FRT-alumna gaat op zoek naar vermiste zus in prijswinnende documentaire

5 april 2023
Op 1 april ging My Maysoon in première op het Movies that Matter festival. In de film gaat de Syrische Batoul Karbijha, oud-student van de Faculteit Religie en Theologie van de VU, op zoek naar haar zus Maysoon. Die is vermist sinds ze haar vaderland ontvluchtte per boot. Batoul vertelt waarom ze de documentaire heeft gemaakt.

"My Maysoon is een persoonlijk verhaal over mijn zus Maysoon die op 24 augustus 2014 vermist werd in de Middellandse Zee. Haar lichaam is nooit gevonden en geïdentificeerd, in de film laat ik zien wat dat voor gevolgen heeft voor mij en mijn familie.

"Ik heb de documentaire gemaakt omdat ik me realiseerde dat onze diepe pijn ons, na jaren van het missen van mijn zus, verhinderde om over haar te praten. Om deze stilte over Maysoon te doorbreken en de herinnering aan haar terug te brengen, ben ik naar haar op zoek gegaan. De zoektocht leidde me naar Italië, Tunesië en Libië, waar ik met veel moeilijkheden, onwetendheid en onverschilligheid werd geconfronteerd.

"Naast het eren van mijn zus, wil ik met de film ook de wereld laten zien achter de duizenden vluchtelingen die vermist worden op zee. Ik hoop het bewustzijn te vergroten dat niemand gedwongen zou moeten worden om op deze levensgevaarlijke manier te reizen. Vluchtelingen moeten niet langer als mediamateriaal worden behandeld, maar echt worden geholpen.

"Ik hoop dat mijn film de manier kan veranderen waarop landen omgaan met lichamen van vluchtelingen, ook de vermisten. Nu worden mensen begraven zonder identificatie, terwijl families die achterblijven in onzekerheid leven. Het zou voor hen veel betekenen als landen vermiste vluchtelingen opsporen en hen met elkaar in contact brengen. Dat kan tenminste wat vrede brengen in de harten van ouders, zussen en broers. En uiteindelijk hoop ik ook dat deze film wordt bekeken door mensen die mij kunnen helpen Maysoon te vinden."

Naast het Movies that Matter festival is My Maysoon ook geselecteerd voor het Porto Femme Internationaal film festival en het Hollywood Arab Film Festival (HAFF). Op het Toronto International Women Film Festival werd de film uitgeroepen tot beste documentaire in de categorie Mensenrechten.

Op 8 mei is My Maysoon te zien bij Rialto VU, en op 15 juni op NPO2.