Stem voor het beste tech-idee van 2022: Madglove

24 augustus 2022
De bladen KIJK en EW zijn op zoek naar het beste technologische idee van eigen bodem en hebben daarvoor de startup van de Vrije Universiteit Amsterdam genomineerd: de helpende handschoen Madglove.

Om het dagelijks leven van mensen met spasticiteit gemakkelijker te maken, hebben vier VU-masterstudenten Human Movement Sciences Research een speciale handschoen ontwikkeld.

Spasticiteit
Wanneer de dokter met een hamertje onder je knie tikt, ontstaat er een reflex, die wordt veroorzaakt doordat de receptor hiervoor een signaal aan de hersenen doorgeeft. Wanneer – door bijvoorbeeld een infarct – een specifiek gedeelte van het hersengebied is beschadigd, ontstaat er ruis op die lijn en wordt de reflex niet goed gereguleerd. Daardoor is deze constant actief en is er sprake van een continue aanspanning van de spieren: dit noemen we spasticiteit.

De helpende handschoen
Om de handfunctie van mensen die aan spasticiteit lijden te verbeteren, ontwikkelden Madelina Riurean, David Gotti, Cara Knott en Tobi Makinde de Madglove. Deze handschoen is zo ontworpen dat hij bestand is tegen de spierspanning die op de hand wordt uitgeoefend. De hand kan hierdoor weer worden geopend en objecten kunnen worden vastgegrepen. Lees verder.

Stemmen
Vind jij het Madglove-product ook een geweldig idee? Dan kan je tot en met 14 september op de KIJK-website stemmen. De winnaar wordt in de KIJK-editie 12/2022 bekend gemaakt.