Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.
Meer informatie over de inhoud, onderwijsvorm, literatuur en docent.

Componisten en kunstenaars werken vanuit hun eigen individuele belevingswereld. Toch kan niemand zich helemaal loszingen van de omgeving waarin maatschappelijke tradities, gebeurtenissen, verwachtingen of verboden hun stempel op kunst(enaars) kunnen drukken. Welke invloed heeft de maatschappelijke context op muziek? We bekijken het aan de hand van drie tijdvakken.

College 1: Wenen aan het begin van de 20ste eeuw
In het begin van de 20e eeuw in Wenen werden er nog volop walsen gedanst, maar tegelijkertijd waren de componisten Arnold Schönberg, Alban Berg en Anton Webern actief met hun twaalftoonsmuziek. Hoe bestond dat naast elkaar en beïnvloedde de 'oude' de 'nieuwe' muziek?

College 2: Italië rond de Tweede Wereldoorlog
In de tijd rond de Tweede Wereldoorlog ontstond in Italië veel 'geluiden'-muziek. Componisten werkten in fabriekshallen en experimenteerden met het verwerken van geluiden die uit industriële objecten konden voortkomen. Twee beroemde componisten die hieruit voorkwamen waren Bruno Maderna en Luigi Nono. Hun muziek klonk 'nieuw', maar toch is de traditie van cantabile - het zangerige - aanwezig in hun muziek. Nono huwde overigens de dochter van Arnold Schönberg!

College 3: Coronatijd
In het laatste college nemen we de huidige tijd onder de loep. Welke invloed hebben de pandemie en alle (beperkende) maatregelen die hiermee gemoeid gingen op muziek gehad? Wat is er nieuw en eventueel anders niet gemaakt? Een ding is zeker: kleine initiatieven zijn nu makkelijker te realiseren dan bijvoorbeeld een project met een groot orkest, solisten en twee koren om maar een voorbeeld te noemen. We bespreken en beluisteren een selectie van actuele kamermuziek. Door haar persoonlijke contacten als uitvoerend musicus, kan Fie Schouten u kennis laten maken met muziek en achtergrondinformatie waarmee u doorgaans niet in aanraking komt. Elk college wordt afgesloten met een live gespeeld werk op basklarinet.

Onderwijsvorm: 3 hoorcolleges met ruimte voor vragen/interactie
Zie onder Data en contact voor informatie over online onderwijs of colleges op de VU.

Literatuur: Na afloop van elke lezing ontvangen de cursisten een overzicht met alle links en namen van de stukken die in de colleges live ten gehore zijn gebracht en van de fragmenten die digitaal zijn afgespeeld.

Studiebelasting: nihil

Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Docent: Fie Schouten

Docent: Fie Schouten

Drs. Fie Schouten uitvoerend musicus en docent. Zij is een gedreven ambassadeur van hedendaagse muziek en haar hoofdinstrument is de basklarinet. Schouten is als docent verbonden aan het Groningse Prins Claus Conservatorium en geeft muziekcursussen met live gespeelde muziek sinds 2015. Zij treedt op in allerlei formaties en op zeer diverse locaties, van internationale podia tot huisconcerten. Meer informatie is te vinden op fieschouten.nl.

Cursisten over deze docent:

“Buitengewoon inspirerend en professioneel. De live gespeelde muziek maakt deze cursus uniek.”

“Van deze cursus heb ik erg genoten, als een zwerftocht door de muziek en de tijd. Mooie afwisseling tussen beeld, geluid, verhaal en live-spel.”