VU-team wint finale Amsterdam Law Trials 2022

15 juni 2022
Op vrijdag 8 juni vonden in de Singelkerk te Amsterdam de finales plaats van de Amsterdam Law Trials (ALT). ALT is een moot court competitie waarin (honours)studenten van de VU het opnemen tegen (honours)studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA), Utrecht Law College (ULC) en Politics, Psychology, Law and Economics (PPLE). In april namen totaal 36 ‘lawyer teams’ en 12 ‘judges’ deel in de eerste ronde van de pleitwedstrijd. Zes ‘lawyer teams’, zes ‘judges’ en zes ‘best speakers’ mochten door naar de finale.

In de finale stonden twee VU teams tegenover elkaar. Het ene VU team stond de eiser, vader Tom, terzijde. Hij wilde dat de foto’s en video’s van zijn dochter Belle op sociale media werden verwijderd om eventuele toekomstige schade te beperken. Het andere VU team stond de ‘momfluencer’ bij die de foto’s en video’s had gemaakt: van schade was geen sprake.

Met soepele overgangen tussen de sprekers en overtuigende retoriek door beide teams hebben de VU-studenten het de jury niet makkelijk gemaakt. Hoewel voor het juryoverleg slechts 15 minuten gepland stond, keerde zij pas na 45 minuten uit haar beraadslaging terug. Het beslissende punt was de getuigenverhoren. Het winnende team had met heldere, feitelijke vragen zowel de au pair van Belle als de psycholoog slim verhoord. Volgens de jury is deze manier van verhoren van groot belang in de praktijk. Het was een spannende strijd tussen de twee VU-teams. Nethra Prathap en Emre Erciyes mochten uiteindelijk de prijs in de categorie ‘best lawyer team’ in ontvangst nemen. Guul Akyuz, Chrissie Nugteren en Björn Klitsie eindigden als tweede.

De finalisten streden in het Engels om de winst in de finales. Naast de finalisten, juryleden en leden van de ALT-commissie was de sfeervolle schuilkerk ook gevuld met de advocaten en rechters die de deelnemers hadden begeleid, alsmede vrienden en familie van de deelnemers.

foto ©Chris van Houts

Van links naar rechts: Nethra Prathap, Diede Koppelman, Emre Erciyes, Anna van Rijnen, Bowien Ravesteijn (ALT-commissie), Guul Akyuz, Chrissie Nugteren, Björn Klitsie en dr. mr. Delphine Sirks (ALT-vertegenwoordiger VU).