Première “Dit is het Begin”

9 maart 2022
Vanaf 22 februari 1972 werd het hoofdgebouw van de VU 100 uur bezet door studenten. Ze eisten meer democratische inspraak en hadden kritiek op de christelijke doelstelling van de universiteit. Vijftig jaar later kijken oud-bezetters terug in de documentaire “Dit is het begin! 50 jaar 100-uren bezetting”. Deze documentaire, medegefinancierd door de VUvereniging, gaat 25 maart in première, vanaf 18.00 uur in zaal KC07.

Meld je hier aan voor de documentaire ‘Dit is het begin! 50 jaar 100-uren bezetting’, waarin oud-bezetter Jochum de Graaf en documentairemaker Willem Wisselink met andere oud-bezetters terugkijken op deze enerverende gebeurtenis. De botsing tussen revolutionaire studenten en antirevolutionaire bestuurders over democratisering en de christelijke doelstelling van de universiteit veranderde de verhoudingen voor lange tijd.

Met beelden uit 1972 en van re-enactment van de actievergaderingen, liederen en plenaire sessies in KC07 worden herinneringen opgehaald aan deze bijzondere tijd. Hoe verliep de bezetting, wat was het resultaat, wat was de rol van Pim Fortuyn en hoe ging het verder? Wat is de betekenis van die 100-uren bezetting voor de huidige VU en hoe kijken de hoofdrolspelers van toen daarop terug? De documentaire is mede-mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van de VUVereniging.

Wil je alvast in de stemming komen? Bekijk dan de trailer.

Bekijk ter voorbereiding ook de Expositie

In de roerige jaren zeventig maakte de VU een omslag van kleine gereformeerde elite universiteit naar een brede en democratische instelling. Dit ging niet zonder slag of stoot. De links radicale studenten beweging, onder leiding van de SRVU, liet flink van zich horen. In 1972 leidde de strijd over de oprichting van een universiteitsraad zelfs tot de bezetting van het VU-hoofdgebouw. Bekijk de studentenbladen en foto’s uit die tijd, en lees over de context van deze democratiseringsslag.

De expositie “50 jaar – 100 uren bezetting” is t/m half april te zien in de erfgoedvitrine (HG 1e verdieping, naast de ingang van de UB en online.