Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Spraakwater voor spreekvaardigheid

9 juni 2022
Lotte Minnema, werkzaam bij VU-NT2 schreef kort geleden Spraakwater. Werkvormen voor spreekvaardigheid, een uitgave voor taaldocenten. We stellen een paar vragen aan onze collega over haar nieuwe boek.

Hoe kwam je op het idee om Spraakwater te schrijven? 
Een paar jaar geleden heb ik Woordenstroom geschreven, met werkvormen voor woordenschat die snel en makkelijk toepasbaar zijn in de lespraktijk. Ik krijg daar nog steeds positieve reacties op. In de praktijk zag ik - en zie ik nog steeds - dat docenten vaak behoefte hebben aan leuke en verantwoorde ideeën die ze zonder veel voorbereidingstijd maar met maximaal effect in een les kunnen inzetten. Spraakwater voorziet in die behoefte: de werkvormen zijn uitgewerkt in stappenplannen waar beginnende docenten houvast aan hebben. Meer ervaren docenten kunnen er nieuwe ideeën in opdoen.

Waarom een boek over spreekvaardigheid? 
Bijna iedere docent doet wel aan spreekvaardigheid in de les. Mijn eigen ervaring, zowel met gevolgde als gegeven taalcursussen, is dat spreken in een nieuwe taal pas echt leuk wordt als er een noodzaak is om te communiceren, er voldoende afwisseling is en als er af en toe verrassingselementen in zitten. Op alle plekken waar ik heb lesgegeven, zie ik dat dit cursisten over de ‘spreekdrempel’ kan helpen. Deze elementen komen daarom in veel werkvormen in Spraakwater terug. Je wilt dat cursisten als het ware op het puntje van hun stoel zitten. In mijn ervaring leren ze dan ook het best! 

Hoe kunnen docenten Spraakwater gebruiken? 
Spraakwater kan goed gebruikt worden naast een reguliere leergang, als herhaling, aanvulling of verrijking. De werkvormen (gericht op spreken en gesprekken voeren) zijn opgebouwd van eenvoudig naar complexer en kun je op verschillende taalniveaus gebruiken. Het fijne aan werkvormen vind ik dat het een soort geraamtes zijn die je makkelijk kunt aanpassen aan je lesinhoud en je groep. Vaak krijg ik mailtjes van docenten: ‘Ik heb een van je werkvormen gebruikt, het was een succes! Ik heb hem trouwens wel zo en zo aangepast aan mijn groep.’ Prima natuurlijk, want je moet altijd kijken welk doel je ermee wilt bereiken en wie je tegenover je hebt zitten. Wat in de ene groep wel werkt, werkt in een andere groep soms niet en docenten kennen de cursisten en hun behoeftes, interesses en voorkeuren natuurlijk het best.   

Kijk voor meer informatie op de website van uitgever Coutinho: Spraakwater. Werkvormen voor spreekvaardigheid