Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Consulting skills die bewezen effectief zijn

Basisopleiding Management Consulting

Je oefent hoe je als managementconsultant positie krijgt en houdt bij klanten. Zo ervaar je waarmee je impact hebt als adviseur en wat valkuilen zijn. Je ontwikkelt consulting skills. Die vormen de basis voor een succesvolle loopbaan als interne of externe adviseur.

De opleiding is een intensieve kennismaking in kleine groepen (max. 16 deelnemers) met verschillende fasen van het adviesproces. Je ontwikkelt adviesvaardigheden en –stijlen die vertrouwen creëren bij klanten. Jouw vraagstukken en professionele dilemma’s staan centraal. Het is onze ambitie dat jij stappen maakt. Ervaren docenten modereren jouw leerproces. Zij kennen het vak van binnenuit en via wetenschappelijk onderzoek.

De basisopleiding Management Consulting bestaat uit twee modules van drie opleidingsdagen. In beide modules staat het verwerven van kennis en het vergroten van adviesvaardigheden centraal. Er wordt 20 uur aan voorbereiding verwacht voor het bestuderen van literatuur en het uitwerken van opdrachten. Iedere deelnemer krijgt de gelegenheid om zelf te oefenen en anderen collegiaal feedback te geven.

Dr. Meindert Flikkema

Dr. Meindert Flikkema

Meindert Flikkema is kerndocent en programmaleider van de opleiding Management Consulting. Hij studeerde Econometrie en werkt sinds 1995 als organisatieadviseur. Sinds 15 jaar is hij verbonden aan de Vrije Universiteit als associate professor, waarvan de laatste tien jaar als academisch directeur van het Amsterdam Center for Management Consulting. Meindert was columnist van het tijdschrift Management & Consulting Quarterly en schreef in boeken en diverse artikelen over adviseren met impact en de ontwikkeling van het adviesvak. In 2015 won hij de Van der Duijn-Schouten Onderwijsprijs van de Vrije Universiteit en in 2016 werd hij genomineerd voor de landelijke Onderwijsprijs. Studenten karakteriseren hem als ‘betrokken, inspirerend, geduldig, creatief en toegankelijk’. Hij probeert condities te creëren voor ieders leren.

Bekijk het profiel van Meindert Flikkema
Meindert Flikkema

Dr. Onno Bouwmeester

Dr. Onno Bouwmeester

Onno Bouwmeester is Universitair Hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam, coördinator van Management Consulting in de Master Bedrijfskunde. Tot 2001 werkte hij als senior consultant voor KPMG. Hij is afgestudeerd in filosofie en economie aan de UvA  en verdedigde zijn proefschrift Advice as Argument in 2008. Hij heeft gepubliceerd op het gebied van consulting, o.a. in het Journal of Organizational Change Management (2011), International Studies of Management & Organization (2013), Management Decision (2015) en Human Relations (2016). In 2017 verschijnt ‘The social construction of rationality’: Policy debates and the power of good reasons.

Bekijk het profiel van Onno Bouwmeester
Onno Bouwmeester

Dr. Ludwig Hoeksema

Dr. Ludwig Hoeksema

Ludwig Hoeksema is sinds 2016 verbonden als partner aan Strategic Management Centre. Hij startte zijn loopbaan bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam en bij Hogervorst Consultants. Hij promoveerde in 1995 op het onderwerp Leergedrag en carrièresucces in organisaties. In 1996 ging hij werken voor Coopers & Lybrand en de rechtsopvolger PwC en IBM. In 2004 kwam hij als managing director strategisch personeelsmanagement in dienst van Berenschot. In 2010 trad hij toe tot de directie, waar hij verschillende rollen vervulde tot juli 2016. Zijn expertisegebieden zijn strategierealisatie, HRM en verandering. Hij vervult enkele adviserende en toezichthoudende nevenfuncties en publiceert regelmatig over strategisch HRM en de sturing op gedrag.

Bekijk het profiel van Ludwig Hoeksema
Ludwig Hoeksema

Dr. Frank Kwakman

Dr. Frank Kwakman

Frank Kwakman is ondernemer en expert op het gebied van professionele dienstverlening. Hij is vooral geïnteresseerd in de vraag hoe professionals waarde voor hun klanten creëren in een veranderende markt. Zijn onderzoek en publicaties richten zich op de nieuwe eisen die de markt aan professionals stelt. Als consultant en docent daagt hij professionals en bureaus uit hun strategie te herdefiniëren, nieuwe business modellen te vinden en platforms voor samenwerking te ontwikkelen. Ondernemerschap vormt het sleutelwoord in zijn werk waarmee hij zowel externe als interne professionals aanspreekt. Hij is zelf als ondernemer betrokken bij nieuwe business initiatieven en benut deze ervaring in zijn rol als coach en klankbord voor collega's. 

Frank Kwakman

Drs. Ir. Peter Tack

Drs. Ir. Peter Tack

Peter Tack begon zijn loopbaan als onderzoeker van betonconstructies en ging verder als bedrijfskundige. Met medestudenten richtte hij een adviesbureau op waaraan hij vijftien jaar was verbonden. Daarna is hij als docent Management & Organisatie bij de Vrije Universiteit Amsterdam aan de slag gegaan. Zijn specialisme is onderzoek, onderwijs en consultancy in het maatschappelijk middenveld. Denk daarbij aan belangenorganisaties rond branches, beroepen, doelgroepen en goede doelen. In trainingen maakt hij graag gebruik van korte simulaties en rollenspelen, een vorm van confronterend ervaringsleren in een veilige setting.

Bekijk het profiel van Peter Tack
Peter Tack

Drs. Laura Grob

Drs. Laura Grob

Laura Grob begeleidt leidinggevenden, professionals en teams bij veranderingsprocessen. Dat doet zij als organisatieadviseur, trainer en coach vanuit haar eigen onderneming Mindful Matters. Zij is mede-oprichter van MooiWerk, een samenwerkingsverband dat zich richt op leiderschapsontwikkeling. Na een communicatieopleiding en twaalf jaar werkervaring studeerde zij Cultuur, Organisatie en Management aan de VU. Zij begeleidt veranderings- en leertrajecten in allerlei sectoren van de samenleving. Daarbij vormt het versterken van competenties als leidinggeven, communiceren, adviseren en samenwerken vaak een onderdeel, net als het vergroten van eigenaarschap. Haar inzet is mensen en teams helpen om vaker de beste versie van zichzelf te zijn. Haar aanpak is open, oprecht en persoonlijk.

Laura Grob

Inhoud

De focus van deze module is het positie verwerven bij klanten. Deze module begint in mei en november en duurt 3 opeenvolgende opleidingsdagen.

Thema’s

  • Advieslandschap
  • Adviesproposities 
  • Visies op veranderen
  • Fasen van het adviesproces
  • Adviescompetenties
  • Vertrouwde adviseurs

Inhoud

Deze module focust op de manieren om effectief te adviseren. De module begint in juli en januari en duurt eveneens 3 opeenvolgende opleidingsdagen.

Thema’s

  • Contact en contract
  • Rollen en stijlen 
  • Interventieniveaus
  • Pleiten en onderzoeken in balans (Argyris)
  • Omgaan met weerstand
  • Module 1: Positie verwerven bij klanten

    Inhoud

    De focus van deze module is het positie verwerven bij klanten. Deze module begint in mei en november en duurt 3 opeenvolgende opleidingsdagen.

    Thema’s

    • Advieslandschap
    • Adviesproposities 
    • Visies op veranderen
    • Fasen van het adviesproces
    • Adviescompetenties
    • Vertrouwde adviseurs
  • Module 2: Adviseren met impact

    Inhoud

    Deze module focust op de manieren om effectief te adviseren. De module begint in juli en januari en duurt eveneens 3 opeenvolgende opleidingsdagen.

    Thema’s

    • Contact en contract
    • Rollen en stijlen 
    • Interventieniveaus
    • Pleiten en onderzoeken in balans (Argyris)
    • Omgaan met weerstand

Wil je persoonlijk advies?

Neem gerust contact met ons op.

06-23519129

pgo.mc.sbe@vu.nl

Vrije Universiteit Amsterdam
School of Business and Economics Executive Education
De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam

Contactpersoon

Meindert Flikkema