Zes bacheloropleidingen van VU ‘topopleiding’ volgens keuzegids

24 november 2022
Zes bacheloropleidingen aan de Vrije Universiteit Amsterdam krijgen het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’, waaronder de bachelors Aardwetenschappen en Biologie. Dat blijkt uit de Keuzegids 2023 die vandaag is verschenen. In de gids beoordelen bachelorstudenten jaarlijks hun opleidingen op inhoud, docenten, toetsing, voorbereiding, loopbaan en sfeer.

In de lijst van brede klassieke universiteiten van Nederland staat de VU dit jaar op de vierde plek in de Keuzegids. Als instelling krijgt de VU dezelfde score als vorig jaar, met goede beoordelingen voor het thema aarde en milieu.

Aardwetenschappen en Biologie
Zo geven VU-bachelorstudenten Aardwetenschappen en Biologie hun opleiding opnieuw een zeer hoge waardering en verdienen daarmee het predicaat Topopleiding. Aardwetenschappen van de VU krijgt 89 punten en staat daarmee bovenaan op het ranglijstje. Biologie krijgt 86 punten en staat daarmee tevens op de eerste plek van de biologiebachelors aan de Nederlandse universiteiten.

Sociologie nieuwkomer als Topopleiding
Ook de bacheloropleidingen Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, Geneeskunde en de Joint degree Liberal Arts & Sciences prolongeren hun titel als Topopleiding. De bachelor Sociologie is de nieuwkomer in de lijst en krijgt dit jaar voor het eerst sinds de nieuwe opzet van de Keuzegids de titel Topopleiding.

Kroon op het werk
“Ik ben enorm trots op dit resultaat. Als universiteit werken we in onderwijs en onderzoek hard aan een betere wereld en leiden we onze studenten op om te bouwen aan een duurzame toekomst. Het is dan ook mooi om te zien dat we ook dit jaar weer goed worden gewaardeerd door studenten van opleidingen op het gebied van duurzaamheid. Een mooie kroon op het harde werk van betrokken docenten en ondersteuners”, aldus rector magnificus Jeroen Geurts.

Keuzegids
Sinds 2021 is er een nieuwe opzet van de enquête en zijn de beoordelingsthema’s anders dan in voorgaande jaren waardoor de nieuwe rankings van de best scorende universiteiten niet vergelijkbaar met de uitkomsten van de Keuzegids voor 2021. De Keuzegids Bachelors wordt jaarlijks samengesteld door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie en vergelijkt alle geaccrediteerde bacheloropleidingen aan de Nederlandse universiteiten. De beoordelingen in de gids worden onder meer opgesteld aan de hand van studentenoordelen en accreditatiegegevens waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie uit de Nationale Studentenenquête. Deze beoordelingen stellen toekomstige studenten mede in staat een weloverwogen keuze voor hun opleiding maken.