Resultaten NSE 2022: SBE-studenten blij met hybride onderwijs

8 juni 2022
De resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) van Studiekeuze123 zijn deze week voor 2022 bekend gemaakt. De belangrijkste conclusie voor de School of Business and Economics (SBE): hybride onderwijs scoort uitstekend.

SBE-studenten waarderen hun faculteit met een score van 3,81 (van 5). Dat is iets minder dan in 2021 (3,88). Dat geldt ook voor de betrokkenheid en het contact binnen de faculteit. Deze is, vergeleken met vorig jaar, van 3,86 naar 3,81 teruggelopen. De thema’s studiebegeleiding (van 3,79 naar 3,76) en wetenschappelijke vaardigheden (van 3,89 naar 3,86) laten ook een kleine daling zien. De score over de inhoud (3,82) is stabiel gebleven. Hetzelfde kan gezegd worden over de waardering van docenten (3,81).

Tevreden over hybride onderwijs
Daar staat tegenover dat de studenten wel erg tevreden zijn over de thema's uitdagend onderwijs (3,77) en hybride onderwijs (gedeeltelijk lessen online volgen vanuit huis). Laatstgenoemde heeft zelfs, vergeleken met vorig jaar, een sprong gemaakt van 3,48 naar 3,65. SBE krijgt van alle VU-faculteiten hiermee de hoogste waardering.

Het algemene opleidingsoordeel ligt bij de master Marketing het hoogst. Studenten waarderen deze opleiding met een 4,37. Daarna volgen de masters Spatial, Transport and Environmental Economics (4,35), Econometrics and Operations Research (4,00), Transport and Supply Chain Management (3,97) en Finance (3,93). Bij de bachelors krijgt Econometrics and Operations Research de hoogste waardering (3,94).

Postgraduate opleidingen scoren hoog
Vorig jaar scoorde de postgraduate masteropleiding Executive Master Finance & Control nog het hoogst met 4,29 punten. Dit jaar heeft zij echter de kroon moeten afstaan aan Geographical Information Sciences. SBE-studenten zijn uitermate tevreden en lovend over het lesprogramma en de docenten van deze postgraduate masteropleiding, wat in een unieke hoge score van 4,60 geresulteerd heeft.

De Executive Master Finance & Control doet het als op één na hoogst scorende postgraduate masteropleiding ook voortreffelijk. Het heeft haar score van 2021 verbeterd met 4,40 punten. Ook Marketing (parttime) doet het met 4,31 punten meer dan goed. Vergeleken met de bachelor- en masteropleidingen, zijn de postgraduate-studenten van SBE het meest tevreden over bijna alle onderwijsthema's.

Bekijk het dashboard van de Nationale Studenten Enquete voor alle resultaten.