Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Gereedschappen om bij te dragen aan de beroepspraktijk

Action Research meets Design Research

De leergang beslaat 6 collegedagen met zes thema's en is zo opgezet dat deelnemers en docenten van elkaars dilemma’s kunnen leren en vrijuit met elkaar kunnen spreken.

De thema’s die aan bod komen tijdens de collegedagen zijn, met voor elk thema een koppel van twee docenten:

  • Vragen articuleren en ontwikkelen
  • Participatief werken
  • Methoden kiezen 
  • Doorwerking en verduurzaming 
  • Ontwikkelen handelingstheorie
  • Relaties & Macht

In het tweede onderdeel van de leergang wordt er een reflexieve dialoog gehouden in 3 groepen van 6 deelnemers begeleid door Famke, Petra en Gertjan. Verder krijgt iedere deelnemer 4 uur individuele begeleiding, naar eigen keuze te besteden bij een van de zes docenten van de leergang. 

De leergang sluit je af met een essay, dit kan de methodologieparagraaf in het eigen onderzoeksplan zijn, een reflectie op een specifiek issue of een paper over praktijkgericht onderzoek. Dit essay wordt beoordeeld door de docent die de deelnemer heeft begeleid. Iedere studiedag krijg je een kleine opdracht die je op weg helpt naar dit essay. Het is een oefening in pendelen tussen de praktijk van je onderzoek en de theorie die de leergang aandraagt over onderzoek.

Dit maakt het programma uniek:

  • Nadruk op DOEN en dat tegelijkertijd ook begrijpen, dus niet alleen methoden en technieken maar ook conceptueel vaardiger worden in de theorie van wat praktijkgericht onderzoek doen voor type praktijk is.
  • Mix van vijf werkwijzen: docenten presenteren hun ervaring en kennis; samen leren aan de hand van uitvoeringsdillema’s van deelnemers; individuele coaching; literatuurstudie; en schrijven essay. De eerste dag werken we als flipped classroom: alle colleges van die dag staan op Youtube en kun je vooraf beluisteren en bekijken.
  • Docenten presenteren het daadwerkelijke ‘hoe’, omdat dit complex en dynamisch is. Zij behandelen alle lagen van praktijkgericht onderzoek: van filosofische principes tot interventievaardigheid.
  • Je werkt aan je eigen onderzoek onder onze begeleiding en brengen acute uitvoeringsdilemma’s in.
  • Je bestudeert de literatuur van actieonderzoek en ontwerponderzoek en schrijft een essay over een uitvoeringsdilemma. Daarmee til je jouw onderzoek op een hoger plan waardoor het meer navolgbaar wordt en beter doordacht.

Daan Andriessen

Daan Andriessen

Daan Andriessen, lector Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek, Hogeschool Utrecht.

Bekijk het profiel van Daan Andriessen
Daan Andriessen

Petra Cremers

Petra Cremers

Petra Cremers, onderzoeker en adviseur Futures Literacy en Identity Work in interdisciplinaire leeromgevingen, Hanzehogeschool Groningen, bestuurslid van de Design Science Research Group.

Bekijk het profiel van Petra Cremers
Petra Cremers

Famke van Lieshout

Famke van Lieshout

Famke van Lieshout, lectoraatslid en senior onderzoeker Fontys Hogescholen.

Bekijk het profiel van Famke van Lieshout
Famke van Lieshout

Gertjan Schuiling

Gertjan Schuiling

Gertjan Schuiling, programmadirecteur Actieonderzoek Vrije Universiteit Amsterdam, oud-lector HAN, oud-gast-lector actieonderzoek Windesheim.

Bekijk het profiel van Gertjan Schuiling
Gertjan Schuiling

Wina Smeenk

Wina Smeenk

Lector Societal Impact Design, Domein Creative Business, Hogeschool Inholland

Bekijk het profiel van Wina Smeenk
Wima Smeenk

Jan Sanne Mulder

Jan Sanne Mulder

Jan Sanne Mulder, docent onderzoek van de master pedagogiek Hogeschool Inholland.

Jan Sanne Mulder

Onderzoek

De docenten van de leergang doen praktijkgericht onderzoek en hebben zich daarnaast gespecialiseerd in het hoe van praktijkgericht onderzoek. Drie docenten bouwen voort op de literatuur van ontwerponderzoek en drie docenten op de literatuur van actieonderzoek. De principes van beide onderzoekbenaderingen lopen nogal uiteen.

Samenwerking

Wat uitnodigt tot samenwerking is dat beide benaderingen een dubbele doelstelling gemeen hebben: verbeteren van de praktijk plus kennisontwikkeling. Dit raakt aan de motivatie van mensen en geeft energie, maar roept ook spanning op hoe twee doelen te dienen. OO legt accent op ontwikkelen van kennis en kan dan moeite hebben draagvlak in de praktijk te krijgen. AO legt accent op handelingsverlegenheid bij veranderen van de praktijk en kan dan moeite hebben tot kennisontwikkeling te komen. Het docententeam ziet het als een uitdaging in de leergang ervaring te ontwikkelen in handiger schakelen tussen praktijk en theorie.

Thema’s ontwerponderzoek

  • Van denken naar doen
  • Diagnose van de hulpvraag omzetten in een onderzoeksvraag
  • Ondersteunen verandering met kennis
  • Deel zijn van een onderzoek-community buiten de praktijk
  • Leren praktijkprofessionals als bijvangst

Thema’s actieonderzoek

  • Van doen naar denken
  • Open het veranderproces met de betrokkenen ingaan
  • Commitment om veranderintentie samen te realiseren
  • Onderzoek-community vormen in een praktijk
  • Leren betrokkenen in praktijk is expliciet doel
  • Onderzoek

    Onderzoek

    De docenten van de leergang doen praktijkgericht onderzoek en hebben zich daarnaast gespecialiseerd in het hoe van praktijkgericht onderzoek. Drie docenten bouwen voort op de literatuur van ontwerponderzoek en drie docenten op de literatuur van actieonderzoek. De principes van beide onderzoekbenaderingen lopen nogal uiteen.

    Samenwerking

    Wat uitnodigt tot samenwerking is dat beide benaderingen een dubbele doelstelling gemeen hebben: verbeteren van de praktijk plus kennisontwikkeling. Dit raakt aan de motivatie van mensen en geeft energie, maar roept ook spanning op hoe twee doelen te dienen. OO legt accent op ontwikkelen van kennis en kan dan moeite hebben draagvlak in de praktijk te krijgen. AO legt accent op handelingsverlegenheid bij veranderen van de praktijk en kan dan moeite hebben tot kennisontwikkeling te komen. Het docententeam ziet het als een uitdaging in de leergang ervaring te ontwikkelen in handiger schakelen tussen praktijk en theorie.

  • Ontwerponderzoek & Actieonderzoek

    Thema’s ontwerponderzoek

    • Van denken naar doen
    • Diagnose van de hulpvraag omzetten in een onderzoeksvraag
    • Ondersteunen verandering met kennis
    • Deel zijn van een onderzoek-community buiten de praktijk
    • Leren praktijkprofessionals als bijvangst

    Thema’s actieonderzoek

    • Van doen naar denken
    • Open het veranderproces met de betrokkenen ingaan
    • Commitment om veranderintentie samen te realiseren
    • Onderzoek-community vormen in een praktijk
    • Leren betrokkenen in praktijk is expliciet doel

Wil je persoonlijk advies?

Neem gerust contact met ons op.

Vrije Universiteit Amsterdam
School of Business and Economics Executive Education
De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam