Sloop W&N-gebouw brengt in 2023 iedereen in beweging

12 oktober 2022
De VU werkt aan een toekomstbestendige en moderne huisvesting voor de Bètafaculteit. Dit betekent realisatie van vervangende nieuwbouw en herhuisvesting in bestaande gebouwen op de campus. Zoals bekend wordt in het kader hiervan het W&N-gebouw gesloopt. Dat zal gebeuren vanaf 2024. In 2023 starten de eerste zichtbare werkzaamheden ter voorbereiding van de sloop.

De herhuisvesting van de Bètafaculteit is onderdeel van de vernieuwing van onze gebouwen op de campus en de gebiedsontwikkeling op Zuidas. Het kenniskwartier waarin de VU zich bevindt, ontwikkelt zich naar een Innovation District.

W&N-gebouw verouderd
De vernieuwde huisvesting van W&N is noodzakelijk in verband met de technische veroudering van W&N. Het gebouw uit 1964 voldoet niet meer aan hedendaagse functionele en ruimtelijke eisen voor ons hoogwaardig onderzoek en onderwijs. Daarom is besloten vervangende nieuwbouw te realiseren en bijna het gehele gebouw te slopen (in plaats van het gehele W&N te renoveren naar een vernieuwd gebouw).

Een klein deel, de A- en B-vleugels, blijft staan en wordt wel gerenoveerd. Om dit alles te realiseren heeft de VU een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de gemeente Amsterdam. Onderdeel van deze afspraak is dat de VU grond ruilt met de gemeente, waardoor de VU nieuwe panden kan bouwen, om vervolgens het W&N grotendeels te slopen en die grond aan de gemeente over te dragen.

Verspreid over de campus
De Bètafaculteit is en wordt grotendeels verspreid over het O|2 Labgebouw, het Nieuwe Universiteitsgebouw en het Onderzoeksgebouw VU, dat nu gebouwd wordt op de plek van de vroegere schoolwerktuinen. De afdeling Gezondheidswetenschappen is al naar de Medische Faculteit verhuisd. In 2023 gaan de BV Cyclotron en het Radionuclidencentrum naar onder andere het Imaging Centre van Amsterdam UMC. Ook een onderdeel van het LaserLab VU gaat naar Imaging Centre. Een ander onderdeel gaat naar het LaserLab in het nieuwe Onderzoeksgebouw VU.

De vleugels A en B van W&N worden een zelfstandig werkend gebouw dat in 2026 in gebruik wordt genomen. Daarin worden na de verbouwing ook groepen van de Bètafaculteit gehuisvest. Ook een deel van de onderwijs- en practicumzalen komt in W&N-AB. Kijk voor een korte uitleg over de Bèta-huisvesting naar dit filmpje.

Groei
De groei van de Bètafaculteit maakt de herhuisvestingsopgave niet makkelijker en stelt de VU voor grotere uitdagingen dan aan het begin van de planvorming gedacht. De totale herhuisvestingpuzzel van gebruikers, functies en (campus)faciliteiten uit W&N begint nu echter steeds concreter te worden. Naast de medewerkers van de Bètafaculteit gaat het hierbij om voorzieningen als de Spar, Amsterdam Venture Studio en Demonstrator Lab, studieverenigingen, werkplaatsen, 3D (debat, dialoog en diversiteit), logistiek, opslagruimtes, etc.