NWO-beurs voor onderzoeksproject schadevergoedingsmaatregel

26 juli 2022
Hoogleraar rechtsfilosofie Wouter Veraart ontving als aanvrager van onderzoeksproject ‘Compensation as Punishment’ een toekenning uit de NWO SGW Open Competitie. Veraart gaat onder andere met Antony Pemberton (NSCR) Vincent Geeraets (UD rechtstheorie) en Sanne Buisman (UD strafrecht) onderzoeken of de schadevergoedingsmaatregel als een straf moet worden beschouwd en behandeld.

Maatregel of straf?
Wanneer binnen het strafproces een veroordeelde een schadevergoeding moet betalen aan de staat ten behoeve van een slachtoffer, noemen we dit een schadevergoedingsmaatregel. Hoewel slachtoffers en veroordeelde daders de schadevergoedingsmaatregel als een straf lijken te ervaren, zien en behandelen juristen hem als een puur op compensatie gericht onderdeel van het vonnis. Een gevolg hiervan is dat er bij het vaststellen van de hoogte van de schadevergoeding geen rekening wordt gehouden met de financiële omstandigheden van de veroordeelde dader en ook niet met andere straffen of maatregelen die aan de dader worden opgelegd. Hierdoor kan een veroordeelde lang aan een schuld vastzitten. ‘Compensation as Punishment’ onderzoekt of er redenen zijn om het traditionele privaatrechtelijke perspectief op de schadevergoedingsmaatregel bij te stellen en of de maatregel niet toch als een straf moet worden beschouwd.

Onderzoek
De ruime subsidie biedt het onderzoeksteam de kans om twee samenhangende promotieprojecten uit te voeren. In het rechtstheoretisch en rechtsvergelijkend PhD-project wordt een vergelijking gemaakt met het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In het andere PhD-project, een empirisch-juridisch onderzoek, staan de ervaringen van slachtoffers, veroordeelden en het algemene publiek centraal.

Veraart: ‘Dit project opent een prachtig samenwerkingsverband tussen de departementen Rechtstheorie en Strafrecht aan de VU, het NSCR en het schuldenlectoraat aan de Hogeschool Utrecht. De innovatieve kracht van het project schuilt in de combinatie van rechtstheoretische en empirisch-juridische onderzoeksmethoden.'

Met de NWO Open competitie - SGW geeft het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen aan onderzoekers de kans onderzoek te verrichten naar een onderwerp van eigen keuze, zonder thematische randvoorwaarden.