Het VU Centre for Teaching & Learning ontwikkelde een blended-Mixed-Classroom-model, door Erasmus+ beoordeeld als ‘best practice’.
Project e-Inclusion houdt studenten binnen de boot
Marieke Slootman van het Lectoraat Jeugd en Samenleving bij Inholland (daarvoor universitair docent bij VU Amsterdam) was de projectleider. “Tijdens corona zagen we veel potentieel in online onderwijs, maar in de praktijk werden de maatschappelijke verschillen alleen maar groter.”
Volgens Marieke heeft dat onder meer te maken met praktische zaken als financiële problemen, kleine huisvesting en slechte apparatuur. “Voor studenten met een beperking had online onderwijs ook voordelen. Ze hoefden bijvoorbeeld niet te reizen. Maar ook zij ervaarden motivatieproblemen door online onderwijs. Daarnaast was hun beperking online vaak niet zichtbaar, waardoor docenten er niet altijd rekening mee konden houden.”
Het project is een consortium van de VU Amsterdam en drie andere universiteiten en twee beleidsgerichte organisaties met toonaangevende expertise in zowel diversiteit als digitaal leren. e-Inclusion draagt bij aan gelijke onderwijskansen voor studenten in online, blended en hybride omgevingen door docenten te voorzien van nieuwe vaardigheden voor inclusief digitaal onderwijs.
Lees het gehele interview en bekijk het materiaal voor docenten.