Sylvia van de Bunt benoemd tot Officier van Oranje-Nassau

29 april 2022
Sylvia van de Bunt, universitair hoofddocent binnen de afdeling Management & Organisatie (M&O) aan de School of Business and Economics en mede-oprichter van het onderzoekscentrum SERVUS, mag zich sinds 26 april jl. officieel Officier in de Orde van Oranje-Nassau noemen.

Twee dagen later is ze nog aan het bijkomen van alle felicitaties van vrienden en collega’s. “Ik heb de ceremonie in het gemeentehuis als zeer eervol ervaren, en ben er trots op.”

Inspiratie
De burgemeester van Bloemendaal trok tien minuten uit om in de volle Burgerzaal uit te leggen waarom Van de Bunt één van de hoogste Koninklijke Onderscheidingen had verdiend. In zijn speech verklaarde hij dat de gewaardeerde VU-onderzoeker zich niet alleen sinds de jaren zeventig hard had ingespannen voor een harmonieuze verbinding tussen wetenschap en samenleving. Ook inspireert ze anderen om academische kennis en ervaring niet te parkeren in ivoren torens, maar met engagement als professional en als vrijwilliger deze kennis te delen met je medemens, beleidsmakers en bedrijfsleiders.  Maatschappelijke impact creëren is belangrijk, en Van de Bunt belichaamt deze VU-missie als geen ander.

Haar vele publicaties over thema’s als talent diversiteit, e-learning, cross cultural management en servant-leadership worden in binnen- en buitenland zeer geprezen. Van 2003-2007 coördineerde ze een Europees onderzoek in 12 landen om bewustwording te bevorderen over culturele filtering op het internet, destijds in de begintijd van Alta Vista (zoekmachine) en Hyves (sociaal netwerk). Er was in de samenleving nog geen besef van de maatschappelijke impact van algoritmen. Dit innovatieve onderzoek resulteerde in haar boekpublicatie ‘World Wide Work’ (VU University Press, 2007). Een Zembla TV-interview met haar over dit boek leidde tot een uitnodiging voor overleg met Mark Rutte, de toenmalige staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en vervolgens een Tweede Kamer-debat over de ernstige beïnvloeding van algoritmen.

Naast de vele vrijwillige bestuursfuncties die Van de Bunt in onderwijs en bedrijfsleven in Nederland en internationaal heeft bekleed, is zij ook als vrijwilliger nauw betrokken bij een initiatief om jong en oud in Bloemendaal met elkaar op inspirerende wijze te verbinden. De burgemeester kon niet anders dan met trots concluderen dat de Koninklijke Onderscheiding meer dan gerechtvaardigd is.

Giving Back
Het SERVUS Platform voor Mentoring Communities, opgericht om o.a. kwetsbare jongeren en vluchtelingen een betere kans op de arbeidsmarkt te geven, is misschien wel één van haar dierbaarste projecten. “Ik vind dit belangrijk, omdat iedereen gelijke kansen moet krijgen. Deze jongeren hebben vaak verborgen talenten. Wat ontbreekt is een sociaal netwerk, een mentor die hen op een goede plek laat terechtkomen. We werken daarom samen met Giving Back die scholieren en VU-studenten aan een buddy koppelen, en andere community projecten zoals Edu4U en VoorUit."

Van de Bunt glundert als ze het over deze samenwerking heeft. “Onze jarenlange samenwerking heeft al veel opgeleverd. Zo zie je dat de jongeren die destijds gecoacht werden om de sprong te maken naar een baan en op de schouders stonden van een mentor, inmiddels de sterk gemotiveerde mentors zijn voor een nieuwe generatie.”

Pioniers in duurzaamheid: Martin Luther King en Godfried Bomans
De energie en passie die zij in haar werk stopt, heeft ze niet van een vreemde. In haar jeugd raakte ze al geïnspireerd door Martin Luther King jr. toen hij in 1965 een VU eredoctoraat kreeg. “Onze samenleving is behoorlijk gesegmenteerd, iedereen leeft in zijn eigen pilaar. Wat ik dan mooi vind, is een gemeenschappelijke noemer vinden om juist die saamhorigheid en sociale cohesie te bevorderen.”

Zodoende geeft ze sinds 2017 leiding aan het SERVUS-VU community project over Martin Luther King. In zijn strijd voor geweldloosheid en sociale rechtvaardigheid is dr. King een duurzame inspiratiebron voor een meer inclusieve VU gemeenschap.  In haar eigen regio Kennemerland heeft ze als TijdSparen-vrijwilliger een project voor saamhorigheid rondom schrijver en inwoner Godfried Bomans geinitieerd. Multitalent Bomans zit diep in de harten van Nederlanders en is een rolmodel voor maatschappelijke verbinding.

Vrouwen
De kersverse Officier in de Orde van Oranje-Nassau wil nog wel één ding kwijt en dat is dat er te weinig vrouwen zijn met zo’n Koninklijke Onderscheiding. “Dus als de VU volgend jaar nieuwe wetenschappers wil voordragen zoals ik dat heb mogen ervaren, kijk dan wederom naar vrouwelijke wetenschappers.”