen:
- inzicht in de hoofdlijn van de rechtspositie van de mbo-student (civiel- en onderwijsrechtelijk): toelatingsrecht, onderwijsovereenkomst, diplomering, klachten en geschillen;
- kunnen benoemen van ambiguïteiten in die rechtspositie;
- besef van het belang van het eigen beleid van de mbo-instelling
College 8
Titel: Zelf handelen en persoonlijk leiderschap
Leerdoelen:
- begrip van de implicaties van recente maatschappelijke veranderingen en de laatmoderniteit voor persoonlijk leiderschap en positionering
- oefening van leiderschap en positionering op basis van cases ontleend aan de eigen werksituatie
-
Bijeenkomst I
College 1
Titel: Introductie op de leergang
Leerdoelen:- kennismaking
- inzicht in overall leerdoelen en opzet van de leergang
Literatuur: overzicht in de cursusmap
Titel: Het mbo in beweging: het toenemend belang van zelf handelen
Leerdoelen:- begrip van sociologische theorievorming rond institutionalisering en de-institutionalisering
- begrip van recente maatschappelijke veranderingen en de laatmoderniteit
- eerste inzicht in de implicaties daarvan voor persoonlijk leiderschap en positionering
College 2
Titel: Het mbo juridisch ingekaderd
Leerdoelen:- inzicht in (historie van) artikel 23 Grondwet en de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB)
- landkaart van de juridische infrastructuur van het mbo
- handvatten om de handelingsruimte binnen de juridische kaders te bepalen
Titel: Toelichting op de leeropdracht
Leerdoelen:- Begrip van de opdracht: het schrijven en presenteren van een paper
-
Bijeenkomst II
College 3
Titel: De organisatie als rationele besluitvormingsorde
Leerdoelen:- conceptualiseren van organisaties als besluitvormingsorde (lidmaatschap, hiërarchie, regels, toezicht, sancties, identiteit, doel-middelen rationaliteit)
- inzicht in de wisselwerking tussen organisaties en alternatieve ordeningsprincipes zoals netwerken en instituties
- besef dat organisaties onderhevig zijn aan ‘schaalvergroting’, ‘management-denken’ en ‘innovatie’ als gevolg van technologische en institutionele ontwikkelingen
- duiden dat bij organisaties sprake is van ‘verantwoording’, ‘transparantie’ en ‘risico-management’
- actief reflecteren op en toepassen van deze concepten op de organisatie en ontwikkeling van het mbo
De rode draad van dit college: de tendens om in de huidige samenleving steeds meer domeinen onder rationele controle te willen brengen, en het onderkennen van enkele paradoxale en onbedoelde gevolgen hiervan voor mbo-instellingen.
College 4
Titel: Governance en de WEB
Leerdoelen:- duiden van de beleidstheorie ‘governance’ in het onderwijs; oorsprong en stand van zaken
- inzicht in juridische basis van de organisatiestructuur van mbo-instellingen en van de code goed bestuur (civiel- en onderwijsrechtelijk)
- inzicht in juridische basis van het extern toezicht op mbo-instellingen
- kunnen reflecteren op de rechtsverhouding tussen mbo-instellingen en overheid
-
Bijeenkomst III
College 5
Titel: Samenwerken volgens de regels
Leerdoelen:- duiden van en reflecteren op landelijk beleid dat mbo-instellingen stimuleert tot uiteenlopende vormen van samenwerking: van krimp en ‘passend onderwijs’ tot vsv-beleid, kwaliteitsafspraken en regionale participaties
- inzicht in de juridische mogelijkheden tot samenwerking (civiel- en onderwijsrechtelijk), w.o. vmbo-mbo, samenwerkingscolleges, publiek-private samenwerking (RIF, subsidieregeling praktijkleren) en dergelijke
College 6
Titel: Het mbo in netwerken
Leerdoelen:- begrip van concepten over netwerken en netwerkorganisaties
- inzicht in de wisselwerking van het individu en de organisatie vanuit het netwerkperspectief
- inzicht in verschillende vormen van aansturing (top down versus bottom up) en samenwerking in complexe netwerken
- begrip van de implicaties van het netwerk perspectief voor verschillende maatschappelijke sectoren en beroepen
-
Bijeenkomst IV
College 7
Titel: De mbo-student centraal
Leerdoelen:- inzicht in de hoofdlijn van de rechtspositie van de mbo-student (civiel- en onderwijsrechtelijk): toelatingsrecht, onderwijsovereenkomst, diplomering, klachten en geschillen;
- kunnen benoemen van ambiguïteiten in die rechtspositie;
- besef van het belang van het eigen beleid van de mbo-instelling
College 8
Titel: Zelf handelen en persoonlijk leiderschap
Leerdoelen:- begrip van de implicaties van recente maatschappelijke veranderingen en de laatmoderniteit voor persoonlijk leiderschap en positionering
- oefening van leiderschap en positionering op basis van cases ontleend aan de eigen werksituatie
Contact en meer informatie
Inhoudelijke vragen
Praktische vragen
Contactpersoon