Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Omgaan met ChatGPT in het Hoger Onderwijs

26 januari 2023
Welk effect heeft content genereerd door Artifical Intelligence (AI) op de vaardigheden van studenten? Waarom zouden we studenten nog een literatuur review laten schrijven? Maar ook: hoe kunnen we tools als ChatGPT in ons voordeel gebruiken? Zouden we de chatbot zelfs als hulpmiddel kunnen gebruiken bij bepaalde vormen van toetsing of het verlagen van werkdruk?

Deze en nog veel meer vragen ziet Luuk Terbeek, onderwijsspecialist bij LEARN! Academy, de afgelopen tijd veelvuldig langskomen als het gaat om het AI-gegenereerde content in het hoger onderwijs.

Kansen en uitdagingen
De VU begrijpt dat het verbieden van het gebruik van ChatGPT zinloos is en dat dergelijke software bovendien steeds beter zal worden. Het VU beleidsteam adviseert daarom te onderzoeken hoe de chatbot betekenisvol ingezet kan worden in het onderwijs. Het team voert momenteel gesprekken om vast te stellen welke acties gewenst dan wel noodzakelijk zijn in reactie op het gebruik van ChatGPT door studenten.

Sinds kort verzorgt Luuk kennissessies ‘Omgaan met ChatGPT’ binnen de VU. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is om met elkaar het gesprek aan te gaan ten behoeve van een gebalanceerde en zo volledig mogelijk geïnformeerde benadering. Tevens wordt er in de kennissessies besproken hoe je kunt handelen volgens recent geformuleerd beleid en hoe je aan kunt sluiten op de recent ontwikkelde toetsvisie van de VU. De opkomst van ChatGPT dwingt ons immers na te denken over toekomstbestendige vormen van toetsing. Welke afspraken maak je met je studenten over het gebruik van ChatGPT voor bijvoorbeeld het schrijven van essays? Wanneer wordt gebruik gezien als fraude, en welk soort gebruik is wel toegestaan, of mogelijk juist aan te moedigen?

Daarnaast is het van belang om goed geïnformeerd te zijn over de ethische aspecten van het gebruik. Mag een docent bijvoorbeeld van een student verlangen om applicaties als ChatGPT te raadplegen, wetende dat deze hiervoor een persoonlijk account dient aan te maken en de data voor onbepaalde tijd op servers van Microsoft blijft staan (ook als het account verwijderd is)? 
Mogelijke ChatGPT toepassingen voor het onderwijs
Tegelijkertijd is het van belang om AI gegenereerde content niet louter als bedreiging te zien. “Het biedt namelijk ook potentieel voor het versterken van onderwijs of zelfs de reductie van werkdruk,” aldus Luuk. “Door hier samen over in gesprek te gaan, kunnen nieuwe toepassingen ontwikkeld en uitgewisseld worden. Zo kun je als docent ChatGPT inzetten om teksten te reviewen, een (vooralsnog premature) Rubric of lessenreeks te ontwerpen, of een basis voor een syllabus te laten schrijven. Of gebruik het juist ter bevordering van kritisch denken en reflectie onder studenten. Laat hen bijvoorbeeld eens (gezamenlijk) feedback geven op antwoorden van de chatbot.”

Of AI-gegenereerde content het werk van de docent uiteindelijk overneemt? Luuk denkt van niet. “De output is vooralsnog regelmatig discutabel, waardoor je het vooral als inspiratiebron kunt inzetten. Maar ook wanneer de accuraatheid van de output verder verbetert, mist een chatbot de voor het docentschap zo belangrijke interpersoonlijke vaardigheden, contextueel begrip en creativiteit.”

ChatGPT kennissessies voor VU-medewerkers
Wat de exacte implicaties van AI-gegenereerde content ook zullen zijn, als universiteit kunnen we er niet omheen. Ga daarom het gesprek aan en doe mee met een LEARN! Academy ChatGPT kennissessie voor VU-medewerkers. Naast docenten zijn uiteraard ook onderwijsontwikkelaars, onderwijsadviseurs, opleidingsdirecteuren en onderzoekers van harte welkom.

Tijdens deze kennissessie (die ook als lunchsessie verzorgd kan worden) krijg je een overzicht van actuele en voor de VU relevante informatie, en ga je in gesprek over het potentieel, de dilemma’s en mogelijke toepassingen van ChatGPT voor het onderwijs.

Zou je met je team een ChatGPT kennissessie willen volgen? Neem dan contact op met LEARN! Academy via learnacademy@vu.nl.

Snelle navigatie VU Centre for Teaching & Learning

Ga hier direct terug naar de homepage van het CTL.
Veelbezochte cursussen: BKOSKOLeergang Onderwijskundig Leiderschap
Cursussen per doelgroep: junior docentendocenten met een BKOonderwijsleidersPhDs met onderwijstaken

Wil je een vraag aan een van onze medewerkers stellen? Neem dan contact op met Carin Weitering, medewerker studentzaken, ctl@vu.nl.
Of bel ons op: 020 598 4263. (op werkdagen tussen 9.00 en 17.00). 

Contactpersoon