In memoriam: Nel Velthorst

30 maart 2023
De Afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft met leedwezen kennisgenomen van het overlijden van emeritus-hoogleraar Nel Velthorst (* 23 maart 1932) op woensdag 22 maart 2023.

Prof. Nel Velthorst was hoogleraar Algemene Chemie (1972-1997) binnen de toenmalige (sub)faculteit Scheikunde van de VU. Nel was ook de eerste vrouwelijke hoogleraar van de afdeling en daarmee een rolmodel voor velen. Zij stond bekend om haar betrokkenheid bij onze studenten en het onderwijs, en zij was gezichtsbepalend voor onze afdeling door haar outreach-activiteiten richting scholen. Nel was erelid van de studievereniging VCSVU. In 2007 werd zij Officier in de orde van Oranje-Nassau voor haar verdiensten voor wetenschap, onderwijs en maatschappij.

De afscheidsdienst voor Nel vond plaats op woensdag 29 maart om 14.00 uur in De Kruiskerk, Van der Veerelaan 30a, 1181 RB Amstelveen. Het MT van de Afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen betuigt zijn medeleven met de naaste familie en allen die Nel gekend en gewaardeerd hebben.

Namens het MT S&F,

Matthias Bickelhaupt