VU top economisch onderzoek

10 januari 2023
VU is de top op wetenschappelijk gebied in Nederland.

Dat laat de nieuwste Economenparade van Economisch Statistische Berichten opnieuw zien. Hoogleraar finance Albert Menkveld staat evenals voorgaande jaren op nummer 1. De Vrije Universiteit heeft in totaal negen economen in de top-40 staan. Zelfs 11 economen in de top, en daarmee de nummer 1 in Nederland, als meegewogen wordt hoe maatschappelijk relevant dit onderzoek is, berekend op basis van de relatie met de SusĀ­tainable Development Goals van de Verenigde Naties. De maatschappelijke relevantie van dit economisch onderzoek blijkt onder andere uit het feit dat een blog van VU-onderzoekers het vaakst gelezen was op de site van Economisch Statistische Berichten in 2022: bijna 100.000 keer door bijna 55.000 personen. In deze blog verdedigen SBE-hoogleraren Raymond Gradus en Pierre Koning het kabinetsvoornemen om wel de minimumlonen, maar niet de AOW-uitkeringen eenmalig te verhogen.