Twee VU-dementieconsortia gehonoreerd door ZonMw

26 oktober 2022
Binnen het Onderzoeksprogramma Dementie hebben partijen in het dementieveld de krachten gebundeld. ZonMw honoreert vier multidisciplinaire onderzoeks-consortia, waarvan een van de Vrije Universiteit Amsterdam en een van Amsterdam UMC, locatie VUmc. Zij zoeken antwoord op vragen als: hoe kunnen we dementie voorkomen en hoe verbeteren we de kwaliteit van leven voor mensen met dementie?

Mechanisms Of DEMentia
Het consortium ‘Fundamenteel onderzoek’ is gehonoreerd waarbij meerdere partijen samenwerken om grote vragen binnen het onderzoek naar dementie te beantwoorden, gebundeld onder de naam MODEM (Mechanisms Of DEMentia).

Onder leiding van hoogleraar neurobiologie en bestuurslid CNCR en Amsterdam Neuroscience Guus Smit gaan de neurowetenschappers onderzoeken welke ziektemechanismen ten grondslag liggen aan dementie, zoals de ziekte van Alzheimer (AD), fronto-temporale dementie (FTD), en vasculaire dementie. Hiervan zijn de oorzaken nog grotendeels onbegrepen, en er zijn nog geen goede behandelingen voor. Door de ziektemechanismen beter te begrijpen, komen we meer te weten over de ontwikkeling van dementie, de bescherming ertegen, en geeft dat kansen om nieuwe therapieën te ontwikkelen.

Project TAP
Het consortium Diagnostiek (en prognostiek) is gehonoreerd voor het multidisciplinaire onderzoeks-consortium onder leiding van wetenschappelijk directeur en projectleider Wiesje van der Flier van het Alzheimercentrum. Zij gaan kijken hoe de diagnostiek van de ziekte van Alzheimer en andere vormen van dementie verbeterd kan worden. En met de verbetering bedoelen de onderzoekers: Tijdig, Accuraat, en gePersonaliseerd (TAP).

Samenwerking
Hiervoor doen niet alleen onderzoeksinstituten mee, maar ook onderwijsinstellingen, zorgverleners, en het bedrijfsleven. Hierdoor kan nieuwe kennis ook snel de werkvloer en bedrijven bereiken. De vier gehonoreerde consortia gaan voor het einde van het jaar van start, en een vijfde Nationale dementiestrategie consortiumaanvraag is nog in behandeling.

Nationale dementiestrategie
Het Onderzoeksprogramma Dementie is onderdeel van de Nationale Dementiestrategie 2021-2030 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het geeft invulling aan een belangrijk deel van VWS-missie IV: In 2030 is de kwaliteit van leven van mensen met dementie met 25% toegenomen. Hiervoor stelde een coalitie van vele publieke en private partners de Kennis- en Innovatieagenda 2020-2023 op, met Topsector Life Sciences & Health (LSH).