Succesvolle afronding waterproject in Kaapstad

12 april 2022
De gemeente Kaapstad, University of the Western Cape, Wereld Waternet Amsterdam en Vrije Universiteit Amsterdam (VU) hebben met succes een project afgerond als onderdeel van de nieuwe waterstrategie van Kaapstad. Deze strategie is ontwikkeld n.a.v. de grote droogte tussen 2014 en 2018. In 2018 was Day Zero, de dag dat alle waterkranen in Kaapstad dichtgedraaid zouden worden, nog 3 maanden verwijderd. Doordat de stad in korte tijd haar watervraag wist te halveren, lukt het om Day Zero voor uit te schuiven tot de regen weer viel.

De kans dat Day Zero zich echter herhaalt is aannemelijk. De stad bereidt zich met haar nieuwe waterstrategie hierop voor. Jan Jorrit Hasselaar, directeur Amsterdam Centre for Religion & Sustainable Development (Faculteit Religie en Theologie, VU), speelde een belangrijke rol in dit project met Kaapstad. Het project is één van de vervolgprojecten vanuit het symposium ‘Water in Times of Climate Change - A Values-driven Dialogue’ (2019), georganiseerd door de Faculteit Religie en Theologie en het Amsterdam Sustainability Institute aan de VU.

Een gedeelde reis
Implementatie van The Cape Town Water Strategy kan gezien worden als een reis richting 2040. Dit project maakte ruim een ​​jaar deel uit van die reis. De reis omvatte inspirerende dialogen, kennisuitwisseling en vertrouwensopbouw als belangrijke bouwstenen voor samenwerking en uitvoering van de waterstrategie. Het begon met elkaar online leren kennen via sessies, webinars en trainingen, en eindigde met een peddeltocht op Wereldwaterdag door het stroomgebied van de Zandvlei in Zuid-Afrika.

De burgemeester van Kaapstad, Geordin Hill-Lewis, The Khayelitsha Canoe club, Green Anglicans en vertegenwoordigers van de University of the Western Cape, Vrije Universiteit Amsterdam en Wereld Waternet namen deel aan de tour om het bewustzijn te vergroten en het streven naar gezonde en waterwegen in Kaapstad te delen. De burgemeester deelde zijn ambities om de nodige maatregelen te nemen om de toegang tot drinkwater en sanitaire voorzieningen te verbeteren en de watervervuiling in de stroomgebieden van Kaapstad te verminderen. Dit maakte ook de waardevolle rol van partnerschappen voor de reis van Kaapstad om een ​​watergevoelige stad te worden duidelijk. Amsterdam diende als inspirerend voorbeeld: het kostte de stad ruim 40 jaar om een ​​zwem- en leefbare stad te worden, wat in 2014 resulteerde in een jaarlijkse Amsterdam City Swim.

Resultaten

Binnen het partnerschap zijn drie inspirerende 2-pagers ontwikkeld, waarin de belangrijkste resultaten en de weg voorwaarts worden samengevat om veilige toegang tot water en sanitatie te bevorderen.

1. Platforms voor gemeenschappen: principes en criteria voor een platform ter ondersteuning van een verschuivend beleidsparadigma van informeren naar het actief betrekken van gemeenschappen bij beleid.
  2. Storytelling voor gemeenschapsontwikkeling: pleidooi om stemmen van de gemeenschap te integreren in het ontwikkelen van beleid. Deze 2-pager is mede ontwikkeld met professor John Klaassen (Hoofd Religie & Theologie, University of the Western Cape).
  3. Videoboodschap van aartsbisschop Thabo Makgoba, opvolger Desmond Tutu: uitnodiging aan Kaapstad om samen een 'Water & Toilet Indaba' te ontwerpen om vertrouwen en inclusie te simuleren, een (safe space) platform opzetten om samen moedige gesprekken en acties op te bouwen en de Utopie in het nu te vieren. Deze uitnodiging is gebaseerd op zijn theologie van Indaba.

Op 18 maart 2022 vond een slotseminar plaats op het hoofdkantoor van de water- en sanitatiedirectie directie van gemeente Kaapstad. Er werd positief gereageerd op de uitnodiging van aartsbisschop Thabo voor een ​​‘Water & Toilet Indaba’.

Internationale praktijkgemeenschap
Eén van de aandachtsgebieden binnen het partnerschap was kennisuitwisseling via de ervaringen van internationale nutsbedrijven die met vergelijkbare uitdagingen te maken hebben. Om die reden werden het staatsbedrijf voor water en sanitatie uit Buenos Aires (Agua y Saneamientos Argentinos, AySa), het watercyclusbedrijf van Medellín, Colombia (Empresas Públicas de Medellín, EPM Water) en staatsbedrijf van Jakarta (DKI) uitgenodigd om deel te nemen aan de werksessies. Tijdens het slotseminar werd besloten om de samenwerking voort te zetten.

Training in het betrekken van gemeenschappen
Als onderdeel van het partnerschap is een training ontwikkeld voor ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor water en sanitair in informele nederzettingen. Bouwen aan vertrouwen, inclusiviteit en Indaba waren belangrijke elementen van deze cursus. De cursus werd mede gegeven door John Klaasen en Jan Jorrit Hasselaar. Op 17 maart 2022 studeerden 21 stadsambtenaren voor deze cursus af tijdens een ceremonie in het stadhuis van Kaapstad.